A biblioterápia fogalma a szépirodalomolvasás és kreatív írás segítő kapcsolat keretében való, személyiségfejlesztő célú, elsősorban csoportterápiás struktúrájú alkalmazása, amely a pedagógiai, könyvtári és szociális ellátás területén ugyanúgy nemzetközileg elterjedt módszer, mint klinikai területen, betegek gyógyításának, rehabilitációjának a kiegészítőjeként.
Képzési programunk kiforrott, koherens tartalmat kínál. 2013 augusztusában újítottuk meg a Hász Erzsébet által kidolgozott, akkreditált biblioterápia szak (eng.száma: OH-FHF/2137-2/2009) tartalmát. Nálunk jelent meg az országban elsőként több nélkülözhetetlen tárgy pl. a 100 óra önismereti sajátélmény csoport; Csoportdinamika, csoportvezetés; Pszichoterápiás és biblioterápiás helyzetgyakorlatok; Biblioterápia speciális célcsoportoknak; A biblioterápia klinikai alkalmazása; Esetmegbeszélő szeminárium; Csoportos szupervízió. Az országban egyedül nálunk van 100 óra önismereti sajátélmény a képzésbe beépítve, ami a terapeutaképzés legfontosabb eleme, s amelyet irodalomterápiás módszerrel és személyközpontú szemléletben kapnak a hallgatók.
A PTE budapesti és pécsi tagozata köztudottan magas szakmai színvonalat képvisel, amit az irodalomterápia területén országosan ismert és elismert, hiteles, tapasztalt gyakorló szakemberek oktatói és mentori munkája garantál. Hospitálásainknak a Magyar Irodalomterápiás Társaság irodalomterapeutáinak vezetésével működő csoportok adnak helyet. A tagok részt vesznek az oktatásban és a szakdolgozatok témavezetéseiben is.
Képzésünk elsődleges célcsoportja azon pedagógusok és könyvtárosok, könyvtárostanárok köre, akik már alap- és mesterképzésük vagy pedagógus továbbképzésük során is szerezhettek biblioterápiás alapismereteket. A további célcsoportok tekintetében kiemelendő, hogy a biblioterapeuta (irodalomterapeuta) képzettség kiválóan hasznosítható speciális ismereteket nyújt a pszichológiai, szociális, HR, orvosi és pasztorációs területeken dolgozó szakemberek, valamint e szakokon már legalább BA szintű oklevelet szerzett hallgatók számára is.
- A szakirányú továbbképzés megnevezése
biblioterápia szakirányú továbbképzési szak (eng.száma: OH-FHF/2137-2/2009.; PTE-s szakindítás: 2014. februártól, keresztféléven)
- A szakképzettség megnevezése: biblioterapeuta (bibliotherapist)
- A szakirányú továbbképzés képzési területe: bölcsészettudományok
- A felvétel feltétele
Legalább egyetemi alapképzésben (BA) szerzett oklevél a következő képzési területek egyikén: társadalomtudományok, bölcsészettudományok, pedagógusképzés, andragógusképzés, művészeti képzés, művészet- és kultúraközvetítés, orvostudomány, egészségtudomány, hitéleti, jogi és igazgatási képzés.
- motivációs levél, beadása, amely kitér a szak választásának okaira, a képzéssel kapcsolatos elvárásokra és a végzettség megszerzése utáni szakmai tervekre
- szakmai önéletrajz beadása
- jelentkezési lap kitöltése (lsd. szakleírás Jelentkezés fül) a választani kívánt képzési hely (Pécs vagy Budapest) megjelölésével, mellékelve az oklevél másolatát, amely alapján beléphet e képzésre
- szóbeli felvételi beszélgetésen való részvétel, mely a jelentkező szakmai tapasztalataira, szakmai orientációira és motivációira fókuszál. A felvételi beszélgetés időpontjáról - a jelentkezési határidőt követően - minden résztvevőt írásban tájékoztatunk.
- Képzési idő: 4 félév
- A képzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
- Egyéb képzési jellemzők
A képzés gyakorisága: kéthetente péntek-szombati napokon
A jelentkezés határideje: 2023. június 15.
A képzés csak megfelelő számú jelentkező esetén indul!
A képzés költsége: 200.000 Ft/félév
A képzés helyszíne: Pécs vagy Budapest
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Kompetenciák, tudáselemek, megszerzendő ismeretek:
-
- a biblioterápiás szakmai olvasói attitűd kialakítása és fejlesztése,
- a biblioterápia egyéni és csoportos formájának megismerése,
- irodalomtörténeti és irodalomelméleti jártasság szakirányú fejlesztése,
- irodalom-esztétikai tudás biblioterápiás szakirányú fejlesztése,
- biblioterápiás csoport önálló vezetéséhez szükséges kompetenciák,
- szaktudományos eredmények nyomon követése magyar és idegen nyelven,
- ezen új ismeretek integrálása a biblioterápiás tevékenységekbe,
- a biblioterápiás munka szakszerű jegyzőkönyvezése,
- rendszeres szupervízión való részvétel,
- korszerű, fejlesztő hangsúlyú pedagógiai és mentálhigiénés ismeretek és ezek készségszintű alkalmazása,
- szakmai felkészültség a kezdődő vagy kialakult patológiás folyamatok felismerésére,
- a szakmai kompetenciahatárok ismerete
Személyes adottságok, készségek:
- magas szintű kommunikációs készség,
- nyelvi kreativitás,
- magas szintű stressztűrő képesség,
- fejlett empatikus készség,
- jó szervezőkészség,
- segítői attitűd megléte
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben:
- klinikai alkalmazásban terápiás, preventív, rehabilitációs célok megvalósításában orvosi, pszichológusi ellenőrzés mellett:
- pszichiátriában a krízis-intervenció területén (szuicidológia és addiktológia területén),
- egyéb integrált pszichológiai szakterületeken: tanácsadói munkában,
- gyermekgyógyászatban,
- geriátriában,
- hospice és palliatív medicinában,
- onkológiai kiegészítő terápiában,
- krónikus betegellátásban terápiás kiegészítő kezelésként,
- szülészet-nőgyógyászat, terhes-gondozás és csecsemőgondozás területén,
- pszichoedukációban: pszichés betegek edukációs terápiájában, a páciens-edukáció egyéb szomatikus területein (pl. post-stroke ellátásban, kardiológiai betegek életmód váltás-tanácsadásában),
- oktatásban:
- normál-pedagógiában az egyes tantárgy-pedagógiák releváns területein (magyar- és idegen nyelvű irodalom, filozófia, pszichológia, etika és történelem oktatásában, például az oral history módszer alkalmazásában, a memoár-irodalom megismertetésében, a történetírás esztétikai értékelésében),
- gyógypedagógiában,
- tehetség-pedagógiában,
- óvónők és általános iskolai tanítók fejlesztő-pedagógiai munkájában,
- összehasonlító irodalomtudományi munkában,
- az olvasás és írás pedagógiai, szociológiai, esztétikai, filozófiai, etikai, pszichológiai vonatkozásainak vizsgálatában és alkalmazásában,
- hitoktatásban,
- szociális területen:
- mentálhigiénés tevékenységben,
- szociális munkában,
- pasztorációban:
- gyermek-, ifjúsági és családpasztorációban,
- jogi és igazgatási területen:
- büntetésvégrehajtási intézményekben a fogvatartottak szocio-kulturális animációs tevékenységeiben,
- nevelőtisztek reszocializációs célú munkájában,
- börtönpszichológiában,
- könyvtáros-informatikus szakterületen:
- közkönyvtárak felnőtt-olvasói számára kialakított biblioterápiás szolgálatban,
- gyermekkönyvtárakban az olvasóvá nevelés programjainak megvalósításában,
- tudományos kutatásban a felsorolt területeken,
- könyvkiadói és szerkesztői munkában: szöveggondozásban és író-olvasó találkozók szervezésében,
- humán-erőforrás fejlesztésben, különös tekintettel a kommunikációs készségek fejlesztésére,
- nonprofit szférában:
- önsegítő betegcsoportok programjaiban,
- gyermek- és ifjúsági táborok szervezésében, tevékenység-struktúra kialakításában,
- karitatív szervezetek programjainak működtetésében
9. A szakképzettség szempontjából meghatározó főbb ismeretkörök és a hozzájuk rendelt kreditértékek
Más művészetterápiák körében szerzett kiegészítő ismeretek: 4 kredit
Irodalmi, irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai és pedagógiai alapozó ismeretek: 44 kredit
Biblioterápia szakmai tárgyai: 21 kredit
Irodalmi, irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai és pedagógiai alapozó ismeretek speciális biblioterápiás szakterületen való alkalmazása: 27 kredit
Sajátélmény, terápiás és probléma-alapú tanulás gyakorlat: 14 kredit
10. A szakdolgozat és a szakdolgozati szeminárium kreditértéke - 10 kredit
11. Értékelési és ellenőrzési módszerek
Az elméleti tanegységek kollokviummal, ötfokozatú érdemjeggyel záródnak. A számonkérés formája lehet szóbeli és/vagy írásbeli, a követelményeket a tantárgyleírások tartalmazzák, illetve az oktatók határozzák meg.
A szemináriumok valamint, a gyakorlatok ötfokozatú gyakorlati jeggyel záródnak. Az ellenőrzés lehet szóbeli és/vagy írásbeli. A részletes követelményeket a tantárgyleírások tartalmazzák, illetve az oktatók határozzák meg.
A formális módon nem értékelhető teljesítések (pl. önismereti sajátélmény csoport, csoportos szupervízió) esetében az aktív részvétel minősül gyakorlati teljesítésnek. E kurzusok esetében a teljesítés szempontjából még elfogadható hiányzások mértékét a tantárgyfelelős oktatók határozzák meg és közlik a hallgatókkal a félév kezdetekor. Ennek túllépése esetén a kurzus az adott tanulmányi félévben nem teljesíthető.
A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- az óra- és vizsgatervben előírt 120 kredit megszerzése, valamint a tanegység-leírásokban részletezett tanulmányi és képzési követelmények teljesítése
- záródolgozat benyújtása;
A szakképzettség megszerzésének feltétele: a záródolgozat sikeres megvédése a róla szóló 15 perces ppt-prezentáció keretében, amelyhez a jelölt kérdéseket kap a záróvizsgabizottság tagjaitól; a záróvizsga keretében a jelölt számot ad a képzés során megszerzett tudásáról.
A szakképzettség akkor szerezhető meg, ha a záródolgozat és a záróvizsga ötfokozatú összesített érdemjegye legalább elégséges (2).
12. Az előzetes ismeretek beszámítására vonatkozó szabályok
A korábbi iskolarendszerű vagy más módon végzett tanulmányok, tanfolyamok, a korábban megszerzett munkatapasztalat, tudás, illetve a teljesített tanulmányi egységek elfogadása, beszámítása a PTE érvényben lévő Tanulmányi és Vizsgaszabályzata figyelembevételével, egyéni elbírálás alapján történik.
A hallgatónak az elismertetési kérelmek beadásának adott félévben kiszabott határidejig hivatalos űrlapon kell kérelmét benyújtania, amelyhez csatolnia kell az elfogadás, beszámítás alapjául szolgáló igazoló dokumentumok másolatát. A kérvények értékelését a kérdéses tantárgy(ak) oktatója és a szakfelelős végzi, az ő javaslatuk alapján dönt a kari Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottság.
A képzésben alapvető fontosságú 100 órás önismereti sajátélmény modul kizárólag akkreditált vezető által vezetett, legalább 100 órás önismereti csoport elvégzésének hitelt érdemlő igazolásával váltható ki.
13. A PTE BTK képzésének felépítése, moduljai
A modulok tematikus blokkokat ölelnek föl, nem féléveket. Egyes tárgyak, amelyek több modulhoz is kapcsolódnak, több félévben is megjelenhetnek (lásd a későbbi bontást).
Önismereti sajátélmény modul
A hallgatók intenzív sajátélményű önismereti csoportokon vesznek részt, az első két félév során 50-50, összesen 100 órában. A program elvégzésével a hallgatók képessé válnak a pszichoterápiás folyamatban a saját lélektani működés és a fejlődési-változási folyamat megértésére, átélésére.
Alapozó modul
A hallgatók a modul elvégzésével olyan irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai, pedagógiai és művészetterápiás alapismereteket szereznek, amelyek biztosítják a biblioterápiás gyakorlat végzéséhez szükséges alapvető elméleti felkészültséget, a helyzetek, problémák, hatások, reakciók helyes felismeréséhez, kezeléséhez, értékeléséhez szükséges háttértudást.
Módszerspecifikus modul
A modulban a hallgatók elméleti előadások és módszertani szemináriumok során megismerik a biblioterápiás foglalkozásaikon hasznosítható elméleteket és gyakorlati személyiség- és közösségfejlesztő technikákat. Előadásokat hallgatnak a különböző terepeken és célcsoportokkal végzett biblioterápiás munka sajátosságairól, lehetőségeiről, eredményeiről, s lehetőségük nyílik helyzetgyakorlatok, valamint hospitálás során saját benyomásokat is szerezni minderről.
Gyakorlati modul
A tanultak gyakorlására a hallgatók először védett közegben, egymásnak tartanak csoportfoglalkozásokat oktatói részvétel mellett. A foglalkozásokat esetmegbeszélés követi, amikor a csoporton történtek megbeszélésével, elemzésével a hallgatók közvetlen értékelő visszajelzéseket kapnak csoportvezetésük minőségéről és hatásairól, ami segíti őket egy hatékony csoportvezetési gyakorlat kialakításában.
Végül a hallgatók egy alapvégzettségüknek, kompetenciájuknak megfelelő, szabadon választott terepen és célcsoporttal, mentorálás és kötelező szupervízió mellett önálló csoportvezetési gyakorlatot végeznek.
A gyakorlat tapasztalatait, felmerülő nehézségeit és mindenkit érintő, széles körben tanulságul szolgáló kérdéseit a hallgatók és a vezető oktató csoportos szupervízión tárgyalja meg.
A gyakorlat tapasztalatairól, valamint a megszerzett elméleti és gyakorlati tudásról tanúskodik a képzés zárásaként benyújtott záródolgozat.
14. Oktatók és tantárgyak
dr. Árkovits Amaryl Eszter (pszichiáter, pszichoterapeuta, családterapeuta, DREAM kiképző terapeuta): Pszichoterápiás helyzetgyakorlatok I – II. Pszichoanalízis – pszichoterápia – filmművészet
dr. habil. Béres Judit (habilitált egyetemi docens, biblioterápia szakfelelős, PTE BTK): A biblioterápia elméleti alapjai; Biblioterápiás helyzetgyakorlatok I – II.; Biblioterápia speciális célcsoportoknak I – II.; Biblioterápiás kutatások; Esetmegbeszélő szeminárium; Csoportdinamika, csoportvezetés; Csoportos szupervízió
dr. habil. V. Gilbert Edit (habilitált egyetemi docens, irodalomtörténész, PTE BTK): Alkalmazott irodalomelmélet I – II.; Befogadáselméletek, recepcióesztétika
Hunya Csilla (pszichológus, pszichodráma vezető, alkotó-fejlesztő meseterapeuta, mentálhigiénés szakember): Egészségpszichológia; Bevezetés a meseterápiába
dr. Kleisz Teréz (szociológus): Olvasásszociológia, olvasáspedagógia, olvasáspszichológia
dr. G. Tóth Anita (pszichiáter, biblioterapeuta): Bevezetés a klinikai pszichológiába; A biblioterápia klinikai alkalmazása
dr. habil. Z. Varga Zoltán (habilitált egyetemi docens, irodalomtörténész, PTE BTK): Kreatív írás, önéletírás- és versírásterápia; A mai olvasmányműveltség tendenciái és vitái (kortárs irodalom)
+
a Magyar Irodalomterápiás Társaság tagjai, gyakorló biblioterapeuták: Hospitálás I – IV.
A szakkal, a szak felvételével kapcsolatos további információ:
Dr. Gilbert Edit egyetemi docens, szakfelelős | e-mail: btk-biblioterapia@pte.hu
Facebook