A Magyar Filmtudományi Társaság idei konferenciáján a tágan értett mozgókép gazdasági és politikai aspektusait vizsgáljuk, egyaránt koncentrálva a történeti dinamikákra és a kortárs helyzetre. A november 7-9. között rendezett eseményre minden érdeklődőt várunk, az előadások nyitottak!
A Magyar Filmtudományi Társaság honlapja
A konferencia időpontja: 2024. november 7-9.
A konferencia helyszíne: Pécsi Tudományegyetem BTK (Pécs, Ifjúság útja 6. Kari Tanácsterem)
Csütörtök
12.00 Regisztráció
12.40 Dékáni köszöntő (Lábadi Beatrix) és megnyitó (Füzi Izabella és Simor Kamilla)
13.00-14.40 Szekció 1: Feminizmus és militantizmus
Moderátor: Simor Kamilla
Molnár Csilla: A politikum kritikája a feminista filmművészetben
Bartal Dóra: Girlbossok és kapuőrök a kortárs magyar animációban
Rottler Lili: Egy új értelmezés lehetőségei – Jelinek (1983) & Haneke (2001) A zongoratanárnő
Ignácz Barbara: „Holnapra, az egész világ …” – Terrorspektákulum történeti perspektívában
15.00-17.00 Szekció 2: Technológia és medialitás
Moderátor: Csönge Tamás
Lichter Péter: Az újrafilmezés hibrid technikája és a hantológiai esztétika találkozása a The Geneva Mechanism: A Ghost Movie (2024) című kísérleti film vágóasztalán
Szőke Dávid Sándor: Az igazság építőkockái: A vizuális oknyomozás szerepe a háborús bűnök feltérképezésében
Müller Dániel: Konform és konfrontáció – Brandon és David Cronenberg filmművészete
Hegedüs Ferenc: Párbaj egy aktív vulkán tetején. Artefaktumok és felszín Az északi (Eggers, 2022) című filmben
Fenyővári Bernadett: Természetes menedék. A kivonulás, a választott egyedüllét és a rezonancia vizsgálata a Saját erdő című film alapján
17.30 Filmvetítés és kerekasztal
„Jöjj és lásd!”: A dokumentumfilmekről másként − a társadalmi párbeszéd előmozdítása érdekében
Biczó Gábor – Szabó Henriett: Mindenkiben van valami című filmjének vetítését követően beszélgetés a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok integrációjáról három filmműhely szervezésében (Dobroka Aleksandra, Szeged, Grand Roma Filmműhely; Müllner András, ELTE BTK, Romakép Műhely; Szabó Henriett, Debreceni Egyetem, AntRom Filmműhely)
Péntek
9.00-10.40 Szekció 3: Dokumentum
Moderátor: Müllner András
Török Ervin: A dokumentumfilm nyelve. Hitelesítési műveletek és a mediális garanciák
Simor Kamilla: Kiszínezett történelem. Kolorizációs eljárások kompilációs dokumentumfilmekben
Fülöp József: Hosszú fártjaimra mindig számíthattok (Werner Herzog: Tanórák a sötétben)
Mészáros Aliz: Boratológia – A Borat narratológiai elemzése
11.00-11.50 Plenáris előadás
András Csaba: A tömegek leghatalmasabb ügynöke. A közösségi film mint a politikai szubjektivitás öntőformája
Moderátor: Füzi Izabella
Ebédszünet
13.15-14.15 A Magyar Filmtudományi Társaság éves közgyűlése (Füzi Izabella)
14.30-16.30 Szekció 4: Intézménykritika
Moderátor: Csönge Tamás
Konkol Máté: Nincs semmi furcsa és megmagyarázhatatlan. Az alternatív filmkészítés szolidáris lehetőségei
Stőhr Lóránt: Nem elveszett nemzedék
Mikola Gyöngyi: Előlép a producer. Alekszandr Rodnyanszkij pályaképe
Virginás Péter: Magyar filmek és filmfesztiválok Romániában
Farkas Viktor: Sztárimázs mint konstruált valóságkoncepció
17.00-18.40 Kerekasztal a Háromezer számozott darabról
Moderátor: Török Ervin
Győri Zsolt: Nem-kijelentő módban
András Csaba: A jó emberek kíméljenek. Az „etikai ideológia” visszautasítása
Pócsik Andrea: Önkeretezés – beágyazott társadalmi hatása
Kovács András Bálint: Színház és film között
Kérchy Vera: Színre vinni a színre vihetetlent
18.45 A Magyar Egyetemi Filmdíj átadása. A 2024. év díjazott filmje: Háromezer számozott darab (Császi Ádám, 2022) (A díjat átadja Pócsik Andrea, a MEF koordinátora)
19.30 Fogadás
Szombat
8.30-10.30 Szekció 5: Magyar film
Moderátor: Pócsik Andrea
Sághy Miklós: Petőfi Sándor alakja a filmvásznon
Zalán Márk: A múlt kisajátítása – Föltámadott a tenger és a Most vagy soha! összehasonlítása
Pólik József: Kollektív álmok. Észrevételek a termelési film utópikus világkonstrukciójának néhány eleméről
Keskeny András – Oross Dániel: A Mephisto mint politikai film. A Szabó István Mephistóját kísérő sajátos recepció- és diszkurzustörténet alakulása
Milojev-Ferkó Zsanett: Felnövekedéstörténetek a magyar új hullámban
11.00-13.00 Szekció 6 Történetiség
Moderátor: Győri Zsolt
Király Hajnal: Megfáradt angyalok: Radu Jude trilógiájának történelmi víziója
Biró Botond: Vizuális hatalom és történetiség viszonya a Videograms of a Revolution (1992) és a Bánom is én, ha elítél az utókor (2018) című filmekben
Csönge Tamás: A történelem és a képzelőerő vége: A jelen hegemóniája a 80-as és 90-es évek sci-fi filmjeiben
Tóth Zoltán János: Streaming és történetiség
Lénárt András: Politika által homályosan – A film és a történelmi emlékezet alakítása tegnap és ma
Ebédszünet
14.30-16.30 Szekció 7: Esztétika és politika
Moderátor: Orbán Jolán
Babos Anna: Militáns film és feminizmus
G. Horváth Mihály: Formai és politikai negáció a korai lettrista kísérleti filmben
Petri-Lukács Simon: Provokatív performativitás Želimir Žilnik filmjeiben
Kalmár György: A neoliberális kapitalizmus kritikája Ken Loach kései filmjeiben
Endrédi Tamás: „Feladott marxizmus” helyett „marxista hegemónia”: a Filmkultúra az 1972-es művészetkritikai határozat előtt és után
Szekció 8: Utópia, kapitalizmus, allegória, szabadság – Az ellenállás formái és lehetőségei a videójátékokban (Vargha Damján Konferenciaterem)
Moderátor: Kiss Gábor Zoltán
Pólya Tamás: „Power to the Player People” – Az aktív videójátékos közönség és az emancipáció kérdése
O. Réti Zsófia: A videójátékok emancipatorikus potenciálja. Egy kritika kritikája
Krek-Polyák Norbert: Optimista jövőnarratívák a videójátékokban
Horváth Imre Olivér: A vérmágia mint politikai allegória a Dragon Age-univerzumban
Vécsey Virág: Az animációs esztétika politikája a populista kultúrharcban
Az eseményen a PTE BTK hallgatói mikrokreditet gyűjthetnek, melyről részletesebb tájékoztatás itt található: Mikrokredit
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.