II. Jövő-kép Workshop
A második műhelyt a megerősödött célkitűzések (fokozni kell az interaktív játékok arányát, mert az első alkalommal egyértelműen ezek a foglalkozások kaptak pozitív visszajelzéseket) és a hiányosságok elkerülése (alacsony résztvevői létszám, nulla anyagi támogatás) figyelembevételével terveztük meg.
Elindult egy komolyabb tervezés a karriertanácsadás területén Pelczer Dóra és Pálmai Mirandella közös munkájában, akik kifejlesztették „Hogyan tovább? “ társasjátékukat: megtervezték a táblát, a kérdés kártyákat, a haladás szabályait, a játékvezetői útmutatót, valamint a játékosok/résztvevők reakcióinak mérésére szolgáló kérdőíveket. A mérés a játszhatóságra és kérdés kártyák tartalmának relevanciájára fókuszált.
Ezúttal több középiskolát, egyetemi szakkollégiumot kerestünk meg, valamint egy 50+ és egy nyugdíjas korcsoportot is, az eredeti nyolc-nyolc fős létszámmal igyekeztünk feltölteni. 2017. november 17-én nyugdíjas csoport, az első műhely élményei alapján újra jelentkezett, azonos résztvevőkkel, az 50+ dolgozói csoportba három egyetemi dolgozó, Szekszárdról az Illyés Gyula Szakkollégiumból hárman jöttek el, két középiskola jelzett részvételi szándékot, a Pécs SZC Zipernowsky Károly Szakgimnáziumból tízen jöttek le, míg a PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnáziumból 57-en, ami természetesen borította az eredeti terveinket.
A napot ismét Hosszú Norbert drámapedagógia bemelegítőivel kezdtük, majd mivel akkori Kari vezetésünktől* anyagi támogatást szakkollégiumi konferenciára kaptunk, a második programelem egy a régi és aktuális, sikereket elérő szakkollégistákból, valamint régi és aktuális szakkollégiumi vezetőkből álló kerekasztal beszélgetés lett.
Mint kiderült, nagyon inspirálóan hatottak a középiskolásokra a náluk csak néhány évvel idősebb előadók, akiknek leginkább az életútja fogta meg a hallgatóságot, vagyis nem annyira az általuk elért eredmények, hanem az eredmények hátteréből előbukkanó élettörténetek, a sokszor nem a sikerekből táplálkozó motiváltság, valamint a tudatos életvezetés tett rájuk mély benyomást.
Ezután következett a társasjáték kipróbálása, melyet a nagy létszám mellett hat tömött asztalnál, gyorsan betanított játékvezetőkkel teszteltünk, heterogén, de aránytalan csoportokban. A különböző korcsoportok eltérő válaszai azonban mind a készítők, mind a résztvevők számára tanulságosak voltak, körvonalazódtak a társasjáték erényei (minden asztalnál szívesen játszották) és hátrányai is (több szabály nem volt egyértelmű, kevés kérdés kártya volt).
*Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar