Interjú - Ruszák Miklós

Ruszak Miklós

 

Ruszák Miklós

Ruszák Miklós szociológus végzettségű coach és szervezetfejlesztő, a MyPro Analytics és a MyPro AI Coach társalapítója. Jelenleg főként HR-analitikai és szervezetdiagnosztikai rendszerek fejlesztésével foglalkozik, valamint országos szakmai partnerek munkáját támogatja a MyPro Solutions keretében.


  • Milyen háttérből érkeztél a pécsi szociológiai tanulmányaidhoz?

Édesapám rendőrtiszt volt, nyugdíjazásakor a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság egyik vezetője. Édesanyám magyar–történelem szakos általános iskolai tanárként dolgozott, később a gyermekvédelemben helyezkedett el. Pécsen, Málomban nőttem fel; először testnevelési iskolába jártam, a PMFC utánpótlásában fociztam. A TASI-ba jártam általános iskolába, majd kézenfekvő volt, hogy a kertvárosi Nevelési Központ gimnáziumába menjek, ahol humán szakirányon végeztem.

  • És honnan jött az ötlet, hogy szociológiára mész tovább?

2004-ben érettségiztem, 2009-ben kezdtem az egyetemet, a köztes években sokféle munkát végeztem: segítettem kőműves mellett, kertészetben facsemetéket ástam, majd a Zsolnay gyárban voltam minőségbiztosítási ellenőr. Ott viszont fél hatkor kezdődött a műszak, és egy év után éreztem, hogy ez nem az én világom. Volt egy családi berögződés, hogy „nem értek a matekhoz”. Ehhez tartottam magam, és amikor a felvételi kézikönyvben azt láttam, hogy a szociológián nincs matek, és mindig is érdekeltek a társadalmi kérdések, úgy voltam vele, hogy jó, akkor megyek oda.

Levelezőn kezdtem, munka mellett, később átmentem nappalira. Aztán jött a meglepetés: az első órán közölték, hogy matek és statisztika is lesz. Sokként ért, mert a felvételi tájékoztatóban más szerepelt. Nem volt mit tenni: megtanultam a matekot, és kiderült, hogy jól megy, sőt megszerettem. Így végül nagyon jó döntés lett a szociológia.

  • Mik voltak a kedvenc kurzusaid?

Ruszák Miklós:
Két irányból is nagyon élveztem a képzést. Egyrészt Potó Zsuzsa matek- és statisztikaóráit: először papíron dolgoztunk, majd jöttek a statisztikai feladatok, minden órán röpdolgozattal. A statisztika szépsége, hogy akár mínusz pontot is lehetett szerezni, de nekem nagyon tetszett. Adatelemzésnél SPSS-t is tanultunk, és Zsuzsa az Excelben is alaposan képzett minket. Az Excelben szerzett tudásomból később a vállalkozásomban rengeteget hasznosítottam.

A másik véglet az elméleti oldal volt: imádtam Kupa tanár úr szociológiaelmélet- és -történet kurzusait. Sokan nehéznek tartották, nekem viszont pont ez jött be. Schadt tanárnő társadalomtörténeti órái is nagy hatással voltak rám, főleg a női nézőpont erős hangsúlya miatt – ez később is nagyon meghatározta az érdeklődésemet. Ma is erősen foglalkoztat a nemek közötti egyenlőség kérdése, a szervezetekkel végzett munkám során próbálom ezt is elősegíteni, támogatni.

Szerettem Ragadics tanár úr faluszociológiáját is. A mesteren pont indult városszociológiai szakirány, aminek nagyon örültem, mert már a BA-szakdolgozatomat is település- és városszociológiából írtam. Bourdieu elméleteit Gáspár tanárnő tanította, később Berger Viktor vette át Luhmann elméleteit — nagyon erős és izgalmas elméleti alapot kaptam.

  • Hogyan alakult a karriered a diploma után?

A tanulás mellett végig dolgoztam: egy ideig még a Zsolnay gyárban, majd nagy tételben szállítottam ki újságot. Ha valaki látta Uránvárosban mínusz tíz fokban, ahogy valaki hatalmas újságkötegeket pakol egy Renault Clióból — az én voltam.

Mesteren ösztöndíjas lettem, és közben dolgoztam a családsegítő szolgálatnál. Volt olyan, hogy órán ültem, közben ügyeletes voltam, és ha krízishelyzet jött, mennem kellett. Emiatt csúsztam is: egy félévben elfelejtettem megírni a szakdolgozatomat, a következőben meg a vizsgajelentkezést felejtettem el.

2012-ben a párom és egy kollégánk elindította a Magyar Coachszemle szakfolyóiratot, aminek 4 évig én is szerkesztője voltam, itt kóstoltam először bele a coaching szakmába, és ilyen személetben végeztem a csaldásegítőnél is a tanácsadói munkámat.

Három év után jött egy lehetőség az ERFO Nonprofit Kft-nél: a RÉV projekt keretében megváltozott munkaképességűek munkaerőpiaci reintegrációjával foglalkoztam. Hetente jártam Szentdénesre és Bánfára, tréningeket tartottam, később Kaposváron is egy csoportot vezettem. Ez már vállalkozásszerű élet volt: magamnak osztottam be az időmet.

Közben a párom már főállíású coachként dolgozott, és miután az ERFO-nál vége lett a projektnek, úgy döntöttem, nem megyek vissza a családsegítőhöz: felmondtam, és 2014 tavaszától főállású vállalkozó vagyok. Emellett a kezdetekben tudósítóként dolgoztam a Lánchíd Rádiónál is, hogy a vállalkozásindítás kezdeti szakaszában is legyen stabil bevételem.

  • Mesélnél a vállalkozásodról?

2015-ben megszereztem a coach végzettségem, innentől én is coachként dolgoztam. Mellette viszont láttuk, hogy szükség van diagnosztikára is: mérni a szervezetek működését, kultúráját, elégedettségét, az egyéni kompetenciákat. Ekkor kezdtünk szervezeti diagnosztikával foglalkozni — akkoriban ez Magyarországon még alig volt jelen ebben a formában. Nagyon jól tudtam használni a statisztikai és Exceles tudásomat: KPI-rendszereket állítottunk össze, felméréseket, hálózatelemzéseket készítettünk.

Volt egy rendezvényszervezési águnk is (két évig mi szerveztük a pécsi Janus Fesztivált, ahol a második évben már tízezer látogató volt, budapesti nagyobb rendezvényeket), de ezt 2019-ben lezártuk.

2020 elején, amikor minden leállt, megvalósítottam egy nagy álmonamt és elkezdtem programozni: először tanfolyamon, aztán autodidakta módon tanultam, és tanulom azóta is az újabb módszereket, programnyelveket. Mindent leprogramoztam, ami addig papíron, Excelben vagy Google Drive-ban volt. Stratégiai döntés volt, hogy abbahagyom az egyéni coachingot, és teljes időben fejlesztek. Ennek eredménye lett a MyPro Analytics, amelyet 2021-ben indítottunk el.

Ma főként a MyPro Analytics fejlesztésével foglalkozom. Ez egy komplex HR-analitikai és szervezetdiagnosztikai rendszer, amely statisztikai alapokon méri fel a vállalatok folyamatait, munkatársi jóllétét, teljesítményét és a szűk keresztmetszeteket. Mesterséges intelligenciát is használunk, a HR-eseket, szervezetfejlesztőket, coachokat kiképezzük a rendszer használatára, és projektmenedzsmenttel is támogatjuk őket, így ma már 8 magyar városban 24 szakmai partnerünk használja minden nap a MyPro Analytics-et és a módszertanunkat.

Most indult egy másik nagy platformunk, a MyPro AI Coach, amely három különböző szemléletű AI-coachot foglal magában. Össze tudnak dolgozni a diagnosztikai rendszerünkkel, tehát ha egy dolgozónál például konfliktuskezelési nehézség derül ki, rögtön tudunk neki ajánlani egy fejlesztési csomagot. A rendszer írásban és szóban is segít, és tíz év tudását építettük bele.

  • Mit tanácsolnál középiskolásoknak, akik a szociológiát fontolgatják?

Először gondolják végig, hogy akarnak-e elméleti–akadémiai pályára menni, mert a szociológiával szerintem az egyik perspektíva, hogy egyetemi oktatóvá, kutatóvá váljon valaki. Ha nem az akadémiai életpálya a szimpatikusabb, akkor szerintem mindenképpen sajátítsák el a Python alapú adatelemzést, mert a szociológusoknak ez óriási piaci előny. A jövőben a cégekhez leginkább így tudnak bekerülni: adatelemzőként, elemzési támogatással. Ha nincs is benne a tantervben, akkor is érdemes megtanulni.

A másik, hogy legyenek nyitottak a társadalomelméletekre. Lehet, hogy nem közvetlenül a munkában használják, de szélesebb rálátást ad arra, hogy mi van körülöttünk, és erősíti kritikai, elemzői szemléletet.

  • Mik a rövid és hosszú távú szakmai céljaid?

Nálunk kulcstéma a mentális jóllét: azt szeretnénk, hogy a MyPro Analytics segítsen olyan munkahelyeket építeni, ahol a dolgozókat valóban megbecsülik. Emellett nemzetközi terjeszkedést tervezünk, mert a rendszer erre alkalmas.

A MyPro AI Coach célja, hogy elérhetővé tegye a coachingot olyan helyeken is, ahol nem érhető el személyesen, vagy túl drága lenne. Az AI coaching már nem a jövő, hanem a jelen.

Van egy régóta működő szolgáltatásunk, a Magyar Coachregiszter, ahol régió szerint kereshetnek coachot az érdeklődők. Ide is be szeretnénk vezetni a mesterséges intelligenciát: a coachok saját AI-segédet kapnának, amely a stílusuk alapján tudna segíteni az ügyfeleknek sürgős helyzetekben, és a várólisták áthidalására is alkalmas lenne.

Összességében: a MyPro Analytics-szel a jobb munkahelyeket, a MyPro AI Coach-sal pedig a hozzáférhetőbb támogatást szeretnénk előmozdítani — nemcsak itthon, hanem nemzetközi szinten.

  • Van esetleg még olyan eredmény, amit különösen fontosnak tartasz kiemelni?

Igen. Sokat teszünk a coach-szakmáért: 2016 óta vezetjük a Magyar Coach Egyesületet, amely alacsony tagdíjjal nyújt szakmai támogatást, érdekképviseletet, eseményeket. A hazai coach-szervezetek közül tizenegy 2011-ben létrehozta a Magyarországi Coach Szervezetek Szövetségét; a feleségem jelenleg az elnöke, én a minősítési és képzési tanácsadó testületet vezetem

A Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségével készítettünk egy coaching díjkalkulátort, működtetünk egy szaknévsort, és igyekszünk minőségi sztenderdeket bevezetni.

Ezek mellett a MyPro Solutions Kft. évek óta megkapja a megbízható cég minősítést, és a hozzánk hasonló szervezetfejlesztő cégek közül 2023-ban elsőként szereztük meg a Dun & Bradstreet minősítő cég „A” minősítését, amit idén „AA bronz” felminősítés követett.

  • Köszönöm szépen a válaszokat

Az interjút készítette Völgyi Bence 2025.11.03-án.
 

Vissza a többi interjúhoz

Szociológia Tanszék

H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6. A épület 3. emelet    +36308932895    szociologia@pte.hu