Üdvözöljük a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
honlapján

A nemzetközi neveléstudományi diskurzusban az 1980-as évektől egyre fontosabb helyet tölt be az iskolai befogadás (inclusion) témaköre. Ezzel egyidőben társadalmi szinten is megjelent ez a megközelítés (social inclusion), és napjaink társadalompolitikáinak egyik kulcsfogalma szerte a világon. Az Egyesült Államokban a kétezres évek elejétől, az európai diskurzusban pedig a 2010-es évek közepétől vált hangsúlyossá a sokszínűség és inklúzió kérdésköre a felsőoktatással kapcsolatban is. A közoktatásban zajló kutatásokkal és fejlesztésekkel párhuzamosan a felsőoktatási kontextusban is világossá vált, hogy a minőségi oktatás, az akadémiai kiválóság szintjének emelése összekapcsolódik az inkluzív kiválóság kérdéskörével. A nemzetközi trendekkel egyidőben a Pécsi Tudományegyetemen is megkezdődtek azok a kutatási-fejlesztési tevékenységek, melyekben jelen van ez a megközelítés.

Az Inkluzív Kiválóság Kutatócsoport küldetése, hogy ezt a jelenlétet a kutatás, a fejlesztés, a képzés és a gyakorlat színtereire – egy szervezeti egység keretében – kiterjessze, folyamatosan működtesse. A létrejövő kutatócsoport így egy olyan transz- és interdiszciplináris műhelye lesz a Pécsi Tudományegyetemnek, azon belül a bölcsészettudományoknak és társadalomtudományoknak helyt adó Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karnak, amely a feltáró alap- és alkalmazott kutatások mellett a fejlesztés stratégiai és taktikai területein is érvényesíti a kutatási eredményeket, továbbá képzési szolgáltatásokon, illetve egyéb szervezeti szolgáltatási formákon keresztül segít a gyakorlati implementációban. A kutatócsoport egyúttal kapcsolódni kíván az inkluzív kiválóság tématerületén alkotó hazai és nemzetközi tudományos műhelyekhez.

Az Inkluzív Kiválóság Kutatócsoport megalapításának célja, hogy

• megőrizze és fenntartsa a BTK kezdeményező szerepét a Befogadó Egyetem kezdeményezés egyetemi szintű érvényesülésére, kutatási, stratégiai, szolgáltatási profilú hátteret biztosítva a Pécsi Tudományegyetem küldetésnyilatkozatában is szereplő célkitűzésekhez;

• feltérképezze az inkluzív kiválóság érvényesülésében már létező és tervezett programelemeket, programokat, azok kifejlesztőit és megvalósítóit, és egy közös kutatási-fejlesztési keretrendszert alkosson a döntéshozók, az aktív szereplők, illetve a beazonosított hallgatói kulcscsoportok bevonásával;

• összefogja, megerősítse a PTE-n az inkluzív kiválósággal foglalkozó munkatársak kutatásait, erősítse ennek a kutatási-fejlesztési és stratégiai kérdéskörnek a jelenlétét az egyetem karain;

• elősegítse a PTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar tanszékein zajló, inkluzív kiválósággal kapcsolatos kutatásokat, külön kari fórumot és lehetőséget is biztosítson a párbeszédre, műhelymunkára, közös kutatások, fejlesztések és képzések lebonyolítására;

• hazai viszonylatban megerősítse a neveléstudományi diskurzusban, illetve az interdiszciplináris diskurzusokban az inkluzív kiválóság területén kifejtett kutatási törekvéseit, nemzetközileg láthatóvá tegye a témában zajló kutatásokat;

• tevékenységünk révén tényszerű eszközökkel segítsük karunkat, illetve az egész PTE-t egy sokszínű, befogadó, a minőségi oktatás, az akadémiai kiválóság magasabb szintjét eredményező inkluzív környezet kialakításában.

Inkluzív Kiválóság Kutatócsoport