Pécsi Tudományegyetem

Bölcsészettudományi Kar

 

                                                          
                                                              

Városfejlesztési társadalmi tanácsadó szakirányú továbbképzési szak

Nyomtatóbarát változatPDF változat

A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:

Városfejlesztési  társadalmi tanácsadó

A képzés nyelve: magyar vagy angol

Az képzést létesítő és indító intézmény megnevezése és címe:
Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Szociális munka és Szociálpolitikai Tanszék, 7624 Pécs, Rókus u. 2.

A képzés szakmai vezetője:
Dr. Szöllősi Gábor egyetemi tanár

A szak felvételének feltétele: Legalább alapképzésben (BA) - vagy annak megfelelő fokozat és szakképzettség birtokában-, bölcsészet- vagy társadalomtudomány, jogi, gazdaságtudományok, természettudomány vagy műszaki képzési területen szerzett diploma. Az angol nyelvű képzés választása esetén felsőfokú angol nyelvtudás szükséges.

Jelentkezési határidő: 2017. július 30.

Jelentkezni a honlapról letölthető jelentkezési lappal lehet (Application Form), mely mellé kérünk csatolni oklevélmásolatot és szakmai önéletrajzot; angol nyelvű képzés választása esetén a felsőfokú (C1) angol nyelvtudást igazoló dokumentum másolatát is. A felvételi beszélgetés időpontjáról - a jelentkezési határidőt követően - minden jelentkezőt írásban tájékoztatunk. A képzés min. 5 fő jelentkezése esetén indul.

Képzési jellemzők: 
Levelező munkarendű, költségtérítéses szakirányú továbbképzés.  
A költségtérítés összege: magyar nyelvű képzés esetén 170.000,- / félév, angol nyelvű képzés esetén 300.000,- / félév.
Konzultációk: 4 alkalom / félév (csütörtök du.-péntek)
Kapcsolattartó: Fehér Lilla, feher.lilla@pte.hu

A képzési idő: 2 szemeszter

A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 60 kredit

Képzési cél:

A feladat az, hogy a városfejlesztési szakemberek már a képzésük során felkészüljenek a tagolt szociálpolitikai rendszerben végzendő munkára. Ehhez szükséges az, hogy a felülről lefelé működő szociális szakpolitika mellé tudjanak helyezni egy olyant, amely a szubszidiaritás elvének megfelelően építkezik, a helyi szinttől az Európai Unió szintjéig. A belátáson túl olyan kompetenciákra van szükség, amellyel a szakemberek hatékonyan tudnak közreműködni a helyi szociális tervezésben és fejlesztésben. A településfejlesztés komplex megközelítést kíván, melyben a fizikai környezet lehetőségeinek kihasználása a társadalmi jólét maximalizálásának érdekében történik. Az interdiszciplináris szemlélet mindvégig hangsúlyos volt a képzés tantárgykínálatának kialakításában, középpontba helyezve a szociálpolitikát, mint a fejlesztési célok megvalósulásának kulcsát. 

A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben

Elsajátítandó kompetenciák:

  • A helyi/területi gazdasági fejlődést érintő környezeti és a szociális hatások és komplexitásuk megértése
  • A városi szövet átalakításában megnyilvánuló városfejlesztés megértése
  • A városfejlesztési kihívásokkal kapcsolatos politikai válaszok kritikai elemzése
  • A társadalmi viták különböző résztvevői érdekeinek megértése
  • A képviseleti és a participatív demokrácia lehetőségeinek és korlátainak megértése
  • A jó kormányzás helyi kihívásainak és lehetőségeinek megértése
  • A globális átalakulások új kihívásainak beazonosítása
  • Az európai és hazai városokra jellemző komplex térbeli (fizikai, társadalmi, gazdasági) fejlődési folyamatok jellemző társadalmi-gazdasági mozgatórugóinak megértése
  • A városi, illetve térségi szintű integrált területi szemléletű stratégiai tervezés lényegének és összefüggéseinek megértése
  • Az operatív városfejlesztés logikáinak és eszköztárának megértése
  • A komplex beavatkozások (építési és szociális) eszközeinek, összefüggéseinek és projekt-előkészítési logikájának megértése

A képzésen végzettek ismerik:

  • a társadalom, a gazdaság, a politika, az állam és a jog működésének alapvető szabályszerűségeit,
  • a képviseleti demokrácia és a participatív demokrácia szerepét, lehetőségeit és korlátait a jó kormányzás városi és településközösségi, illetve területi szintű kialakításában az elmélet és az európai gyakorlat tükrében
  • azoknak a tényezőknek a szerepét, amelyek gátolják fontos szükségletek kielégítését, az erőforrások méltányos és funkcionális elosztását városi, településközösségi, illetve területi szinten
  • az emberi és állampolgári jogok, valamint a társadalmi igazságosság érvényesülésének hatékony formáit városi és területi szinten ,
  • a szociális biztonság és a szociális védelem intézmény-, és ellátórendszereinek egymáshoz való viszonyát, arányait városi és területi szinten ,
  • a térség, a régió, a város társadalmi problémáit, jellegzetességeit, jellemző európai és hazai fejlődési paradigmáit,
  • a témában releváns hazai, EU és egyéb nemzetközi fejlesztéspolitikai dokumentumokat,
  • az urbanisztika másfél évszázados történetét és fő elméleti munkáit,
  • az európai és hazai városokra jellemző komplex térbeli (fizikai, társadalmi, gazdasági) fejlődési folyamatok jellemző társadalmi-gazdasági mozgatórugóira vonatkozó elméleteket
  • a  városi, illetve térségi szintű integrált területi szemléletű stratégiai tervezés lényegét és összefüggéseit
  • az operatív városfejlesztés logikáit, szervezeti, jogi és finanszírozási eszköztárát
  • a  komplex (építési és szociális) beavatkozások összehangolható eszközeit, összefüggéseit és projekt-előkészítési logikáját
  • a szociális szempontból fenntartható városfejlesztés európai elméletét és eddigi eredményeit
  • a  szociális városrehabilitáció európai elméletét, gyakorlatát és eszköztárát
  • a globális társadalmi folyamatokat és problémákat,
  • a társadalomelméleti, szociológiai és kutatás-módszertanokat,
  • az alkalmazói szintű ismereteket a számítógépes kommunikációban és elemzésben,
  • a természeti és az épített környezet védelmére vonatkozó, a szakmában releváns jogi szabályozás és a szakmai etika alapvető ismereteit.

A képzésen végzettek alkalmasak:

  • komplex, interdiszciplináris munkacsoportokba illeszkedve integrált városfejlesztési stratégiák, komplex városfejlesztési akciótervek készítése során a fenntartható városfejlesztés szociális dimenziójának kialakítására
  • a városok fejlődésével kapcsolatos problémák társadalmi-gazdasági hátterének megértésére és tudományos feltárására
  • a városok és térségek társadalmi folyamatainak interdiszciplináris elemzésére,
  • a városfejlesztési tevékenység társadalmi-gazdasági hatékonyságának, társadalmi elfogadottságának mérésére és azoknak a tényezőknek az elemzésére, amelyek a fejlesztéspolitikára hatást gyakorolhatnak,
  • társadalmi szükségletek, problémák, kockázatok azonosítására és elemzésére,
  • beavatkozási folyamatok és szakpolitikai döntések szociális dimenziójának tervezésére, menedzselésére, megvalósítására,
  • a participatív demokrácia eszközeinek strukturált és építő jellegű alkalmazására
  • szociális városrehabilitációs akciók, projektek szociális dimenziójának tervezésére, megvalósításának megszervezésére, irányítására
  • komplex városfejlesztési akciók szociális dimenziójának tervezésére, megvalósításának szakmai támogatására
  • közösségek szervezésére és fejlesztésére, érdekeik képviseletére,
  • társadalmi szervezetek létrehozásában és működtetésében való közreműködésre,
  • kutatási tervek kialakítására és menedzselésére.
  • szakmai tanácsadásra, döntések előkészítésére,
  • elméleti és gyakorlati kutatómunkára, valamint innovatív fejlesztési feladatok elvégzésére,
  • új problémák, új jelenségek feldolgozására,
  • integrált ismeretek széles körű alkalmazására a társadalomtudományok területén;
  • a szakterületeinek megfelelő önálló elemző munka végzésére, illetve mások elemzésének elbírálására, vélemény megformálására.

A szakképzettség gyakorlásához szükséges adottságok és készségek:

  • szociális helyzetek iránti érzékenység,
  • értékek, érdekek azonosításának, továbbá a saját érdekek és értékek professzionális kezelésének képessége,
  • önálló, kreatív munkavégzés képessége,
  • szervezetekben, interdiszciplináris teamben, nemzetközi együttműködésben folyó tevékenységre való képesség,
  • empátia,
  • alkalmasság team munkára
  • a társadalmi folyamatok térbeli vetületének érzékelési képessége
  • a társadalmi-gazdasági folyamatok fizikai és pénzügyi vetületei érzékelésének képessége
  • racionális elemzés, problémamegoldás, döntéshozatal, érvelés képessége,
  • képesség a sikeres kommunikációra különböző személyekkel, csoportokkal, illetve a nyilvánossággal különböző módokon és helyzetekben,
  • prezentációk, dokumentumok, tervek kidolgozásának képessége.
  • lényeglátás és kreativitás,
  • önálló szakmai vélemény kialakításának képessége,
  • kritikai attitűd, problémacentrikus látásmód,
  • eredményorientált problémamegoldó gondolkodás.

A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben

  • irányító hatóságok,
  • közreműködő szervezetek,
  • monitoring intézmények,
  • kereskedelmi és iparkamarák,
  • fejlesztési ügynökségek,
  • önkormányzatok,
  • városfejlesztő társaságok
  • kistérségi területfejlesztési társulások,
  • pályázatíró irodák.

A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditértékek:

Alapozó képzés:

15 kredit értékben városszociológia, projektmenedzsment, közpolitika elméleti valamint kutatás-módszertani alapok.

Törzsképzés:

35 kredit értékben a város, mint sajátságos szerveződés gazdasági, társadalmi és politikai mechanizmusainak ismeretelméleti bemutatása, különös tekintettel a fejlesztéspolitikai célrendszerek globális és lokális aspektusaira (fenntartható városfejlődés, integrált városfejlesztés, városi társadalmi problémák, szakpolitikai válaszok). A  stratégia alkotáshoz, a nemzeti rendszerek komparatív elemzéséhez valamint a helyi társadalmi-gazdasági adottságok megismeréséhez és elemzéséhez szükséges készségek és képességek fejlesztése projekt - és műhelymunka keretében. A participatív demokrácia kihívásainak, lehetőségeinek és korlátainak megismertetése. Az operatív városfejlesztés eszköztárának és a komplex projektelőkészítés logikájának bemutatása. A szociális városrehabilitációs projektek megvalósítását lehetővé tevő jogi, finanszírozási és szervezeti eszköztár megismertetése. A szociális városrehabilitációs projektek komplex projekt-előkészítési folyamatának megismertetése. Az urbanisztika másfél évszázados történetének átfogó jellegű bemutatása. A törzsképzés részét képezi a 100 órás terepgyakorlat.

9. A szakdolgozat kreditértéke: 10 kredit

 

Tantárgy

Elmélet/

gyakorlat

1. félév 2. félév Kredit Teljesítés
Alapozó tárgyak          
Városszociológiai alapok ea. 10   3 K
Bevezetés a helyi politikába és feladatellátásba ea. 20   6 K
Regionális fejlesztéspolitika és intézményrendszere ea. 10   2 K
Projekt ciklus menedzsment ea. 10   2 K
Módszertani alapok ea. 10   2 K
Törzstárgyak          
Urbanisztikai és társadalmi folyamatok ea. 10 10 6 K
Fejlesztési programok ea. 10 10 6 K
Lakáspolitika ea. 10 10 6 K
Stratégiai tervezés - Integrált városfejlesztési stratégia ea.   10 3 K
Kutatás - Stratégiai tervezés és elemzés szem.   10 3 GY
Reflexív gyakorlat szem.   10 2 GY
Műhelymunka szem.   10 2 GY
Terepgyakorlat szem.   100 4 GY
Terepfeldolgozó szeminárium szem.   15 3 GY
Szakdolgozat          
Szakdolgozat       10  
Összesen   90 185 60  

 

A KÉPZÉS IDŐTERVE magyar / angol