Kortárs mentorálás a lemorzsolódás megelőzéséért:szisztematikus irodalomfeldolgozás
Felső Edit & Fehérvári Anikó
Absztrakt:
A tanulmány a kortárs mentorprogramok mint prevenciós és intervenciós eszközök hatását vizsgálja az iskolai és fel-sőoktatási lemorzsolódás és a korai iskolaelhagyás csökkentésére. Az írás célja, hogy bemutassa a nemzetközi kortársmentorprogramok jellemzőit, céljait és hatékonyságát. Az elemzés 12 empirikus tanulmány kvalitatív tartalomelemzésén alapul. A szisztematikus keresést az EBSCO Education Research Complete modulban, kiegészítésképpen a Re-searchGate és a Google Scholar adatbázisokban végeztük, 2008 és 2023 között megjelent folyóiratokban, kortársmentorálási modellekről szóló angol nyelvű empirikus tanulmányokat összegyűjtve. Az elemzés eredményei alapjánbemutatásra kerülnek a felsőoktatási és közoktatási környezetben működő mentorprogramok célkitűzései, eredmé-nyei a mentorok és a mentoráltak szempontjából, kihívásai, nehézségei. A tanulmány eredményei azt mutatják, hogya kortárs mentorprogramok pozitív hatást gyakorolnak a lemorzsolódás csökkentésére, a szociális és egyéni készsé-gekre és képességekre, hatására javulnak a tanulmányi eredmények, valamint növekszik az intézmény és a tanulmá-nyok iránti elkötelezettség. E programok működésének mélyebb megismerése és megértése hozzájárulhat a jövőbelikortárs mentorprogramok sikeres és hatékony lebonyolításához.
Kulcsszavak: lemorzsolódás, kortárs mentorprogram, szisztematikus irodalomelemzés
DOI: https://doi.org/10.21549/NTNY.45.2024.2.4
https://ojs.elte.hu/nevelestudomany/article/view/8440/6698