Légy főszereplő az élhető jövő alakításában!
A humánökológia szak olyan komplex ökológiai-gazdasági-társadalmi és etikai kérdésekkel foglalkozik, amelyek a kortárs világ legaktuálisabb problémáit képezik. Ezek a problémák az utóbbi években egyre súlyosabbá, a rájuk reflektáló tudományos, szakmai és gyakorlati válaszok kidolgozása és átadása egyre sürgetőbbé váltak. A képzés egyszerre foglalkozik globális és lokális szinten e kérdésekkel; a problémák jellegéből adódóan a megoldások keresésénél kifejezetten fontos a megoldások kultúrákon átívelő keresése, a nemzetközi kontextus egyértelműen hozzá tud járulni az innovatív megoldások születéséhez.
- A képzés programja
-
Alapozó ismeretek
- A fenntartható mezőgazdaság és táplálkozás (Dr. Farkas Judit)
- Vidéki társadalmak (Dr. Ragadics Tamás)
- Környezeti jog és etika (Dr. Pánovics Attila)
- Települési problémák (Dr. Boros Julianna)
- Ökofilozófia (Dr. Bécsi Zsófia)
- Rurális és városi öko-közösségek (Dr. Farkas Judit)
- Bevezetés az ökológiába (Dr. Móra Arnold)
Szakmai ismeretek
- Környezeti válság, társadalmi igazságosság és roma etnicitás (Dr. Balatonyi Judit)
- A Kárpát-medence környezettörténete (Dr. Máté Gábor)
- Település és társadalom I.: várostérségi társadalmi folyamatok (Dr. Tomay Kyra)
- Közösségfejlesztés (Bognárné Dr. Erdős Márta)
- A szociális tevékenység társadalmi kontextusa (Dr. Madácsy József)
- Politikai ökológia 1.: Fenntartható fejlődés és környezetpolitika (környezetvédelem) (Dr. Glied Viktor)
- Politikai ökológia 2.: Politikai szocializáció (Dr. Kákai László)
- Globalizáció és a fejlesztés antropológiája (Dr. Hesz Ágnes)
- Település és társadalom II.: globális társadalmi egyenlőtlenségek (Dr. Tomay Kyra)
- Vidékfejlesztés - helyi gazdaságfejlesztés (Dr. Máté Gábor)
- Programelemzés, értékelő kutatás a humánökológiában (Bognárné Dr. Erdős Márta)
- Környezeti nevelés (Dr. Máté Andrea)
- Kvalitatív kutatási módszerek (Dr. Nagy Zoltán)
- Környezetgazdaságtan (Dr. Erdős Katalin)
- Gazdasági stratégiák rurális társadalmakban: a gazdaság antropológiai kutatása (Dr. Nagy Zoltán)
- Bevezetés az energiagazdaságtan, az energiagazdálkodás és az energiapolitika alapfogalmaiba (Dr. Somogyvári Márta)
- Biogeográfia (Dr. Czigány Szabolcs)
- Földrajztudományi alapismeretek (Dr. Nagyváradi László)
- Tér, társadalom, fenntarthatóság (Dr. Pirisi Gábor)
- Természet, ember, természetvédelem (Dr. Máté Gábor)
- Szakdolgozati szeninárium 1 – 4. (Dr. Farkas Judit)
Szabadon választhatók
Az intézményben Campus kreditként meghirdetett tárgyak közül szabadon választhat a hallgató: 6 kredit
Szakmai gyakorlat
Szakmai gyakorlat (Dr. Farkas Judit)
- Szakfelelős
-
Dr. habil. Farkas Judit PhD
egyetemi docens
Néprajz - Kulturális Antropológia Tanszék
Kortárs Kihívások Kutatóközpont
vezetőTelefon: +36 30 893 5196; 72/503 600/64314
E-mail: farkas.judit@pte.hu
Iroda: M 314 - UNIV Pécs interjú a pécsi humánökológiáról Dr. Farkas Judittal
-
A múlt évezred végén tanított a PTE-n Lányi András és Karátson Gábor is, mindketten jellegzetes figurái a ma már ökopolitikának nevezett irányzatnak. Ők nem csak oktatták, hanem eszerint éltek, de akkor még nem volt ennyire intézményesült ez a tudományág, tevékenységükkel nagyban hozzájárultak, hogy egyre inkább belekerült a közgondolkodásba a humánökológia fogalma, többekkel együtt ők hozták létre magát a humánökológia szakot. 2023 őszén elindul a PTE-n a humánökológia szak, Dr. Farkas Judittal, a Néprajz-Kulturális Antropológia Tanszék docensével, szakfelelőssel beszélgettünk.
Volt szerepe Karátson Gábornak és Lányi Andrásnak abban, hogy ősszel elindul a képzés a humánökológia szakon?
Mindkettőjüket olvastam, jártam is az óráikra, népszerűek voltak. A Duna Kör-ös generáció tagjai, hősök, mai szemmel nézve már próféták is. Ugyanakkor abban a világban ők szinte ufóként léteztek. Pedig az 1990-es években már elindult valami a környezettudatosság irányába, de még csak nagyon kevesek foglalkoztak ilyesmikkel. Akiket persze a többség felesleges aggodalmaskodóknak tartott. Ma viszont nem lehet kikerülni ezeket a kérdéseket. Erre jött létre a humánökológia is. Át kell gondolni, hogy nekünk, embereknek, hol a helyünk ebben a világban, a természetnek miként vagyunk része.
Karátsont és Lányit két évtizeddel ezelőtt a kérdésfelvetésük tette különlegessé, ezért voltak „ufók”, mi ma már nem vagyunk különlegesek azzal, ha humánökológia szakot indítunk Pécsett.A nyugati értékrendszer szerint működő egyetemeken szoktak ilyesmit tanítani! Mikor indult ez a tudományág?
Nem is igazán tudományágról van szó, hanem szemléletről. Az 1920-as években indult, a '30-as években kezdték el használni a fogalmat a chicagói iskolában, amely egy szociológiai iskola volt. De hozzá kell tenni, hogy a fogalom jelentése azóta sokat változott. Engem olyan szakemberek vesznek körül, akiknek van olvasottsága, ismerik azt, hogy miként működik a nyugati tudományos élet, a környezettel, természettel kapcsolatos élet, ezért ez az egyik dolog, ami miatt szerintem most jött létre ez a szak, a másik pedig az, hogy elég kilépnünk az utcára, mindenféle értelemben fejbe csap minket ez a kérdés. Valamit ideje lenne tenni, hogy ember és természet együtt tudjon működni.Mit jelent ma Pécsett humánökológiát tanítani? Mihez lehet majd kezdeni ezzel a tudással ma a világban?
Ez egy abszolút interdiszciplináris szakma. Lesznek jogi, környezetjogi órák, lesznek kurzusok a Természettudományi Karról: biológia, földrajz, ökológia, nyilván egy humánökológia szakon kell ezekhez is érteni. Tehát a természettudomány nagyon erős lesz benne, de természetesen fontos a bölcsészettudományi rész is, ahogy a társadalomtudományi rész is az. A szekszárdi KPVK-ról lesz környezetpedagógiai képzés, a KTK-ról pedig ökológiai közgazdaságtanról lesz szó, energiáról és politikáról. Az ÁJK-ról környezeti jogi kérdésekről szóló kurzus érkezik. Nagyon sokféle kurzust tartunk majd a humánökológia szakon, széles lesz a perspektíva. A kortárs környezeti problémák egyik alapvető oka éppen a megközelítések szétválasztása, elkülönítése. Ezért van szükség a humánökológia holisztikus szemléletére.Kik jönnek ide tanulni?
Olyan emberek, akik nemcsak bölcsészet vagy a társadalomtudománnyal akarnak foglalkozni, illetve nem csak természettudomány izgatja őket, és mondhatnám a többi tudományt is. Hanem átlátják azt, hogy ezek nem választhatók szét. Fontos, hogy a környezeti krízis, a kortárs környezeti, társadalmi, gazdasági, etikai, morális krízis kérdésével tisztában legyünk. És hogyha megértjük azt, hogy – újra ezt a szót kell használnom - milyen krízishelyzetben vagyunk most, akkor azt is meg kell érteni, hogy ezt nem lehet egyetlen szűk szakmán belül kezelni.Ha ezt az egészet akarjuk megérteni, akkor érteni kell az ökológiát, a természet működését.
Érteni kell a gazdaság működését. Értenünk kell a társadalmi igazságosság kérdését. Azt, hogy a politika része a környezetpolitika is. Azt is értenünk kell, hogy a politika miként működik. A szak sokféle tudást ad. El lehet indulni kutatói irányba is, de ez alapvetően egy alkalmazott tudomány. Rengeteg gyakorlatot viszünk bele a képzésbe. A humánökológusok között akadnak polgármesterek, akik számára fontos ez ember és a természet kapcsolatában a fenntartható működés. Van közöttük, aki kutat, oktat is itt a pécsi szakon, de van, aki saját vállalkozást indított, ami ezen a zöld vonalon indul. Legtöbben fejlesztési projektekben dolgoznak, van, aki öko-tájházat vezet…
Gondolom, civil szervezetekben is dolgozhat egy humánökológus.
Persze, civil szervezetek éppúgy igényelnek ilyen szakembereket, mint az állami szektor is, részben azért, mert EU-s előírás. De ma már amúgy is kellenek olyan szakemberek, akik értik, mi a fenntarthatóság 17 eleme, hogyan lehet egy kicsi faluban megoldani azt, hogy az embereknek és a természetnek is „jó” legyen, hogyan lehet városban környezettudatos településfejlesztést elindítani és így tovább. Ez alapvetően egy alkalmazott tudomány. Mindenki a saját, BA, BSc képzésből hozott szakmájához fogja hozzáadni ezt a tudást, szemléletet. A szociális munkás a környezeti igazságosságról való tudást, a mérnök a környezettudatos építészet elfogadtatásának módszereit, a jogász tájékozott lesz a környezetpolitikai döntéshozási mechanizmusokban. És még sorolhatnám.Kiknek ajánlja a képzést?
Akik már „érettek”,
van valami affinitásuk a környezeti, társadalmi kérdések iránt. És tudják azt, hogy nem egy szűk szakmai szemléletben akarnak megmaradni, hanem igényük van a szélesebb perspektívára, kontextusában képesek kezelni problémákat, és szeretnek megoldásokat keresni a problémákra. Azoknak is szoktam ajánlani,
akik még bizonytalanok,
még nem derült ki, merre akarnak tovább menni, itt motivációt kaphatnak. Aki a két éves mesterképzés után folytatni szeretné a doktori iskolákban a tanulást, megteheti. Idén csak költségtérítéses képzésünk indul, de nagyon remélem, hogy ez a helyzet később megváltozik. Most épp azon dolgozom, hogy jövőre elindulhasson az angol nyelvű képzés és a levelező is.
Mekkora az érdeklődés eddig?
Nagy. Többen jelezték, hogy örülnek, hogy végre nem kell Pestre menni azért, hogy humánökológiát tanuljanak, hanem itt Pécsett is lehet. Pécsnek ez nagyon jót fog tenni, vagy Pécs környékének szintén, mert speciálisan lokális dolgokat lehet tanulni, arra nagyon figyelünk. Ami még vonzerő lehet, hogy a pécsi képzés olcsóbb is, mint máshol, és Pécs eleve olcsóbb város, mint Budapest. Arra számítok, hogy olyanok is jönnek a képzésre, akik nem most jöttek ki az iskolapadból, hanem van egy szakmájuk, munkájuk, és azt szeretnék ezzel a szemlélettel végezni. Akik szeretnék jobban érteni a világot.Kik fognak itt tanítani?
Az oktatók a PTE Karairól kerülnek ki, a BTK-ról, TTK-ról, KTK-ról, ÁJK-ról, KPVK-ról. Tehát vannak közöttük földrajzosok, biológusok, jogászok, közgazdászok, néprajzosok, szociológusok, politológusok, és így tovább. De mindig lesznek meghívott előadók is.
A képzés oktatói gárdája és a PTE Fenntartható Fejlődésért Szakkollégium oktatói között nagy az átfedés. A szakkollégium lehetőséget ad arra, hogy ha valaki nemcsak egy diplomát akar, meg krediteket, hanem több a motivációja, akkor ott a helye, a szakkollégiumban bőven van lehetőség az önképzésre, kutatásra. A Néprajz – Kulturális Antropológia Tanszéken működik egy Humán Környezettudományi Kutatócsoport, ami pedig azok számára jó lehetőség, akik kutatóként foglalkoznának a témával.Az elmélet és a gyakorlat aránya milyen lesz?
Sok terepgyakorlatunk lesz, nem csak a teremben ülünk majd. Egyrészt van egy szakmai gyakorlat, amire már megvannak a felkért alapítványok, civil szervezetek. Természetesen van önkormányzat is a portfólióban. A szakmai gyakorlaton túl is lesznek olyan kurzusok, ahol terepre megyünk, megnézzük a már létező ökológiai projekteket. Sokat leszünk kint levegőn, hogy úgy mondjam, de most nem csak terepre gondolok, hanem egyéb intézményekhez is el fogunk menni, megismerni a munkájukat.Az oktatóink éppúgy szoros kapcsolatban állnak a civilszférával, mint az önkormányzati szférával.
Sokan vagyunk, akik magunk is aktívan benne vagyunk, nem csak kapcsolataink révén. Ezek a gyakorlatok, a kiépülő kapcsolatok, a hallgatókat segíteni fogják az elhelyezkedésben is, sőt!
Forrás: Balogh Robert UnivPécs
- Humánökológia mesterszak
-
Képzési formák
- magyar nyelvű nappali (MA)
- angol nyelvű nappali (MA)
- magyar nyelvű levelezős (MA)
A szak leírása
- A mesterképzési szak megnevezése: humánökológia (Human Ecology)
- A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat szakképzettség: okleveles humánökológia szakember a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Expert in Human Ecology
- Képzési terület: társadalomtudomány
- A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok
4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a politikatudományok, a szociológia, a kulturális antropológia, a társadalmi tanulmányok alapképzési szak.
4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: az agrár képzési területről a tájrendező és kertépítő mérnöki, a természetvédelmi mérnöki, a vidékfejlesztési agrármérnöki; a gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki, a bölcsészettudomány képzési területről a szabad bölcsészet, a történelem; a gazdaságtudományok képzési területről az alkalmazott közgazdaságtan, a gazdálkodási és menedzsment; a természettudomány képzési területről a biológia, a földrajz, a környezettan alapképzési szak.
- A képzési idő félévekben: 4 félév
- A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit. a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék) a diplomamunka készítéséhez rendelt kreditérték: 20 kredit. intézményen kívüli összefüggő gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 5 kredit. a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit.
- A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 422/0521
- A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák
A képzés célja olyan humánökológus elméleti és gyakorlati szakemberek képzése, akik a társadalmi és természeti rendszerek közötti kölcsönhatások ismeretében képesek a környezeti problémák társadalmi dimenziójának feltárására, társadalmi és kulturális folyamatok ökológiai szempontú elemzésére, tervezésére és szervezésére helyi és globális szinten. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
8.1.1. A humánökológiai szakember
a) tudása
Magas szinten ismeri és a magabiztos gyakorlati használhatóság követelményeinek megfelelően érti és értelmezi a humánökológia legfontosabb összefüggéseit.
Ismeri és érti a hazai, európai és globális környezeti problémákat, különös tekintettel azok társadalmi aspektusaira.
Ismeri és érti a humánökológiával szoros kapcsolatban álló társtudományok fogalmi rendszereit, lényegi összefüggéseit és főbb gondolkodási irányzatait.
A szakmai munkában közvetlenül alkalmazandó módszertani tudás birtokában van, különös tekintettel a kvalitatív társadalomtudományi módszerekre.
Elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a hazai környezetpolitikai döntéshozási mechanizmusokban mind állami, mind pedig önkormányzati szinten.
Ismeri és érti az ökologikus vidék- és városfejlesztés, különösen az ökologikus helyi közösség- és gazdaságfejlesztés alapjait.
b) képességei
Alapszinten képes eligazodni a környezeti problémák és konfliktusok rendszerében.
Transzdiszciplináris szemlélet birtokában képes a társadalmi folyamatok környezeti összefüggéseik felismerésén alapuló elemzésére, tervezésére és szervezésére, különösen a közigazgatásban és a civil szervezetekben.
Képes a szakmai feladatok megoldása során az önálló elemzésre, értékelésre és a különböző következtetések szintetizálására.
Képes a hazai és külföldi tudományos források feltárására, feldolgozására és gyakorlati alkalmazására.
Szakterületének egyes résztémáiról képes önálló, szaktudományos formájú összefoglalókat, elemzéseket készíteni.
Képes önálló szakmai koncepciókat kidolgozni, és a vitákban saját elképzeléseit megvédeni.
c) attitűdje
Érzékeny a társadalmi-környezeti problémákra, igyekszik segíteni megoldásukban, enyhítésükben.
Empatikus az emberek és más élőlények sorsa iránt, törekszik annak jobbítására.
Nyitott és elkötelezett a szakmai együttműködésre mind hazai, mind nemzetközi szinten.
Nyitott minden fölkérésre, amely arra irányul, hogy tegye közkinccsé tudását, ismereteit.
Igyekszik hazánk ökologikus fejlődését szolgálni a jövő nemzedékek védelme érdekében.
Törekszik arra, hogy fölhívja a társadalom figyelmét a hazai és a globális környezeti problémák általi fenyegetettségünkre.
d) autonómiája és felelőssége
Önállóan képes tudományos kutatások elvégzésére, ideértve a megfelelő kutatási módszerek kiválasztását is.
Képes felelősen irányítani multidiszciplináris munkacsoportokat.
Átfogó tudása mellett munkája során gyakran veszi igénybe speciális tudással rendelkező munkatársak segítségét.
Önálló és felelős szerepeket vállal a szakmai szervezetek hazai és nemzetközi működésében.
Felelősséget tud vállalni ökologikus vidék- és városfejlesztési stratégiák kidolgozásáért.
Felelősséget vállal a szakmai döntéseiért, az általa, illetve az irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
- A mesterképzés jellemzői
9.1. Szakmai jellemzők
A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül, beleértve a diplomamunka készítését is:
környezetszociológia 25-35 kredit;
környezetpolitika 25-35 kredit;
környezeti etika 20-28 kredit;
ökológiai közgazdaságtan 16-20 kredit,
természettudományos alapismeretek 16-20 kredit.
9.2. Idegennyelvi követelmény
A mesterfokozat megszerzéséhez egy államilag elismert középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges egy élő idegen nyelvből.
9.3. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat tudományos kutatáshoz, illetve településfejlesztési, környezetvédelmi vagy tájgazdálkodási programhoz kapcsolódó, a felsőoktatási intézmény szervezésében vagy kutatóintézetnél, a szakigazgatásban, önkormányzatnál, nonprofit vállalkozásnál vagy civil szervezetnél végezhető, összesen 80 óra (5 kredit) heti rendszerességgel több héten keresztül vagy tömbösített formában teljesített terepmunka.
9.4. A 4.2. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei
A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 4 kredit a szociológia területéről, amelyet a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint meg kell szerezni.