Q1, Q2
Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (2025). The interplay of secondary EFL teachers’ pedagogical beliefs and pedagogical content knowledge with their instructional material use approach orientation. Heliyon, 11(2), e42065. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2025.e42065
Almunawaroh, N. F., Diem, C. D., & Steklács, J. (2024). EFL teachers’ pedagogical beliefs, pedagogical content knowledge, and instructional material use: A scale development and validation. Cogent Education, 11(1), 2379696. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2379696
Bálint, Á. (2023). Cultural foundations of a mathematician’s thinking: A psychobiographical exploration of Zoltán Paul Dienes and his cognitive development. International Review of Psychiatry, 36(1–2), 116–128. https://doi.org/10.1080/09540261.2023.2254840
Vuong, T. L., & Steklács, J. (2025). Trends in research on reciprocal teaching: A systematic review. Cogent Education, 12(1), 2491963. https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2491963
Deysmi, T., & Steklács, J. (n.d.). Language of instruction and its influence on educational outcomes and cultural inclusion in Ethiopia: A systematic review. South African Journal of African Languages. (Accepted for publication).
Further international publications
Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (2023). ELT instructional material development: A systematic literature review. In M. Zaim et al. (Eds.), Proceedings of the International Conference on Language Pedagogy (ICOLP 2023): Pedagogical and technological innovations in language learning (pp. 344–352). University of Negeri Padang, Faculty of Languages and Arts.
Barabás, H. (2025). Validating a questionnaire on the warm demander teaching style in Hungarian schools. In M. Culea et al. (Eds.), Models for a continuous dialogue: Innovation and creativity. Editura Alma Mater. (In press).
Kis, O., Földi, F., & Steklács, J. (2023). Reading assessment for diagnosing adult acquired reading disorders: Theoretical and practical aspects of its development. Central European Journal of Educational Research, 5(1), 70–83. https://doi.org/10.37441/cejer/2023/5/1/12056
Deysmi, T., Tekay, A., & Gasabo, K. (n.d.). Exploring the practices of values-based leadership in Jinka Town public high schools. Intercultural Education. (Manuscript in preparation).
Vuong, T. L., & Steklács, J. (2024). A cross-sectional study on teaching informational text for third graders in Vietnamese school context. VNU Journal of Science: Education Research, 40(4). https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4923
Vuong, T. L., Tran, V. C., & Steklács, J. (n.d.). Effects of reciprocal teaching on reading comprehension in third-graders: A clustered RCT. The Journal of Experimental Education. (Manuscript under review).
Publications in Hungarian
Bogdán, P. (2024). Angol nyelvű olvashatósági formulák magyar nyelvi adaptálásának lehetséges irányai (Possible directions for adapting English readability formulas into Hungarian). Iskolakultúra, 34(1), 69–77. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.1.69
Bogdán, P. (2025). Hatodik osztályos tanulók olvasásértési teljesítménye a szöveg olvashatósági értékének tükrében (Reading comprehension performance of sixth graders in relation to text readability values). In É. Markó (Ed.), Research on Oral Reading Fluency 2025: Book of Abstracts (pp. 15–16). University of Pécs. ISBN 978-963-626-479-6
Bóna, J., & Steklács, J. (2022). Kisiskolások és felnőttek szünettartási jellemzői hangos olvasásban (Pause patterns of children and adults in oral reading). In Gondolkodni és beszélni – az anyanyelv-elsajátítástól a retorikáig (pp. 87–103). MediaCom Magyarország Kft.
Demeter, G. (2022). Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések: Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában (Publisher developments supporting learning to read: Scientific principles and consumer demands in Hungarian children’s book publishing). Anyanyelvi Kultúraközvetítés, 5(2), 97–119. https://doi.org/10.33569/akk.2914
Demeter, G. (2024). Beszédfejlesztésbe épített fonomimikai előgyakorlatok óvodáskorban (Phonomimic preparatory exercises for speech development in preschool). In Nyelvfejlődés csecsemőkortól kamaszkorig konferencia. ELTE BTK, Budapest, February 22, 2024.
Fogarassy, N. (2025). A nyelvi elmaradást mutató kiscsoportos gyermekek aránya a Covid-19 világjárvány előtt és után: Eredmények Somogy vármegyéből (The proportion of preschool children with language delay before and after the COVID-19 pandemic: Results from Somogy county). In É. Markó (Ed.), Research on Oral Reading Fluency 2025: Book of Abstracts (pp. 13–14). University of Pécs. ISBN 978-963-626-479-6
Huszár-Samu, N. (2024). A Reciprok Tanítási Módszer osztálytermi gyakorlata: A proximális zóna jelenléte a tanórai interakciókban (Classroom practice of the Reciprocal Teaching Method: Presence of the proximal zone in classroom interactions). In Proceedings of the 11th International Conference on Subject Didactics.
Huszár-Samu, N., & Steklács, J. (2022). A reciprok tanítási módszer elemeinek jelentősége az olvasás–szövegértés tanítás eredményességének fejlesztésében (The significance of elements of the Reciprocal Teaching Method in improving reading comprehension instruction). Anyanyelvi Kultúraközvetítés, 5(2), 97–119. https://doi.org/10.33569/akk.2945
Huszár-Samu, N. (2024). A Reciprok Tanítási Módszer osztálytermi gyakorlata: A proximális zóna jelenléte a tanórai interakciókban (Classroom practice of the Reciprocal Teaching Method: Presence of the proximal zone in classroom interactions). Danubius Noster, 12(3), 97–106.
Látics, B. (2025). Olvashatósági formulák és adaptálhatóságuk magyar nyelvre (Readability formulas and their adaptability to Hungarian). In É. Markó (Ed.), Research on Oral Reading Fluency 2025: Book of Abstracts (pp. 11–12). University of Pécs. ISBN 978-963-626-479-6
Sipos, Zs., Huszár-Samu, N., Volentér-Kis, O., & Steklács, J. (2025). A fluens olvasás jellemzői második évfolyamon kritériumorientált megközelítésben (Characteristics of fluent reading in Grade 2: A criterion-oriented approach). In L. Kinyó & K. Dancs (Eds.), 21st Conference on Educational Assessment: Program and Abstracts. University of Szeged.
Sipos, Zs., & Volentér-Kis, O. (2024). Olvasási hibák ortográfiai és szemantikai jellemzői kezdő olvasók körében (Orthographic and semantic characteristics of reading errors among beginning readers). In Zs. Sipos (Ed.), Communication is the most important: The key is speech and language therapy. Cooperation with other professionals and helpers: Autumn online conference of the Hungarian Association of Speech Therapists.
Sipos, Zs. (2024). A Meixner-módszer alkalmazása a szövegértő olvasás fejlesztésében (Application of the Meixner Method in the development of reading comprehension). Anyanyelvi és Irodalmi Nevelés, 7(1–2), 87–96.
Sipos, Zs. (Ed.). (2024). A kommunikáció a legfontosabb: A kulcs a beszéd- és nyelvi terápia. Együttműködés más szakemberekkel, segítőkkel (Communication is the most important: The key is speech and language therapy. Cooperation with other professionals and helpers). Hungarian Association of Speech Therapists.
Sipos, Zs., & Steklács, J. (2024). A hangos olvasás fluenciájának és a prozódia jelentőségének vizsgálata második évfolyamos diákok körében (Examining oral reading fluency and the significance of prosody among second-grade students). In V. Bocsi & C. Csók (Eds.), 24th National Conference on Educational Sciences: Book of Abstracts (p. 412). MTA Pedagogical Scientific Committee, University of Debrecen.
Sipos, Zs., & Steklács, J. (2025). A fluens olvasás fejlődése második és harmadik évfolyamon – Első eredmények (Development of fluent reading in second and third grade – First results). In É. Markó (Ed.), Research on Oral Reading Fluency 2025: Book of Abstracts (pp. 9–10). University of Pécs. ISBN 978-963-626-479-6
Steklács, J. (2024). Az olvasási fluencia fogalma és jelentősége az olvasástanítás rendszerében: Egy feltáró kutatás elméleti háttere és a paradigmaváltás kérdései (The concept and significance of reading fluency in the system of reading instruction: Theoretical background of an exploratory study and issues of paradigm shift). Anyanyelv-pedagógia, 26(2). https://doi.org/10.21030/anyp.2024.2.1
Steklács, J. (2025). Az alsó tagozatos fluenciakutatás eddigi eredményei (Findings from lower primary fluency research so far). In É. Markó (Ed.), Research on Oral Reading Fluency 2025: Book of Abstracts (pp. 7–8). University of Pécs. ISBN 978-963-626-479-6
Steklács, J., Bálint, Á., Csíkos, Cs., & Zank, I. (2024). Metakogníció, tudatelmélet, episztemológiai meggyőződések: Az iskolai tudásrendszer háttérdimenziói (Metacognition, theory of mind, epistemological beliefs: Background dimensions of the school knowledge system). Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/dokumentum/m1238mtem__21
Steklács, J., Knézich, A., Kormos, J., Sipos, Zs., & Szenczi-Velkey, B. (2025). Javaslatok a magyar olvasástanítási rendszer korszerűsítésére (Suggestions for modernizing the Hungarian reading instruction system). Anyanyelv-pedagógia, 18(1), 74–80.
Steklács, J., Sipos, Zs., Huszár-Samu, N., Kis, O., Varga, Sz., & Csíkos, Cs. (2024). A hangos olvasási fluencia képességének és összefüggéseinek vizsgálata második osztályos tanulók körében (Examining oral reading fluency skills and correlations among second-grade students). Magyar Pedagógia, 124(3), 167–189. https://doi.org/10.14232/mped.2024.3.167
Szilvásiné Turzó, Á. (2025). A prozódia értékelésének szempontjai, a fejlesztés lehetőségei (Aspects of evaluating prosody and possibilities for development). In É. Markó (Ed.), Research on Oral Reading Fluency 2025: Book of Abstracts (pp. 17–18). University of Pécs. ISBN 978-963-626-479-6
Varga, Sz., & Steklács, J. (2025). A morfológiai tudatosság hazai, online mérése és eredményei 2–4. osztályos diákok körében (Measuring morphological awareness online in Hungary and its results among 2nd–4th grade students). Anyanyelvi Kultúraközvetítés, 7(2), 22–43. https://doi.org/10.33569/akk.6356
Under review
Csíkos, Cs., & Steklács, J. (n.d.). Developing a novel questionnaire to measure the use of support reading strategies among high school students. Sage Open. (Manuscript under review).
Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (n.d.). In-service teachers’ beliefs in designing e-reading materials: Validating a semi-structured interview. The Qualitative Report. (Manuscript under review).
Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (n.d.). Curriculum material use in EFL classrooms: Moderation and mediation effects of teachers’ beliefs and TPACK. System. (Manuscript in preparation).
Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (n.d.). Curriculum material use in EFL classrooms: How educational level, teaching experience, and level of TPACK makes different. Educational Sciences. (Manuscript in preparation).
Conference presentations
Demeter, G. Beszédfejlesztésbe épített fonomimikai előgyakorlatok óvodáskorban [Phonomimic pre-exercises integrated into speech development in preschool age]. Nyelvfejlődés csecsemőkortól kamaszkorig konferencia, ELTE BTK, Budapest, Magyarország, 2024. február 22.
Vuong, T. L., & Steklács, J. The current situation of teaching and learning informational texts in 3rd grade in Vietnam: The results from a self-designed survey questionnaire. XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debreceni Egyetem, Debrecen, Magyarország, 2024. október 24–26.
Zank, I. Identifying factors of wellbeing of international students using ego-centric network cards. XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debreceni Egyetem, Debrecen, Magyarország, 2024. október 24–26.
Zank, I. Szövegkódolás és kutatói objektivitás kérdései – két akciókutatás tanulságai [Text coding and issues of researcher objectivity – Lessons from two action research projects]. XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debreceni Egyetem, Debrecen, Magyarország, 2024. október 24–26.
Dezső, R. A. The basic competence of reading and its related mindset matrix correlations amongst elementary school pupils in Hungary. 18th International Scientific Conference, University of Novi Sad, Subotica, Szerbia, 2024. november 7–8.
Dezső, R. A. Szövegértés, olvasási fluencia és vonatkozó mindset-markerek összefüggései – egy pilótakutatás első eredményei [Reading comprehension, reading fluency, and related mindset markers – First results of a pilot study]. Magyar Tudomány Ünnepe, Eötvös József Főiskola, Baja, Magyarország, 2024. november 20.
Huszár-Samu, N. Az olvasási fluenciát célzó fejlesztőprogramok a nemzetközi kutatásokban [Development programs targeting reading fluency in international research]. Magyar Tudomány Ünnepe, Eötvös József Főiskola, Baja, Magyarország, 2024. november 20.
Demeter, G. A csend értelmezése a kognitív és nyelvfejlődési zavarok diagnosztikájában [The interpretation of silence in the diagnosis of cognitive and language development disorders]. A csend konferenciája, PTE KPVK, Pécs, Magyarország, 2024. november 22.
Barabás, H. Validating a questionnaire on the warm demander teaching style in Hungarian schools. BA and MA Students’ Scientific Conference, Faculty of Letters, Vasile Alecsandri University of Bacǎu, Bacău, Románia, 2025. április 10–11.
Demeter, G. Az olvasási kudarcok megelőzésének kombinált módszertana az óvoda-iskola átmenet időszakában [A combined methodology for preventing reading failures during the kindergarten–school transition]. Képzés és Gyakorlat Konferencia, Online, 2025. április 24–25.
Demeter, G. Mese-játék-mozgás összekapcsolódása az olvasási kudarcok megelőzésének módszertanában [The integration of tale-play-movement in the methodology of preventing reading failures]. Play & Society International Conference 2025: New Opportunities of Social Innovation, PTE KPVK, Pécs, Magyarország, 2025. május 9–10.
Dezső, R. A. Reading mindset research among elementary school pupils in Hungary. Second International Scientific Conference: Global and Local Perspectives of Pedagogy, University of Osijek, Osijek, Horvátország, 2025. június 11–13.
Tamene, D., Tekay, A., & Gasabo, K. Exploring the practices of values-based leadership in Jinka Town public high schools. IAIE International Conference 2025, Budapest, Magyarország, 2025. június 11–13.
Bogdán, P. Hatodik osztályos tanulók olvasásértési teljesítménye a szöveg olvashatósági értékének tükrében [Sixth-grade students’ reading comprehension performance in light of text readability values]. Fluency in Oral Reading 2025: Conference and Research Group Meeting, Apor Vilmos Catholic College, Budapest Campus, Budapest, Magyarország, 2025. június 25.
Fogarassy, N. A nyelvi elmaradást mutató kiscsoportos gyermekek aránya a Covid-19 világjárvány előtt és után: Eredmények Somogy vármegyéből [The proportion of small-group children with language delays before and after the Covid-19 pandemic: Results from Somogy county]. Fluency in Oral Reading 2025: Conference and Research Group Meeting, Apor Vilmos Catholic College, Budapest Campus, Budapest, Magyarország, 2025. június 25.
Sipos, Zs., & Steklács, J. A fluens olvasás fejlődése második és harmadik évfolyamon – első eredmények [The development of fluent reading in second and third grade – First results]. Fluency in Oral Reading 2025: Conference and Research Group Meeting, Apor Vilmos Catholic College, Budapest Campus, Budapest, Magyarország, 2025. június 25.
Látics, B. Olvashatósági formulák és adaptálhatóságuk magyar nyelvre [Readability formulas and their adaptability to Hungarian]. Fluency in Oral Reading 2025: Conference and Research Group Meeting, Apor Vilmos Catholic College, Budapest Campus, Budapest, Magyarország, 2025. június 25.
Steklács, J. Az alsó tagozatos fluenciakutatás eddigi eredményei [Results of lower primary fluency research so far]. Fluency in Oral Reading 2025: Conference and Research Group Meeting, Apor Vilmos Catholic College, Budapest Campus, Budapest, Magyarország, 2025. június 25.
Szilvásiné Turzó, Á. A prozódia értékelésének szempontjai, a fejlesztés lehetőségei [Aspects of evaluating prosody and possibilities for development]. Fluency in Oral Reading 2025: Conference and Research Group Meeting, Apor Vilmos Catholic College, Budapest Campus, Budapest, Magyarország, 2025. június 25.
Markó, É., Bandi, Sz. A., Bilicz, H. L., & Kiss, E. Cs. The Hungarian validation of the Parental Resilience Elements Questionnaire (PREQ). 16th European Conference on Psychological Assessment (ECPA 2025), University of Barcelona, Barcelona, Spanyolország, 2025. július 22–25.
Markó, É., Bandi, Sz. A., Bilicz, H. L., & Kiss, E. Cs. The Hungarian validation of the Parental Resilience Elements Questionnaire in a clinical sample: First assessment results. 16th European Conference on Psychological Assessment (ECPA 2025), University of Barcelona, Barcelona, Spanyolország, 2025. július 22–25.
Steklács, J., Sipos, Zs., & Csíkos, Cs. The concept, significance and validation of the Composite Oral Reading Fluency Index (CORFI). 16th European Conference on Psychological Assessment (ECPA 2025), University of Barcelona, Barcelona, Spanyolország, 2025. július 22–25.
Steklács, J., & Sipos, Zs. Oral reading fluency assessment in Hungarian lower primary education: Framework and challenges. 16th European Conference on Psychological Assessment (ECPA 2025), University of Barcelona, Barcelona, Spanyolország, 2025. július 22–25.
Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. The interplay of EFL teachers’ pedagogical beliefs and PCK with instructional material use approach. 29th JURE 2025 Conference, Graz, Ausztria, 2025. augusztus 23–24.
Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. Exploring teachers’ TPACK, pedagogical beliefs, and instructional reading material use. EARLI 2025 Conference, Graz, Ausztria, 2025. augusztus 25–29.
Sipos, Zs., Kis, O., Demeter, G., & Steklács, J. Orthographic and semantic characteristics of reading errors in a transparent orthography. EARLI 2025 Conference, Graz, Ausztria, 2025. augusztus 25–29.
Sipos, Zs., Steklács, J., Huszár-Samu, N., & Kis, O. Examining the components and correlations of oral reading fluency among second-grade students. EARLI 2025 Conference, Graz, Ausztria, 2025. augusztus 25–29.
Tamene, D., & Steklács, J. Language of instruction and its influence on educational outcomes and cultural inclusion in Ethiopia: A systematic review. 41st Annual Conference of the Association for Educational Assessment in Africa (AEAA), Addis Abeba, Etiópia, 2025. augusztus 25–29.
Huszár-Samu, N. A megértés tanítása: A Reciprok Tanítási Módszer alkalmazása a szövegértés fejlesztésében az alsó tagozaton [Teaching comprehension: Applying the Reciprocal Teaching Method to develop comprehension in lower primary]. OSZT Conference on Reading and Reading Comprehension Teaching 2025, Apor Vilmos Catholic College, Vác, Magyarország, 2025. szeptember 18.
Steklács, J. A magyar olvasástanítási rendszer korszerűsítésének lehetőségei és a hazai hangos olvasási fluencia kutatások első eredményei [Possibilities for modernizing the Hungarian reading instruction system and first results of Hungarian oral reading fluency research]. OSZT Conference on Reading and Reading Comprehension Teaching 2025, Apor Vilmos Catholic College, Vác, Magyarország, 2025. szeptember 18.
Tamene, D., & Steklács, J. Language of instruction and its influence on educational outcomes and cultural inclusion in Ethiopia: A systematic review. 22nd International Conference of Ethiopian Studies (ICES 22), Hawassa University, Hawassa, Etiópia, 2025. szeptember 29 – október 3.
Vuong, T. L., & Steklács, J. Improving reading comprehension through reciprocal teaching: Evidence from Vietnam. 18th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI 2025), Seville, Spanyolország, 2025. november 10–12.
Science communications and interviews
Steklács, J., & Sipos, Zs. Az olvasástechnika és a prozódia összefüggései – a szövegértő olvasás alakulása második évfolyamon [Connections between reading technique and prosody – The development of reading comprehension in second grade]. Dyslexiás Gyermekekért Egyesület Előadássorozata, Online, 2024. szeptember.
Sipos, Zs., Steklács, J., & Komaság, M. Gyermekkönyvkultúra a pedagógusképzésben [Children's book culture in teacher education]. IX. Kisgyermeknevelési Konferencia, Vác, Magyarország, 2024. október 15.
Sipos, Zs. Az olvasás fogalma [The concept of reading]. Az Irodalmi Magazin konferenciája az olvasásról, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, Magyarország, 2024. december 6.
Sipos, Zs. Megakadások, hibázások jellegzetességei és az azokból levont pedagógiai következtetések második évfolyamon [Characteristics of pauses and mistakes and their pedagogical implications in second grade]. Dyslexiás Gyermekekért Egyesület Előadássorozata, Online, 2025. január 29.
Sipos, Zs. Hogyan olvasnak a másodikos tanulók? [How do second graders read?]. Miskolczy Szakkollégium előadássorozata, Eötvös József Főiskola, Baja, Magyarország, 2025. március 25.
Sipos, Zs. Megakadások, hibázások jellegzetességei és az azokból levont pedagógiai következtetések második évfolyamon [Characteristics of pauses and mistakes and their pedagogical implications in second grade]. Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XV. Kerületi Tagintézménye – szakmai nap, Budapest, Magyarország, 2025. május 21.
Sipos, Zs. Fókuszban az olvasás: Interjú Steklács Jánossal [Focus on reading: Interview with János Steklács]. Katolikus Pedagógia, 14(1–2), 9–13, 2025.