Biblioterápia szakirányú továbbképzés

A szakindítás indoklása:

A biblioterápia fogalma a szépirodalomolvasás és kreatív írás segítő kapcsolat keretében való, személyiségfejlesztő célú, elsősorban csoportterápiás struktúrájú alkalmazása, amely a pedagógiai, könyvtári és szociális ellátás területén ugyanúgy nemzetközileg elterjedt módszer, mint klinikai területen, betegek gyógyításának, rehabilitációjának a kiegészítőjeként.

Képzési programunk kiforrott, koherens tartalmat kínál. 2013 augusztusában újítottuk meg a Hász Erzsébet által kidolgozott, akkreditált biblioterápia szak (eng.száma: OH-FHF/2137-2/2009) tartalmát. Nálunk jelent meg az országban elsőként több nélkülözhetetlen tárgy pl. a 100 óra önismereti sajátélmény csoport; Csoportdinamika, csoportvezetés; Pszichoterápiás és biblioterápiás helyzetgyakorlatok; Biblioterápia speciális célcsoportoknak; A biblioterápia klinikai alkalmazása; Esetmegbeszélő szeminárium; Csoportos szupervízió. Az országban egyedül nálunk van 100 óra önismereti sajátélmény a képzésbe beépítve, ami a terapeutaképzés legfontosabb eleme, s amelyet irodalomterápiás módszerrel és személyközpontú szemléletben kapnak a hallgatók.

A PTE budapesti és pécsi tagozata köztudottan magas szakmai színvonalat képvisel, amit az irodalomterápia területén országosan ismert és elismert, hiteles, tapasztalt gyakorló szakemberek oktatói és mentori munkája garantál. Hospitálásainknak a Magyar Irodalomterápiás Társaság irodalomterapeutáinak vezetésével működő csoportok adnak helyet. A tagok részt vesznek az oktatásban és a szakdolgozatok témavezetéseiben is.

Képzésünk elsődleges célcsoportja azon pedagógusok és könyvtárosok, könyvtárostanárok köre, akik már alap- és mesterképzésük vagy pedagógus továbbképzésük során is szerezhettek biblioterápiás alapismereteket. A további célcsoportok tekintetében kiemelendő, hogy a biblioterapeuta (irodalomterapeuta) képzettség kiválóan hasznosítható speciális ismereteket nyújt a pszichológiai, szociális, HR, orvosi és pasztorációs területeken dolgozó szakemberek, valamint e szakokon már legalább BA szintű oklevelet szerzett hallgatók számára is.

 

  1. A szakirányú továbbképzés megnevezése:

biblioterápia szakirányú továbbképzési szak (eng.száma: OH-FHF/2137-2/2009.; PTE-s szakindítás: 2014. februártól, keresztféléven))

  1. A szakképzettség oklevélben történő megnevezése:  biblioterapeuta (bibliotherapist)
  1. A szakirányú továbbképzés képzési területe:  bölcsészettudományok
  1. A felvétel feltétele:

Legalább egyetemi alapképzésben (BA) szerzett oklevél a következő képzési területek egyikén: társadalomtudományok, bölcsészettudományok, pedagógusképzés, andragógusképzés, művészeti képzés, művészet- és kultúraközvetítés, orvostudomány, egészségtudomány, hitéleti, jogi és igazgatási képzés.

Jelentkezés:

  • motivációs levél beadása, amely kitér a szak választásának okaira, a képzéssel kapcsolatos elvárásokra és a végzettség megszerzése utáni szakmai tervekre
  • Europass szakmai önéletrajz beadása
  • egységes jelentkezési lap kitöltése, a választani kívánt képzési hely (Pécs vagy Budapest) megjelölésével, mellékelve az oklevél másolatát, amely alapján beléphet e képzésre
  • szóbeli felvételi beszélgetésen való részvétel, mely a jelentkező szakmai tapasztalataira, szakmai orientációira és motivációira fókuszál. A felvételi beszélgetés időpontjáról - a jelentkezési határidőt követően - minden résztvevőt írásban tájékoztatunk.
  1. Képzési idő: 4 félév
  1. A képzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
  1. Egyéb képzési jellemzők:

       A képzés gyakorisága: kéthetente péntek-szombati napokon

       A jelentkezés határideje: 2021. augusztus 15.

       A képzés csak megfelelő számú jelentkező esetén indul!

       A képzés költsége: 160.000 Ft/félév 

       A képzés helyszíne: Pécs vagy Budapest 

      8. A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a        szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:

Kompetenciák, tudáselemek, megszerzendő ismeretek:

    • a biblioterápiás szakmai olvasói attitűd kialakítása és fejlesztése,
    • a biblioterápia egyéni és csoportos formájának megismerése,
    • irodalomtörténeti és irodalomelméleti jártasság szakirányú fejlesztése,
    • irodalom-esztétikai tudás biblioterápiás szakirányú fejlesztése,
    • biblioterápiás csoport önálló vezetéséhez szükséges kompetenciák,
    • szaktudományos eredmények nyomon követése magyar és idegen nyelven,
    • ezen új ismeretek integrálása a biblioterápiás tevékenységekbe,
    • a biblioterápiás munka szakszerű jegyzőkönyvezése,
    • rendszeres szupervízión való részvétel
    • korszerű, fejlesztő hangsúlyú pedagógiai és mentálhigiénés ismeretek és ezek készségszintű alkalmazása
    • szakmai felkészültség a kezdődő vagy kialakult patológiás folyamatok felismerésére
    • a szakmai kompetenciahatárok ismerete

 

Személyes adottságok, készségek:

    • magas szintű kommunikációs készség,
    • nyelvi kreativitás,
    • magas szintű stressztűrő képesség,
    • fejlett empatikus készség,
    • jó szervezőkészség,
    • segítői attitűd megléte

 

A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben:

      • klinikai alkalmazásban terápiás, preventív, rehabilitációs célok megvalósításában orvosi, pszichológusi ellenőrzés mellett:
    • pszichiátriában a krízis-intervenció területén (szuicidológia és addiktológia területén),
    • egyéb integrált pszichológiai szakterületeken: tanácsadói munkában,
    • gyermekgyógyászatban,
    • geriátriában,
    • hospice és palliatív medicinában,
    • onkológiai kiegészítő terápiában,
    • krónikus betegellátásban terápiás kiegészítő kezelésként,
    • szülészet-nőgyógyászat, terhes-gondozás és csecsemőgondozás területén,
    • pszichoedukációban: pszichés betegek edukációs terápiájában, a páciens-edukáció   egyéb szomatikus területein (pl. post-stroke ellátásban, kardiológiai betegek életmód      váltás-tanácsadásában),
       
      • oktatásban:
    • normál-pedagógiában az egyes tantárgy-pedagógiák releváns területein (magyar- és idegen nyelvű irodalom, filozófia, pszichológia, etika és történelem oktatásában, például az oral history módszer alkalmazásában, a memoár-irodalom megismertetésében, a történetírás esztétikai értékelésében),
    • gyógypedagógiában,
    • tehetség-pedagógiában,
    • óvónők és általános iskolai tanítók fejlesztő-pedagógiai munkájában,
    • összehasonlító irodalomtudományi munkában,
    • az olvasás és írás pedagógiai, szociológiai, esztétikai, filozófiai, etikai, pszichológiai vonatkozásainak vizsgálatában és alkalmazásában,
    • hitoktatásban,
  • szociális területen:
    • mentálhigiénés tevékenységben,
    • szociális munkában,
  • pasztorációban:
    • gyermek-, ifjúsági és családpasztorációban,
  • jogi és igazgatási területen:
    • büntetésvégrehajtási intézményekben a fogvatartottak szocio-kulturális animációs tevékenységeiben,
    • nevelőtisztek reszocializációs célú munkájában,
    • börtönpszichológiában,
  • könyvtáros-informatikus szakterületen:
    • közkönyvtárak felnőtt-olvasói számára kialakított biblioterápiás szolgálatban,
    • gyermekkönyvtárakban az olvasóvá nevelés programjainak megvalósításában,
  • tudományos kutatásban a felsorolt területeken,
  • könyvkiadói és szerkesztői munkában: szöveggondozásban és író-olvasó találkozók szervezésében,
  • humán-erőforrás fejlesztésben, különös tekintettel a kommunikációs készségek fejlesztésére,
  • nonprofit szférában:
    • önsegítő betegcsoportok programjaiban,
    • gyermek- és ifjúsági táborok szervezésében, tevékenység-struktúra kialakításában,
    • karitatív szervezetek programjainak működtetésében

 

      9. A szakképzettség szempontjából meghatározó főbb ismeretkörök és a hozzájuk rendelt kreditértékek:

Más művészetterápiák körében szerzett kiegészítő ismeretek: 4 kredit

Irodalmi, irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai és pedagógiai alapozó ismeretek: 44 kredit

Biblioterápia szakmai tárgyai: 21 kredit

Irodalmi, irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai és pedagógiai alapozó ismeretek speciális biblioterápiás szakterületen való alkalmazása: 27 kredit

Sajátélmény, terápiás és probléma-alapú tanulás gyakorlat: 14 kredit

 

      10. A szakdolgozat és a szakdolgozati szeminárium kreditértéke: összesen 10 kredit

      11. Értékelési és ellenőrzési módszerek:

Az elméleti tanegységek kollokviummal, ötfokozatú érdemjeggyel záródnak. A számonkérés formája lehet szóbeli és/vagy írásbeli, a követelményeket a tantárgyleírások tartalmazzák, illetve az oktatók határozzák meg.

A szemináriumok valamint, a gyakorlatok ötfokozatú gyakorlati jeggyel záródnak. Az ellenőrzés lehet szóbeli és/vagy írásbeli. A részletes követelményeket a tantárgyleírások tartalmazzák, illetve az oktatók határozzák meg.

A formális módon nem értékelhető teljesítések (pl. önismereti sajátélmény csoport, csoportos szupervízió) esetében az aktív részvétel minősül gyakorlati teljesítésnek. E kurzusok esetében a teljesítés szempontjából még elfogadható hiányzások mértékét a tantárgyfelelős oktatók határozzák meg és közlik a hallgatókkal a félév kezdetekor. Ennek túllépése esetén a kurzus az adott tanulmányi félévben nem teljesíthető.

A záróvizsgára bocsátás feltételei:

  • az óra- és vizsgatervben előírt 120 kredit megszerzése, valamint a tanegység-leírásokban részletezett tanulmányi és képzési követelmények teljesítése;
  • záródolgozat benyújtása;

A szakképzettség megszerzésének feltétele: a záródolgozat sikeres megvédése a róla szóló 15 perces ppt-prezentáció keretében, amelyhez a jelölt kérdéseket kap a záróvizsgabizottság tagjaitól; a záróvizsga keretében a jelölt számot ad a képzés során megszerzett tudásáról.

A szakképzettség akkor szerezhető meg, ha a záródolgozat és a záróvizsga ötfokozatú összesített érdemjegye legalább elégséges (2).

 

      12. Az előzetes ismeretek beszámítására vonatkozó szabályok:

A korábbi iskolarendszerű vagy más módon végzett tanulmányok, tanfolyamok, a korábban megszerzett munkatapasztalat, tudás, illetve a teljesített tanulmányi egységek elfogadása, beszámítása a PTE érvényben lévő Tanulmányi és Vizsgaszabályzata figyelembevételével, egyéni elbírálás alapján történik.

A hallgatónak az elismertetési kérelmek beadásának adott félévben kiszabott határidejéig hivatalos űrlapon kell kérelmét benyújtania, amelyhez csatolnia kell az elfogadás, beszámítás alapjául szolgáló igazoló dokumentumok másolatát. A kérvények értékelését a kérdéses tantárgy(ak) oktatója és a szakfelelős végzi, az ő javaslatuk alapján dönt a kari Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottság.

A képzésben alapvető fontosságú 100 órás önismereti sajátélmény modul kizárólag akkreditált vezető által vezetett, legalább 100 órás önismereti csoport elvégzésének hitelt érdemlő igazolásával váltható ki.

 

     13. A PTE BTK HFMI képzésének felépítése, moduljai:

A modulok tematikus blokkokat ölelnek föl, nem féléveket. Egyes tárgyak, amelyek több modulhoz is kapcsolódnak, több félévben is megjelenhetnek (lásd a későbbi bontást).

 

Önismereti sajátélmény modul

A hallgatók intenzív sajátélményű önismereti csoportokon vesznek részt, az első két félév során 50-50, összesen 100 órában. A program elvégzésével a hallgatók képessé válnak a pszichoterápiás folyamatban a saját lélektani működés és a fejlődési-változási folyamat megértésére, átélésére.

 

Alapozó modul

A hallgatók a modul elvégzésével olyan irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai, pedagógiai és művészetterápiás alapismereteket szereznek, amelyek biztosítják a biblioterápiás gyakorlat végzéséhez szükséges alapvető elméleti felkészültséget, a helyzetek, problémák, hatások, reakciók helyes felismeréséhez, kezeléséhez, értékeléséhez szükséges háttértudást.

 

Módszerspecifikus modul

A modulban a hallgatók elméleti előadások és módszertani szemináriumok során megismerik a biblioterápiás foglalkozásaikon hasznosítható elméleteket és gyakorlati személyiség- és közösségfejlesztő technikákat. Előadásokat hallgatnak a különböző terepeken és célcsoportokkal végzett biblioterápiás munka sajátosságairól, lehetőségeiről, eredményeiről, s lehetőségük nyílik helyzetgyakorlatok, valamint hospitálás során saját benyomásokat is szerezni minderről.

 

Gyakorlati modul

A tanultak gyakorlására a hallgatók először védett közegben, egymásnak tartanak csoportfoglalkozásokat oktatói részvétel mellett. A foglalkozásokat esetmegbeszélés követi, amikor a csoporton történtek megbeszélésével, elemzésével a hallgatók közvetlen értékelő visszajelzéseket kapnak csoportvezetésük minőségéről és hatásairól, ami segíti őket egy hatékony csoportvezetési gyakorlat kialakításában.

Végül a hallgatók egy alapvégzettségüknek, kompetenciájuknak megfelelő, szabadon választott terepen és célcsoporttal, mentorálás és kötelező szupervízió mellett önálló csoportvezetési gyakorlatot végeznek.

A gyakorlat tapasztalatait, felmerülő nehézségeit és mindenkit érintő, széles körben tanulságul szolgáló kérdéseit a hallgatók és a vezető oktató csoportos szupervízión tárgyalja meg.

A gyakorlat tapasztalatairól, valamint a megszerzett elméleti és gyakorlati tudásról tanúskodik a képzés zárásaként benyújtott záródolgozat.

 

14. Oktatók és tantárgyak:

dr. Árkovits Amaryl Eszter (pszichiáter, pszichoterapeuta, családterapeuta, DREAM kiképző terapeuta): Pszichoterápiás helyzetgyakorlatok I – II. Pszichoanalízis – pszichoterápia – filmművészet

dr. habil. Béres Judit (habilitált egyetemi docens, biblioterápia szakfelelős, PTE BTK): A biblioterápia elméleti alapjai; Biblioterápiás helyzetgyakorlatok I – II.; Biblioterápia speciális célcsoportoknak I – II.; Biblioterápiás kutatások; Esetmegbeszélő szeminárium; Csoportdinamika, csoportvezetés; Csoportos szupervízió

dr. habil. V. Gilbert Edit (habilitált egyetemi docens, irodalomtörténész, PTE BTK): Alkalmazott irodalomelmélet I – II.;  Befogadáselméletek, recepcióesztétika

Hunya Csilla (pszichológus, pszichodráma vezető, alkotó-fejlesztő meseterapeuta, mentálhigiénés szakember): Egészségpszichológia; Bevezetés a meseterápiába

dr. Kleisz Teréz (szociológus): Olvasásszociológia, olvasáspedagógia, olvasáspszichológia

dr. G. Tóth Anita (pszichiáter, biblioterapeuta): Bevezetés a klinikai pszichológiába; A biblioterápia klinikai alkalmazása

dr. habil. Z. Varga Zoltán (habilitált egyetemi docens, irodalomtörténész, PTE BTK): Kreatív írás, önéletírás- és versírásterápia; A mai olvasmányműveltség tendenciái és vitái (kortárs irodalom)

+

a Magyar Irodalomterápiás Társaság tagjai, gyakorló biblioterapeuták: Hospitálás I – IV.

 

A szakkal, a szak felvételével kapcsolatos további információ:

Dr. Béres Judit egyetemi docens, szakfelelős

E-mail: beres.judit@pte.hu

 

A KÉPZÉS HÁLÓTERVE