HuCER 2024 - Konferencia előadás

Hajdu Noémi (junior kutató, PhD hallgató),  2024. 05. 23-án bemutatta az "Oktatási Esélyekért!" Pályaorientációs Mentorprogram kutatócsoportjának a program kortársmentoraira vonatkozó kutatását a "Hungarian Conference on Educational Research HuCER 2024" c. konferencián.

A konferencia absztrakt kötete az alábbi linken érhető el: ABSZTRAKT-KÖTET

 

Az előadás könyvészeti adatai és absztraktja a következő:

Hajdu Noémi, Horváth Gergely & Varga Aranka
Absztrakt címe: „Tudom, milyen érzés az, amikor hetedikes vagyok, és például kéne segítség” Kortárs mentorok az „Oktatási Esélyekért” Programban
Kulcsszavak: méltányosság, inklúzió, kortárs-mentorálás

Absztrakt:
lőadásunk egy kortármentorálást elemző kutatássorozat első adatfelvételének eredményeit mutatja be. Vizsgálatunk fókuszában a korai iskolaelhagyás megelőzése áll (European Comission, 2015; Gonzáles-Rodrigez et al., 2019; Fehérvári, Paksi – Széll, 2021; Paksi et al, 2023), amelyben egy lemorzsolódással veszélyeztetett tanulócsoportot célzó preventív beavatkozást mutatunk be (Fehérvári – Varga, 2023). A hátrányos helyzetű és/vagy roma fiatalok iskolai végzettsége lényegesen alacsonyabb, mint magasabb társadalmi helyzetű társaiké, és nagyobb valószínűséggel válnak korai iskolaelhagyóvá (Kende-Szalai, 2018; Bocsi, Varga – Fehérvári, 2023). A szegregált iskolába járó, hátrányos helyzetű és/vagy roma tanulók pályaválasztását „véletlenszerűség” jellemzi (Bereményi, 2020, 19. o.), illetve a roma tanulók kisebb valószínűséggel jelentkeznek hosszabb tanulási utat igénylő középiskolai pályára (Kisfalusi, 2023). Az MTA-PTE „Oktatási Esélyekért!” kutatócsoport 2021 őszén kezdte meg négytanéves kutatási-fejlesztési tevékenységét, mely során 10 általános iskola egy-egy pedagógusa mentorként végez fejlesztést (N=10). A program dél-dunántúli, hátrányos helyzetű és/vagy roma tanulókkal dolgozó általános iskolák egy-egy felsőtagozatos osztályában zajlik (N=130), és a tanulók fejlődését, pályaválasztását kutatással követjük. Az előadás, a mentorpedagógusok mindennapi munkáját kiegészítő tevékenységre fókuszál, a kortársmentorálást mutatja be. Az egyes általános iskolákban kortárs-mentori szerepet középiskolában (Gandhi Gimnázium) tanuló diákok vállaltak, akik társadalmi háttere, szocializációs folyamatai (bikulturális szocializáció) az általános iskolás mentoráltakéhoz hasonló mintázatot mutatnak (LaFromboise, Coleman – Gerton, 1993; Nguyen – Benet-Martínez, 2013). A vizsgálat során arra kerestük a választ, hogy a kortársmentorok miként ítélik meg mentori feladatuk előnyeit és nehézségeit a személyes tapasztalatokat megelőzően. Jelen kutatásunkba minden kortársmentort bevontuk (N=20; n=20), félig strukturált interjúkkal feltérképeztük véleményüket a mentori szerepről munkájuk elején. A keletkező adatokat, két kódoló részvételével, tartalomelemzéssel kódoltuk az Atlas.ti szoftverrel. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy a kortárs mentorok belső motiváció miatt csatlakoztak a programhoz: legtöbbjük felidézte a középiskola-választás nehézségeit, emiatt igyekeztek támogatni fiatalabb társait. Válaszadóink mentori terveik és céljaikat is előrevetítették, amellett, hogy a feltételezett nehézségeikről is említést tettek. A kortárs mentorok elkötelezettek a munkájuk iránt, de igényelnek szupervíziót, ami segíthet a lehetséges akadályok leküzdésében. A 2023/2024 tavaszi félév végén további adatfelvételeket tervezünk a mentorálási folyamat nyomon követésére. Eredményeink elősegítik a vizsgált program kortársmentori elemének hatékonyabbá tételét, illetve más hasonló struktúrájú beavatkozások létrehozását.

Irodalom:
Bereményi, Á. (2020). Career guidance inequalities in the context of labour shortage. The case of Roma young people in Hungary. Working Paper Series, 2020(5). Central European University.
Bocsi, V., Varga, A., Fehérvári, A. (2023). Chances of Early School Leaving—With Special Regard to the Impact of Roma Identity.;EDUCATION SCIENCES,13 (5) http://doi.org/10.3390/educsci13050483
European Commission (2015). A whole school approach to tackling early school leaving.European Union.
Fehérvári, A., Paksi, B., Széll, K. (Szerk.). (2021).;Számít-e az iskola? Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE). Fehérvári, A., Varga, A. (2023). Mentoring as prevention of early school leaving: a qualitative systematic literature review.;FRONTIERS IN EDUCATION, 8. http://doi.org/10.3389/feduc.2023.1156725
González-Rodríguez, D., Vieira, M. J., Vidal, J. (2019). Factors that influence early school leaving: a comprehensive model. Educational Research, 61(2), 214–230.
Kende, A. – Szalai, J. (2018). Pathway to early school leaving in Hungary. In Van Praag, L., Nouwen, W., Van Caudenberg, R., Clycq, N., Timmerman, C. (eds.). Comparative Perspectives on Early School Leaving in the European Union (pp. 33–46). London, UK: Routledge.
Kisfalusi, D. (2023). Roma students' academic self-assessment and educational aspirations in Hungarian primary schools. British Journal of Sociology of Education. https://doi.org/10.1080/01425692.2023.2206003
LaFromboise, T., Coleman, H. L. K., Gerton, J. (1993). ‘Psychological impact of biculturalism: evidence and theory’ Psychology Bulletin, 114(3), 395-412.
Nguyen, A. M. D., Benet-Martínez, V. (2013). ‘Biculturalism and adjustment: Ametaanalysis’ Journal of Cross-Cultural Psychology, 44(1), 122-159.
Paksi B, Széll K, Fehérvári A. (2023). Empirical Testing of a Multidimensional Model of School Dropout Risk. Social Sciences, 12(2): 50. https://doi.org/10.3390/socsci12020050

Oktatási Esélyekért! kutatócsoport

     
Oktatási esélyekért Kutatócsoport logója