Szigorlati tételsor az osztatlan tanárképzés programjához

SZIGORLATI TÉTELSOR

IRODALOMTUDOMÁNYI SZIGORLATI TÉTELEK

Az osztatlan tanárképzés programjához

  1. Az antikvitás irodalma (Biblia; görög és római irodalom)
    Elmélet: a hermeneutika születése és típusai
  2. A középkor irodalma (Dante, Villon)
    Elmélet: A keresztény hermeneutika, exegézis
  3. A reneszánsz, a reformáció és a barokk irodalma (Petrarca, Boccaccio, Shakespeare, Janus Pannonius, Balassi Bálint, Zrínyi Miklós)
    Elmélet: a reformáció és katolicizmus hermeneutikai elvei
  4. A klasszicizmus és a felvilágosodás kora (Molière, Swift, Csokonai Vitéz Mihály, Berzsenyi Dániel)
    Elmélet: az irodalomtudomány születése, a filológia (pozitivizmus)
  5. A szentimentalizmus és a romantika irodalma (a német, az angol és a francia irodalom nagyjai; Katona, Kölcsey, Vörösmarty, Petőfi, Jókai, Arany, Mikszáth)
    Elmélet: A korszak fogalma, a műfajok elméleteinek kialakulása (szellemtörténet)
  6. A modern líra (Baudelaire, Mallarmé, T. S. Eliot, R. M. Rilke, Ady, Babits, Kosztolányi, József Attila, Szabó Lőrinc)
    Elmélet: a modernség fogalma valamint a modern irodalomtudományi irányzatok (orosz formalizmus, amerikai újkritika, francia strukturalizmus) líraelmélete
  7. A modern próza (Proust, Joyce, Virginia Woolf, Thomas Mann, Kafka, Krúdy, Kaffka Margit, Móricz, Kosztolányi)
    Elmélet: a modernség fogalma valamint a modern irodalomtudományi irányzatok (orosz formalizmus, amerikai újkritika, francia strukturalizmus) prózapoétikája
  8. Avantgárd és neoavantgárd mozgalmak az irodalomban (Kassák Lajos, Apollinaire, Aragon B. Brecht, S. Beckett, E. Ionesco, J. Genet) 
    Elmélet: az avantgárd és neoavantgárd mozgalmak poétikái (orosz formalizmus)
  9. Későmodern irodalom (Weöres, Márai, Pilinszky, Nemes Nagy Ágnes, Ottlik Géza, Bulgakov, Borges, Ted Hughes, Sylvia Plath, Paul Celan, Dürrenmatt)
    Elmélet: a későmodern fogalma valamint a posztstrukturalizmus, a hermeneutika, a recepcióesztétika, a feminizmus líra-, próza- és drámaelmélete
  10. Posztmodern és kortárs irodalom (Esterházy, Nádas, Kertész, Tandori, Parti Nagy Lajos, Tóth Krisztina, Tom Stoppard, Márquez, Calvino,Ulickaja)
    Elmélet: a posztmodern fogalma valamint a dekonstrukció, a kritikai kultúrakutatás és a médiakutatás líra-, próza-, dráma-, és színházelméleti vonatkozásai

A szigorlat témakörei átfogóak, korszakokat és műnemeket érintenek, kidolgozásukkor lehetőséget adnak a saját szempontok, egyéni eredmények megjelenítésére, a tanítás képességeinek, elsajátított szakmai hátterének a bemutatására.

A szigorlat történeti tételeihez három részterületet kell kidolgozni és a vizsgán bemutatni:

  1. Átfogó kép az adott témáról.
  2. Egy a tételen belül szabadon választott meghatározó szerző bemutatása (a szerzőt ajánlatos a tételeken belül feltüntetettek közül választani, de ettől, a hallgató érdeklődése, háttere szerint választhatóan el is lehet térni).
  3. A 2. egységben választott szerző valamely jelentősebb művének az értelmezése, bemutatása.

A szigorlat elméleti tételei esetében három részterületet kell kidolgozni:

  1. az elméleti kérdés átfogó bemutatása
  2. a hallgató általa választott részkérdés kritikai elemzése
  3. az elméleti tétel összekapcsolása az irodalomtörténeti rész kérdésfeltevésével és a választott szöveg elemzésével

A szigorlat tételeire történő felkészülés egyéni munkát kíván, a témákhoz kapcsolható szerző és mű kiválasztása és feldolgozása a hallgató érdeklődése, szakmai irányai szerint történik. Az egyes témákhoz a félkészülés folyamán használt források, szakirodalom bibliográfiáját a vizsgán be kell bemutatni.

A vizsgára a primér irodalmi szövegeket – nyomtatott formájukban – be lehet hozni és a tétel kidolgozása közben ezeket használni lehet.

A felkészülés során az adott témakörökhöz kapcsolódó előadások és szemináriumok kötelező és ajánlott szakirodalma használható.

Letölthető bibliográfiák:

Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszék

H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6.    +3672/503600/64143