Romológia alapszak (magyar nyelven)
A képzés célja romológus (BA) szakemberek képzése, akik képesek a cigány, roma közösségeket érintő kérdések hatékony közvetítésére minden olyan társadalmi szervezethez, amely e közösségekkel kommunikál, és egyúttal képesek a társadalmi szervezetek által megfogalmazott igényeket közvetíteni a lokális cigány közösségek felé. A szakot elvégzők középszinten elsajátítják a romani vagy a beás nyelvet. Behatóan ismerik a hazai cigányok nyelveit, történelmét, néprajzát, irodalmát, jog- és intézményrendszerét. Hazai és nemzetközi szervezetekben, vállalatoknál, önkormányzatoknál, a kulturális menedzsment, valamint az újságírás és a PR területén láthatnak el feladatokat. Ismereteiket az államigazgatásban, a közigazgatásban, a szociális szférában, az egészségügyben, az oktatásban, a fegyveres testületeknél, és nem utolsó sorban a civil szféra kötelékében hasznosíthatják. A végzettek felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
A szak minor szakként is felvehető.
BA in Romology -Roma Studies (angol nyelven)
Romológia mesterszak
A képzés célja olyan okleveles romológus (MA /beás nyelv és kultúra vagy romani nyelv és kultúra vagy cigány kisebbségi népismeret szakirány/) szakemberek képzése, akik ismerik a cigány/roma nép kultúráját (beleértve a nyelvet), történetét Magyarországon és Európa többi országában, szokásait, hagyományait, jogi és szociális helyzetét. A végzettek felkészülnek arra, hogy különböző jellegű - néprajzi, antropológiai, nyelvészeti, szociológiai - kutatásokban szervezőként és segítőként közreműködjenek, majd önállóan is végezzenek, illetve vezessenek kutatásokat. Megszerzett ismereteik birtokában képesek a közigazgatásban és a kulturális élet számos területén nyelvi közvetítői feladatok ellátására. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására. A szak elvégzése után lehetőség nyílik a 2 féléves romológiatanár mesterképzésben, vagy a PTE BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskolában való továbbtanulásra.
szakosodási lehetőségek: beás nyelv és kultúra, romani nyelv és kultúra, cigány nemzetiségi népismeret specializáció
Romológiatanár
Az új rendszerű képzésben, mely 2013-ban indult először, kétszakos tanárképzésre lehet jelentkezni. A romológiatanár szakot több másik szakkal lehet párosítva végezni.
A szak célja olyan szaktanárok képzése, akik széles körű szaktudományos, pedagógiai, pszichológiai és általános műveltséggel, elméleti és gyakorlati tudással, készséggel és képességgel rendelkeznek. Felkészültek a Nemzeti alaptantervben, a fejlesztési területek, nevelési célok alapján meghatározott köznevelési feladatokra és az oktatói-nevelői munka értékeinek, a közműveltségi tartalmak közvetítésére, a tudásépítésre, a kulcskompetenciák fejlesztésére és érvényesítésére. Felkészültek továbbá arra, hogy az iskolai nevelés-oktatás, köznevelési törvényben meghatározott szakaszaiban, a köznevelési rendszer intézményeiben a Nemzeti alaptanterven alapuló és jóváhagyott kerettantervek műveltségi területein, valamint az iskolarendszeren kívüli képzésben, felnőttoktatásban a szaktudományos, szakterületi felkészültségüknek megfelelő területen szakrendszerű oktatást és az intézményben pedagógiai munkát végezzenek, továbbá megszerzett tudásuk, gyakorlatuk alapján, alkotó módon, részt vegyenek oktatásfejlesztési programokban. Képesek szakterületi felkészültségük pedagógiai alkalmazására, a tanulók megismerésére, személyiségük fejlesztésére, tanórai és tanórán, iskolán kívüli munkájuk differenciált irányítására, hatékony pedagógiai módszerek, eljárások alkalmazására; rendelkeznek a neveléssel kapcsolatos pályaválasztási, gyermek- és ifjúságvédelmi, szociális és nevelési tanácsadási feladatok ellátásához, illetve ezek és a kultúraközvetítés intézményeivel való együttműködéshez szükséges alapismeretekkel. Érett autonóm, kialakult értékrendjükben az általános emberi, az európai és a nemzeti értékeket felvállaló, közvetíteni tudó, együttműködésre és önfejlesztésre képes, kreatív személyiségek. A mesterfokozat birtokában felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
A hallgatók a szaktárgyi és szakmódszertani órák mellett pedagógiai és pszichológiai kurzusokat is végeznek. A képzés két féléves szakmai gyakorlattal zárul.
A választható szakirányok: Beás nyelv és kultúra tanára, Romani nyelv és kultúra tanára
Romológia a tanárképzésben
Az osztatlan tanárképzésben 2015-től a természettudományi és a bölcsészkari tanár szakos hallgatók egy szabadon választható kurzus keretében romológiai ismeretekkel találkozhatnak. A kurzusleírás szerint: „A kurzus a romológia területéhez – szorosabban vagy tágabban – kapcsolódó témákat tárgyal. A tematikus egységek olyan romológiai alapismereteket kínálnak, amelyek segítik a hallgatókat abban, hogy értő-értelmező módon lássák a társadalmi folyamatokat, tanárként és kritikai értelmiségiként pedig hozzájáruljanak egy nyitottabb társadalom alakításához.”
Roma társadalomismeret szakirányú továbbképzési szak és pedagógus szakvizsga
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik a szerzett ismereteik birtokában képesek az utóbbi évek közoktatási kihívásainak megfelelni, sikeresen alkalmazzák megszerzett tudásukat pedagógiai gyakorlatuk során. A képzés a résztvevő pedagógusok eddig megszerzett szakmai tudására és tapasztalataira építve megalapozza és a vonatkozó kutatások legújabb eredményeinek megismerésével és alkotó felhasználásával segíti a további szakmai fejlődésüket.
Romológia a doktori képzésben
A 2006-os tanévtől elindult az „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola is Pécsi Tudományegyetemen, amely két programmal folyamatosan működik: az oktatástörténeti és a nevelésszociológia program jelentik az iskola működésének alapját.
A Doktori Iskola nevelésszociológiai programja széles területet foglal magába. A hagyományos nevelés- és oktatásszociológiai kérdésfeltevések természetesen szerepet kapnak programunkban: a társadalmi egyenlőtlenségek összefüggése az oktatással, a társadalmi folyamatok (demográfiai, migrációs, településhálózati) és az oktatáspolitikai döntések egymásra hatása, a gazdaság és munkaerőpiac összefüggése a szakképzéssel, a társadalmi egyenlőtlenségek megjelenése az oktatásban és így tovább. Emellett külön figyelmet fordítunk a felsőoktatásra. E témakörben nem annyira az egyenlőtlenségek kérdéseire koncentrálunk, inkább az összehasonlító és oktatáspolitikai elemzésekre, valamint az intézményi vezetés, menedzsment problémáira. Az utóbbi vonulatnak külön aktualitást ad a Bologna-folyamat, a felsőoktatás jelenleg folyó átalakítása. Vizsgáljuk az iskolán belüli folyamatokat is, az oktatás-nevelés curriculumjainak, szervezésének, módszereinek hatását és hatékonyságát, összefüggését a tanulók testi és mentális jellemzőivel.
A nevelésszociológia programhoz romológia specializáció tartozik. A romológián belül az alap- és mesterszakon művelt diszciplinákat visszük tovább (nyelvészet, irodalom, szociológia, stb.) Szerepet kap iskolánkban mind cigány nyelvek fejlesztése, a fejlesztés tervezése, mind a kultúra olyan hagyományos területei, mint a mesemondás, a mesék alkalmazhatósága az oktatásban stb. Mindezzel együtt – a történeti, a nevelésszociológiai, módszertani aspektusokat ideértve – hangsúlyt kapnak a társadalmi egyenlőtlenségek, az egyenlőtlenségek az iskolai és az életpályát befolyásoló hatásának csökkentése.