A Szövegértés és kommunikáció c. kurzus minden elsős osztatlan tanári képzésben részt vevő hallgatónak kritériumkövetelményként, azaz kötelezően teljesítendő (lásd a 8/2013 (I.30.) EMMI rendeletet). Ez öt kar hallgatóit érinti: BTK, TTK, KPVK, MK karok és Hittudományi Főiskola. A kurzusok Anyanyelvi ismeretek mintatantervvel futnak a BTK-n, és AISN valamint MAGY kódot kapnak. A Szövegértés és kommunikáció mindig tavaszi félévekben kerül meghirdetésre.
A kurzusokat tartó oktatóink különböző tematikákat alakítottak ki. Reméljük, mindenki talál az érdeklődésének megfelelőt. Arra bátorítjuk a hallgatókat, hogy válasszák a számukra legszimpatikusabb tematikát!
Alberti Gábor D 544 | |
---|---|
![]() |
VAJON miről IS fog szólni ez a kurzus? Például arról, hogy az imént nagybetűvel írott szavak nem puszta töltelékszavak, hanem a kommunikáció bizonyos jellemzőinek nagyon is fontos jelölői. Arról is fogunk továbbá beszélni, hogy a szórend vagy a hangsúlyozás legapróbb módosítása hogyan módosíthatja a mondat jelentését. A nyelvvel kapcsolatos előítéletek és városi legendák megbeszélésére is szakítunk majd időt, illetve nyelvi játékok kipróbálására, dalszövegek nyelvi érdekességeinek a megbeszélésére. Mivel első diplomám matematikusi, külön örömmel várom a matematikától nem idegenkedők jelentkezését. |
Farkas Judit D 546 | |
---|---|
![]() |
A kurzuson a szövegértés és a kommunikáció témakörét gyakorlatcentrikus módon, az oktatás szereplőinek szempontjából közelítjük meg. |
Gúti Erika D 540 | |
---|---|
![]() |
- Szövegértéshez kapcsolódó fogalmak - Szövegtípusok - Szövegértési műveletek A kurzus erősen gyakorlatorientált. |
Huszics Aliz D 545 | |
---|---|
![]() |
|
Kárpáti Eszter D 242 | |
---|---|
![]() |
Köszönés, vásárlás, órai felelet; üzenet, hivatalos levél, zh – mind-mind kihívás. Hogy lehetőség is legyen, ehhez hívjuk segítségül a kommunikációtudomány, az alkalmazott nyelvészet és a diskurzusanalízis kínálta támpontokat.A félév feladata tehát: megtanulni észrevenni a megértés körülményeit. |
Kleiber Judit D 551 | |
---|---|
![]() |
A félév első részében áttekintjük a kommunikáció és a szövegértés témaköréhez kapcsolódó legfontosabb ismereteket, alapvetően a leendő pedagógus szemszögéből. Majd a szövegértés és a logika kapcsolatát vizsgáljuk: Hogyan segíti a Logika tudománya a szövegek feldolgozását? Ha formalizáljuk, könnyebben megértjük? Vagy ahhoz, hogy formalizáljuk, előbb meg kell értenünk? És mi a helyzet a logikai feladványokkal? Vajon ha sokat megoldunk, jobbak leszünk szövegértésből? Felismerjük a paradoxonokat? És a helytelen következtetéseket? Ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ ezen a kurzuson. |
Prohászka Zsolt D 544 | |
---|---|
|
Szabó Veronika D 223 | |
---|---|
![]() |
A kurzust azoknak ajánlom, akik tanárok szeretnének lenni. A félév első felében a szövegértéssel kapcsolatos elméleteket és a szövegértés fejlesztésével kapcsolatos módszertani lehetőségeket ismerünk meg, majd szövegértési feladatokat készítünk. A félév második felében a tanári kommunikációval kapcsolatos attitűdökről beszélgetünk, majd gyakorlati példákon keresztül megismerkedünk az asszertív kommunikáció technikáival. |
Viszket Anita D 549 | |
---|---|
![]() |
Beszélgetni és meséket olvasni szerető diákokat várok, akik elég kényelmesek ahhoz, hogy sikeres teszteket töltsenek ki a korai kelés elkerüléséért. Az óra első harmadában a szövegértést gyakoroljuk: akinek sikerül elérnie a felmérő tesztekben a kívánt szintet, annak a félév további részében elegendő az óra második és harmadik harmadán részt vennie (azaz nem kell olyan korán kelnie keddenként). Az óra második és harmadik harmadában a tavaszi szünetig a szövegértéssel összefüggésbe hozható fogalmakról beszélgetünk. A tavaszi szünet után mindenki prezentál egy általa olvasott mesét, meseregényt, lehetőleg a tanult fogalmakra fókuszálva. |
Molnár Mária D 549 (3 szombaton: 02.12., 02.26., 03.19.) | |
---|---|
![]() |
A kurzus célja a tanárjelöltek felkészítése a tanórai kommunikációra. Egy újfajta tanár-diák kapcsolatra és az ehhez kapcsolódó tanári kommunikációra helyezzük a hangsúlyt.Ugyanígy a szövegértés és -alkotás témaköre is tanári szempontból kerül bemutatásra és gyakorlásra. |