Szövegértés és kommunikáció c. kurzus minden elsős osztatlan tanári képzésben részt vevő hallgatónak kritériumkövetelményként, azaz kötelezően teljesítendő (lásd a 8/2013 (I.30.) EMMI rendeletet). Ez öt kar hallgatóit érinti: BTKTTKKPVKMK karok és Hittudományi Főiskola. A kurzusok Anyanyelvi ismeretek mintatantervvel futnak a BTK-n, és AISN valamint MAGY kódot kapnak. A Szövegértés és kommunikáció mindig tavaszi félévekben kerül meghirdetésre.

A kurzusokat tartó oktatóink különböző tematikákat alakítottak ki. Reméljük, mindenki talál az érdeklődésének megfelelőt. Arra bátorítjuk a hallgatókat, hogy válasszák a számukra legszimpatikusabb tematikát!

 

Alberti Gábor D 544
Szovegertes_AG VAJON miről IS fog szólni ez a kurzus? Például arról, hogy az imént nagybetűvel írott szavak nem puszta töltelékszavak, hanem a kommunikáció bizonyos jellemzőinek nagyon is fontos jelölői. Arról is fogunk továbbá beszélni, hogy a szórend vagy a hangsúlyozás legapróbb módosítása hogyan módosíthatja  a mondat jelentését. A nyelvvel kapcsolatos előítéletek és városi legendák megbeszélésére is szakítunk majd időt, illetve nyelvi játékok kipróbálására, dalszövegek nyelvi érdekességeinek a megbeszélésére. Mivel első diplomám matematikusi, külön örömmel várom a matematikától nem idegenkedők jelentkezését.

 

Farkas Judit D 546
Szovegertes_FJ

 

A kurzuson a szövegértés és a kommunikáció témakörét gyakorlatcentrikus módon, az oktatás szereplőinek szempontjából közelítjük meg.

 

Gúti Erika D 540
Szovegertes_GE

- Szövegértéshez kapcsolódó fogalmak

- Szövegtípusok

- Szövegértési műveletek 

A kurzus erősen gyakorlatorientált.

 

Huszics Aliz D 545
Szovegertes_HA

 

 

Kárpáti Eszter D 242
Szovegertes_KE

Köszönés, vásárlás, órai felelet; üzenet, hivatalos levél, zh – mind-mind kihívás. Hogy lehetőség is legyen, ehhez hívjuk segítségül a kommunikációtudomány, az alkalmazott nyelvészet és a diskurzusanalízis kínálta támpontokat.A félév feladata tehát: megtanulni észrevenni a megértés körülményeit.

 

Kleiber Judit D 551
Szovegertes_KJ

A félév első részében áttekintjük a kommunikáció és a szövegértés témaköréhez kapcsolódó legfontosabb ismereteket, alapvetően a leendő pedagógus szemszögéből. Majd a szövegértés és a logika kapcsolatát vizsgáljuk:

Hogyan segíti a Logika tudománya a szövegek feldolgozását? Ha formalizáljuk, könnyebben megértjük? Vagy ahhoz, hogy formalizáljuk, előbb meg kell értenünk? És mi a helyzet a logikai feladványokkal? Vajon ha sokat megoldunk, jobbak leszünk szövegértésből? Felismerjük a paradoxonokat? És a helytelen következtetéseket? Ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ ezen a kurzuson.

 

Prohászka Zsolt D 544
 

 

 

Szabó Veronika D 223
szabo_v

A kurzust azoknak ajánlom, akik tanárok szeretnének lenni.

A félév első felében a szövegértéssel kapcsolatos elméleteket és a szövegértés fejlesztésével kapcsolatos módszertani lehetőségeket ismerünk meg, majd szövegértési feladatokat készítünk. A félév második felében a tanári kommunikációval kapcsolatos attitűdökről beszélgetünk, majd gyakorlati példákon keresztül megismerkedünk az asszertív kommunikáció technikáival.

 

Viszket Anita D 549
Szovegertes_VA

Beszélgetni és meséket olvasni szerető diákokat várok, akik elég kényelmesek ahhoz, hogy sikeres teszteket töltsenek ki a korai kelés elkerüléséért.

Az óra első harmadában a szövegértést gyakoroljuk: akinek sikerül elérnie a felmérő tesztekben a kívánt szintet, annak a félév további részében elegendő az óra második és harmadik harmadán részt vennie (azaz nem kell olyan korán kelnie keddenként).

Az óra második és harmadik harmadában a tavaszi szünetig a szövegértéssel összefüggésbe hozható fogalmakról beszélgetünk. A tavaszi szünet után mindenki prezentál egy általa olvasott mesét, meseregényt, lehetőleg a tanult fogalmakra fókuszálva.

Molnár Mária D 549 (3 szombaton: 02.12., 02.26., 03.19.)
Szovegertes_MM

A kurzus célja a tanárjelöltek felkészítése a tanórai kommunikációra. Egy újfajta tanár-diák kapcsolatra és az ehhez kapcsolódó tanári kommunikációra helyezzük a hangsúlyt.Ugyanígy a szövegértés és -alkotás témaköre is tanári szempontból kerül bemutatásra és gyakorlásra.

 

 

Nyelvtudományi Tanszék

H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6.    +36 72 503 600/64160    nytadmin@pte.hu