Korai intervenciós mentálhigiénés tanácsadás MA - képzési cél

A képzés célja olyan kora gyermekkori intervenciós tanácsadó szakemberek képzése, akik tájékozottak a kora gyermekkori intervenció átfogó rendszerét érintő elméleti, módszertani és mentálhigiénés szemléletű gyakorlati tudástartalmakban. Ismereteinek birtokában képesek nyomon követni a 0-6 éves gyermek fejlődését, felismerni az eltérő fejlődésmenet tényét és támogatásának szükségességét, feltárni a támogatás lehetséges módjait, megszervezni és monitorozni az intervenciós ellátás folyamatát. A fejlődési nehézséggel küzdő gyermekek családjaik számára hiteles tájékoztatást, mentálhigiénés támogatást tudnak nyújtani, elősegítik a szülői kompetenciák kibontakozását és a családok aktív részvételét a gyermek intervenciós ellátásban. Kulcsszemélyként képesek, a gyermeket és családját az ellátó rendszerben navigálni, biztosítva a társágazatok képviselői valamint a szakember-kliens közti összehangolt működést és hatékony kommunikációt.

A KIMT képesítéssel rendelkező szakember a képzés elvégzését követően a koragyermekkori intervenció területének elméleti, módszertani és mentálhigiénés szemléletű gyakorlati ismereteinek birtokában képessé válik arra, hogy intézményi és otthoni keretek között nyomon kövesse, illetve támogatni tudja a gyermek fejlődését, a szülő-gyermek kapcsolatot, azon belül pedig a szülő és a család érzelmi erőforrásait, kompetenciáit felmérje és erősítse. Képes a gyermekkori fejlődési nehézségek korai felismerésére, bizonyítékokon alapuló sztenderdizált és validált fejlődést mérő eszközök használatára (a képzés keretében elsajátítandó eljárásokkal). Megbízható és hiteles tájékoztatást tud nyújtani a szülők számára gyermeknevelés és a fejlődés területén, különösen a fejlődési nehézséggel küzdő gyermekek családjaik számára. Szakmai támogatója és koordinátora azon társszakmák (bölcsődei gondozó, óvónő, védőnő, gyermekorvos, gyermekpszichológus, gyógypedagógus, konduktor) képviselőinek, akik a gyermekek egy-egy fejlődési területét érintő specifikus nehézségek ellátásában érdekeltek, ezért képes megszervezni a gyermek ellátását és követni a gyermek fejlesztésének hatékonyságát, fejlődésének mértékét. Mindennek fényében szaktudása interdiszciplináris, képes az eltérő szakterületekről származó tudások, információk integrálására. Képes önálló autonóm módon és átfogóan értékelni a fejlődési nehézségekkel küzdő gyermekek és családjaik egyéni szükségleteit, és a gyermeket az írásbeli, személyre szabott családi szolgáltatási terv keretében kezelni. A KIMT szakember korai beavatkozási módszere mentálhigiénés szemléletű, családközpontú, interdiszciplináris és egyénre szabott megközelítéseket alkalmaz a gyermekek és a család erősségeinek, kreativitásának és kompetenciáinak javítására, valamint szükségleteik kielégítésére.

A korai intervenciós mentálhigiénés tanácsadó szakember elhelyezkedését jellemzi, hogy részben alapszakjának megfelelő területen tud speciális korai intervenciós szaktudást igénylő feladatokat elvégezni. Nevezetesen a pedagógusképzés területén BA diplomával végzettek számára (csecsemő- és kisgyermeknevelő, az óvodapedagógus, gyógypedagógus) az MA képzés a pedagógus életpályamodellben biztosít a szakterületükhöz kötődő előrelépési lehetőséget. Így az alapképzettségüket kiegészítve tudnak ellátni preventív, fejlődési szűrő és családtámogatási feladatokat a bölcsődei, óvodai vagy speciális intézmény keretein belül.

Emellett a mesterszakon végzettek önálló, autonóm szakemberként vesznek részt a korai intervenciós ellátó rendszerben, nevezetesen regionális korai intervenciós módszertani központokban (ezek kialakítása az ágazatfejlesztés részeként folyamatban van), korai fejlesztő és diagnosztizáló központokban, fejlesztést kínáló alapítványoknál, gyermekvédelmi intézményeknél, Biztos Kezdet házakban, családsegítő, család- és gyermekjólléti szolgálatoknál, nevelőszülői hálózatnál.

 

A munkakörébe tartozó feladatok

  • kezdeményezi és elvégzi a gyermek fejlődési szűrővizsgálatát a képzés keretében elsajátított valid és sztenderd eszközökkel,
  • kezdeményezi a gyermek speciális (pszichológiai, gyógypedagógia) vizsgálatát
  • nyomon követi a gyermek állapotának változását
  • közvetít a szakellátást végző szakemberek között (teamkonferenciákat szervez, oktatási-nevelési és szociális-gyerekjóléti területen dolgozó szakemberek számára értelmezi és jó gyakorlatokba átültethetővé teszi a pszichológiai és gyógypedagógia szakvélemények tartalmát)
  • kapcsolatot tart a korai fejlesztésben részesülő gyermek családjával (a szülők számára segít értelmezni az ellátási területekről kapott információkat, megszervezi a család és a szolgáltató kapcsolatát; felméri a család erősségeit és gyengeségeit, és ehhez mérten támogatja a szülők nevelési-gondozási kompetenciáit; edukálja a szülőket)
  • mentálhigiénés tanácsadást nyújt

Pszichológia Intézet

H-7624 Pécs, Ifjúság útja 6.    +36-72/ 501-516    pszichologia.btk@pte.hu