Publikációk

Q1, Q2

Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (2025). The interplay of secondary EFL teachers’ pedagogical beliefs and pedagogical content knowledge with their instructional material use approach orientation. Heliyon, 11(2), e42065. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2025.e42065

Almunawaroh, N. F., Diem, C. D., & Steklács, J. (2024). EFL teachers’ pedagogical beliefs, pedagogical content knowledge, and instructional material use: A scale development and validation. Cogent Education, 11(1), 2379696. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2379696

Bálint, Á. (2023). Cultural foundations of a mathematician’s thinking: A psychobiographical exploration of Zoltán Paul Dienes and his cognitive development. International Review of Psychiatry, 36(1–2), 116–128. https://doi.org/10.1080/09540261.2023.2254840

Vuong, T. L., & Steklács, J. (2025). Trends in research on reciprocal teaching: A systematic review. Cogent Education, 12(1), 2491963. https://doi.org/10.1080/2331186X.2025.2491963

Deysmi, T., & Steklács, J. (n.d.). Language of instruction and its influence on educational outcomes and cultural inclusion in Ethiopia: A systematic review. South African Journal of African Languages. (Accepted for publication).

További nemzetközi publikációk

Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (2023). ELT instructional material development: A systematic literature review. In M. Zaim et al. (Eds.), Proceedings of the International Conference on Language Pedagogy (ICOLP 2023): Pedagogical and technological innovations in language learning (pp. 344–352). University of Negeri Padang, Faculty of Languages and Arts.

Barabás, H. (2025). Validating a questionnaire on the warm demander teaching style in Hungarian schools. In M. Culea et al. (Eds.), Models for a continuous dialogue: Innovation and creativity. Editura Alma Mater. (In press).

Kis, O., Földi, F., & Steklács, J. (2023). Reading assessment for diagnosing adult acquired reading disorders: Theoretical and practical aspects of its development. Central European Journal of Educational Research, 5(1), 70–83. https://doi.org/10.37441/cejer/2023/5/1/12056

Deysmi, T., Tekay, A., & Gasabo, K. (n.d.). Exploring the practices of values-based leadership in Jinka Town public high schools. Intercultural Education. (Manuscript in preparation).

Vuong, T. L., & Steklács, J. (2024). A cross-sectional study on teaching informational text for third graders in Vietnamese school context. VNU Journal of Science: Education Research, 40(4). https://doi.org/10.25073/2588-1159/vnuer.4923

Vuong, T. L., Tran, V. C., & Steklács, J. (n.d.). Effects of reciprocal teaching on reading comprehension in third-graders: A clustered RCT. The Journal of Experimental Education. (Manuscript under review).

További magyar nyelvű publikációk

Bogdán, P. (2024). Angol nyelvű olvashatósági formulák magyar nyelvi adaptálásának lehetséges irányai. Iskolakultúra, 34(1), 69–77. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.1.69

Bogdán, P. (2025). Hatodik osztályos tanulók olvasásértési teljesítménye a szöveg olvashatósági értékének tükrében. In É. Markó (Ed.), Hangos olvasási fluencia vizsgálata 2025: Absztraktkötet (pp. 15–16). Pécsi Tudományegyetem. ISBN 978-963-626-479-6

Bóna, J., & Steklács, J. (2022). Kisiskolások és felnőttek szünettartási jellemzői hangos olvasásban. In Gondolkodni és beszélni – az anyanyelv-elsajátítástól a retorikáig (pp. 87–103). MediaCom Magyarország Kft.

Demeter, G. (2022). Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések: Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában. Anyanyelvi Kultúraközvetítés, 5(2), 97–119. https://doi.org/10.33569/akk.2914

Demeter, G. (2024). Beszédfejlesztésbe épített fonomimikai előgyakorlatok óvodáskorban. In Nyelvfejlődés csecsemőkortól kamaszkorig konferencia. ELTE BTK, Budapest, 2024. február 22.

Fogarassy, N. (2025). A nyelvi elmaradást mutató kiscsoportos gyermekek aránya a Covid-19 világjárvány előtt és után: Eredmények Somogy vármegyéből. In É. Markó (Ed.), Hangos olvasási fluencia vizsgálata 2025: Absztraktkötet (pp. 13–14). Pécsi Tudományegyetem. ISBN 978-963-626-479-6

Huszár-Samu, N. (2024). A Reciprok Tanítási Módszer osztálytermi gyakorlata: A proximális zóna jelenléte a tanórai interakciókban. In A XI. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia előadásai.

Huszár-Samu, N., & Steklács, J. (2022). A reciprok tanítási módszer elemeinek jelentősége az olvasás–szövegértés tanítás eredményességének fejlesztésében. Anyanyelvi Kultúraközvetítés, 5(2), 97–119. https://doi.org/10.33569/akk.2945

Huszár-Samu, N. (2024). A Reciprok Tanítási Módszer osztálytermi gyakorlata: A proximális zóna jelenléte a tanórai interakciókban. Danubius Noster, 12(3), 97–106.

Látics, B. (2025). Olvashatósági formulák és adaptálhatóságuk magyar nyelvre. In É. Markó (Ed.), Hangos olvasási fluencia vizsgálata 2025: Absztraktkötet (pp. 11–12). Pécsi Tudományegyetem. ISBN 978-963-626-479-6

Sipos, Zs., Huszár-Samu, N., Volentér-Kis, O., & Steklács, J. (2025). A fluens olvasás jellemzői második évfolyamon kritériumorientált megközelítésben. In L. Kinyó & K. Dancs (Eds.), XXI. Pedagógiai Értékelési Konferencia: Program és összefoglalók. Szegedi Tudományegyetem.

Sipos, Zs., & Volentér-Kis, O. (2024). Olvasási hibák ortográfiai és szemantikai jellemzői kezdő olvasók körében. In Zs. Sipos (Ed.), A kommunikáció a legfontosabb: A kulcs a beszéd- és nyelvi terápia. Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület.

Sipos, Zs. (2024). A Meixner-módszer alkalmazása a szövegértő olvasás fejlesztésében. Anyanyelvi és Irodalmi Nevelés, 7(1–2), 87–96.

Sipos, Zs. (Ed.). (2024). A kommunikáció a legfontosabb: A kulcs a beszéd- és nyelvi terápia. Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület.

Sipos, Zs., & Steklács, J. (2024). A hangos olvasás fluenciájának és a prozódia jelentőségének vizsgálata második évfolyamos diákok körében. In V. Bocsi & C. Csók (Eds.), XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia: Absztraktkötet (p. 412). MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Debreceni Egyetem.

Sipos, Zs., & Steklács, J. (2025). A fluens olvasás fejlődése második és harmadik évfolyamon – Első eredmények. In É. Markó (Ed.), Hangos olvasási fluencia vizsgálata 2025: Absztraktkötet (pp. 9–10). Pécsi Tudományegyetem. ISBN 978-963-626-479-6

Steklács, J. (2024). Az olvasási fluencia fogalma és jelentősége az olvasástanítás rendszerében: Egy feltáró kutatás elméleti háttere és a paradigmaváltás kérdései. Anyanyelv-pedagógia, 26(2). https://doi.org/10.21030/anyp.2024.2.1

Steklács, J. (2025). Az alsó tagozatos fluenciakutatás eddigi eredményei. In É. Markó (Ed.), Hangos olvasási fluencia vizsgálata 2025: Absztraktkötet (pp. 7–8). Pécsi Tudományegyetem. ISBN 978-963-626-479-6

Steklács, J., Bálint, Á., Csíkos, Cs., & Zank, I. (2024). Metakogníció, tudatelmélet, episztemológiai meggyőződések: Az iskolai tudásrendszer háttérdimenziói. Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/dokumentum/m1238mtem__21

Steklács, J., Knézich, A., Kormos, J., Sipos, Zs., & Szenczi-Velkey, B. (2025). Javaslatok a magyar olvasástanítási rendszer korszerűsítésére. Anyanyelv-pedagógia, 18(1), 74–80.

Steklács, J., Sipos, Zs., Huszár-Samu, N., Kis, O., Varga, Sz., & Csíkos, Cs. (2024). A hangos olvasási fluencia képességének és összefüggéseinek vizsgálata második osztályos tanulók körében. Magyar Pedagógia, 124(3), 167–189. https://doi.org/10.14232/mped.2024.3.167

Szilvásiné Turzó, Á. (2025). A prozódia értékelésének szempontjai, a fejlesztés lehetőségei. In É. Markó (Ed.), Hangos olvasási fluencia vizsgálata 2025: Absztraktkötet (pp. 17–18). Pécsi Tudományegyetem. ISBN 978-963-626-479-6

Varga, Sz., & Steklács, J. (2025). A morfológiai tudatosság hazai, online mérése és eredményei 2–4. osztályos diákok körében. Anyanyelvi Kultúraközvetítés, 7(2), 22–43. https://doi.org/10.33569/akk.6356

Bírálat alatt

Csíkos, Cs., & Steklács, J. (n.d.). Developing a novel questionnaire to measure the use of support reading strategies among high school students. Sage Open. (Manuscript under review).

Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (n.d.). In-service teachers’ beliefs in designing e-reading materials: Validating a semi-structured interview. The Qualitative Report. (Manuscript under review).

Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (n.d.). Curriculum material use in EFL classrooms: Moderation and mediation effects of teachers’ beliefs and TPACK. System. (Manuscript in preparation).

Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. (n.d.). Curriculum material use in EFL classrooms: How educational level, teaching experience, and level of TPACK makes different. Educational Sciences. (Manuscript in preparation).

Konferenciaelőadások

2024

Demeter, G. Beszédfejlesztésbe épített fonomimikai előgyakorlatok óvodáskorban. Nyelvfejlődés csecsemőkortól kamaszkorig konferencia, ELTE BTK, Budapest, 2024. február 22.

Vuong, T. L., & Steklács, J. The current situation of teaching and learning informational texts in 3rd grade in Vietnam: The results from a self-designed survey questionnaire. XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debreceni Egyetem, Debrecen, 2024. október 24–26.

Zank, I. Identifying factors of wellbeing of international students using ego-centric network cards. XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debreceni Egyetem, Debrecen, 2024. október 24–26.

Zank, I. Szövegkódolás és kutatói objektivitás kérdései – két akciókutatás tanulságai. XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debreceni Egyetem, Debrecen, 2024. október 24–26.

Dezső, R. A. The basic competence of reading and its related mindset matrix correlations amongst elementary school pupils in Hungary. 18th International Scientific Conference, University of Novi Sad, Subotica, 2024. november 7–8.

Dezső, R. A. Szövegértés, olvasási fluencia és vonatkozó mindset-markerek összefüggései – egy pilótakutatás első eredményei. Magyar Tudomány Ünnepe, Eötvös József Főiskola, Baja, 2024. november 20.

Huszár-Samu, N. Az olvasási fluenciát célzó fejlesztőprogramok a nemzetközi kutatásokban. Magyar Tudomány Ünnepe, Eötvös József Főiskola, Baja, 2024. november 20.

Demeter, G. A csend értelmezése a kognitív és nyelvfejlődési zavarok diagnosztikájában. A csend konferenciája, PTE KPVK, Pécs, 2024. november 22.

2025

Barabás, H. Validating a questionnaire on the warm demander teaching style in Hungarian schools. BA and MA Students’ Scientific Conference, Faculty of Letters, Vasile Alecsandri University of Bacǎu, Bacău, Románia, 2025. április 10–11.

Demeter, G. Az olvasási kudarcok megelőzésének kombinált módszertana az óvoda-iskola átmenet időszakában. Képzés és Gyakorlat Konferencia, online, 2025. április 24–25.

Demeter, G. Mese-játék-mozgás összekapcsolódása az olvasási kudarcok megelőzésének módszertanában. Play & Society International Conference 2025: New Opportunities of Social Innovation, PTE KPVK, Pécs, 2025. május 9–10.

Dezső, R. A. Reading mindset research among elementary school pupils in Hungary. Second International Scientific Conference: Global and Local Perspectives of Pedagogy, University of Osijek, Osijek, Horvátország, 2025. június 11–13.

Tamene, D., Tekay, A., & Gasabo, K. Exploring the practices of values-based leadership in Jinka Town public high schools. IAIE International Conference 2025, Budapest, Magyarország, 2025. június 11–13.

Bogdán, P. Hatodik osztályos tanulók olvasásértési teljesítménye a szöveg olvashatósági értékének tükrében. Hangos olvasási fluencia: Konferencia és Kutatócsoport találkozó 2025, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Budapesti Campus, Budapest, 2025. június 25.

Fogarassy, N. A nyelvi elmaradást mutató kiscsoportos gyermekek aránya a Covid-19 világjárvány előtt és után: Eredmények Somogy vármegyéből. Hangos olvasási fluencia: Konferencia és Kutatócsoport találkozó 2025, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Budapesti Campus, Budapest, 2025. június 25.

Sipos, Zs., & Steklács, J. A fluens olvasás fejlődése második és harmadik évfolyamon – első eredmények. Hangos olvasási fluencia: Konferencia és Kutatócsoport találkozó 2025, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Budapesti Campus, Budapest, 2025. június 25.

Látics, B. Olvashatósági formulák és adaptálhatóságuk magyar nyelvre. Hangos olvasási fluencia: Konferencia és Kutatócsoport találkozó 2025, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Budapesti Campus, Budapest, 2025. június 25.

Steklács, J. Az alsó tagozatos fluenciakutatás eddigi eredményei. Hangos olvasási fluencia: Konferencia és Kutatócsoport találkozó 2025, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Budapesti Campus, Budapest, 2025. június 25.

Szilvásiné Turzó, Á. A prozódia értékelésének szempontjai, a fejlesztés lehetőségei. Hangos olvasási fluencia: Konferencia és Kutatócsoport találkozó 2025, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Budapesti Campus, Budapest, 2025. június 25.

Markó, É., Bandi, Sz. A., Bilicz, H. L., & Kiss, E. Cs. The Hungarian validation of the Parental Resilience Elements Questionnaire (PREQ). 16th European Conference on Psychological Assessment (ECPA 2025), University of Barcelona, Barcelona, Spanyolország, 2025. július 22–25.

Markó, É., Bandi, Sz. A., Bilicz, H. L., & Kiss, E. Cs. The Hungarian validation of the Parental Resilience Elements Questionnaire in a clinical sample: First assessment results. 16th European Conference on Psychological Assessment (ECPA 2025), University of Barcelona, Barcelona, Spanyolország, 2025. július 22–25.

Steklács, J., Sipos, Zs., & Csíkos, Cs. The concept, significance and validation of the Composite Oral Reading Fluency Index (CORFI) (poster presentation). 16th European Conference on Psychological Assessment (ECPA 2025), University of Barcelona, Barcelona, Spanyolország, 2025. július 22–25.

Steklács, J., & Sipos, Zs. Oral reading fluency assessment in Hungarian lower primary education: Framework and challenges. 16th European Conference on Psychological Assessment (ECPA 2025), University of Barcelona, Barcelona, Spanyolország, 2025. július 22–25.

Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. The interplay of EFL teachers’ pedagogical beliefs and PCK with instructional material use approach. 29th JURE 2025 Conference, Graz, Ausztria, 2025. augusztus 23–24.

Almunawaroh, N. F., & Steklács, J. Exploring teachers’ TPACK, pedagogical beliefs, and instructional reading material use. EARLI 2025 Conference, Graz, Ausztria, 2025. augusztus 25–29.

Sipos, Zs., Kis, O., Demeter, G., & Steklács, J. Orthographic and semantic characteristics of reading errors in a transparent orthography. EARLI 2025 Conference, Graz, Ausztria, 2025. augusztus 25–29.

Sipos, Zs., Steklács, J., Huszár-Samu, N., & Kis, O. Examining the components and correlations of oral reading fluency among second-grade students (poster presentation). EARLI 2025 Conference, Graz, Ausztria, 2025. augusztus 25–29.

Tamene, D., & Steklács, J. Language of instruction and its influence on educational outcomes and cultural inclusion in Ethiopia: A systematic review. 41st Annual Conference of the Association for Educational Assessment in Africa (AEAA), Addis Abeba, Etiópia, 2025. augusztus 25–29.

Huszár-Samu, N. A megértés tanítása: A Reciprok Tanítási Módszer alkalmazása a szövegértés fejlesztésében az alsó tagozaton. OSZT Olvasás- és Szövegértés-tanulás Konferencia 2025, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Vác, 2025. szeptember 18.

Steklács, J. A magyar olvasástanítási rendszer korszerűsítésének lehetőségei és a hazai hangos olvasási fluencia kutatások első eredményei. OSZT Olvasás- és Szövegértés-tanulás Konferencia 2025, Apor Vilmos Katolikus Főiskola, Vác, 2025. szeptember 18.

Tamene, D., & Steklács, J. Language of instruction and its influence on educational outcomes and cultural inclusion in Ethiopia: A systematic review. 22nd International Conference of Ethiopian Studies (ICES 22), Hawassa University, Hawassa, Etiópia, 2025. szeptember 29 – október 3.

Vuong, T. L., & Steklács, J. Improving reading comprehension through reciprocal teaching: Evidence from Vietnam. 18th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI 2025), Seville, Spanyolország, 2025. november 10–12.

 

Ismeretterjesztő előadások, interjúk

Steklács, J., & Sipos, Zs. (2024, szeptember). Az olvasástechnika és a prozódia összefüggései – a szövegértő olvasás alakulása második évfolyamon. Dyslexiás Gyermekekért Egyesület Előadássorozata [Lecture series]. Online.

Sipos, Zs., Steklács, J., & Komaság, M. (2024, október 15). Gyermekkönyvkultúra a pedagógusképzésben [Roundtable discussion]. IX. Kisgyermeknevelési Konferencia, Vác, Magyarország.

Sipos, Zs. (2024, december 6). Az olvasás fogalma [Roundtable discussion]. Az Irodalmi Magazin konferenciája az olvasásról, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, Magyarország.

Sipos, Zs. (2025, január 29). Megakadások, hibázások jellegzetességei és az azokból levont pedagógiai következtetések második évfolyamon. Dyslexiás Gyermekekért Egyesület Előadássorozata [Lecture series]. Online.

Sipos, Zs. (2025, március 25). Hogyan olvasnak a másodikos tanulók? Miskolczy Szakkollégium előadássorozata, Eötvös József Főiskola, Baja, Magyarország.

Sipos, Zs. (2025, május 21). Megakadások, hibázások jellegzetességei és az azokból levont pedagógiai következtetések második évfolyamon. Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XV. Kerületi Tagintézménye – szakmai nap, Budapest, Magyarország.

Sipos, Zs. (2025). Fókuszban az olvasás: Interjú Steklács Jánossal [Interview]. Katolikus Pedagógia, 14(1–2), 9–13.

Olvasási Fluencia és Szövegértés Kutatócsoport

H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6.    +36 30 3168611    steklacs.janos@pte.hu