Publikációk

Publikációk:

Q2

 

Tanulmány:

 

Huszár-Samu, Nóra és Steklács, János (2022) A reciprok tanítási módszer elemeinek jelentősége az olvasás–szövegértés tanítás eredményességének fejlesztésében = The Significance of the Elements of the Reciprocal Teaching Method in the Development of the Efficiency of Reading – Reading Comprehension. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 5 (1). pp. 21-30. ISSN 2063-2991

Kis Orsolya,  Földi Fanni, Steklács János (2023) Reading Assessment for Diagnosing Acquired Reading Disorders in Adults: Theoretical and Practical Aspects of its Development CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH ( 2677-0326): 5 (1). pp. 70-83.

 

Konferenciaelőadások 2022-23, (előadások, absztraktok)

Szimpózium:

XXII. ORSZÁGOS NEVELÉSTUDOMÁNYI KONFERENCIA PTE BTK, Pécs 2022. november 17-19.

FLUENCIA, SZÖVEGÉRTÉS, OLVASÁSTANÍTÁS. AZ OLVASÁSKUTATÁS EREDMÉNYEI AZ OLVASÁSTANÍTÁS FEJLESZTÉSÉBEN

Elnök: Steklács János, Bóna Judit

Előadók és előadásuk címe:

  • Sipos Zsóka – Mihály Orsolya – Bóna Judit: Harmadik évfolyamos tanulók olvasása és az ahhoz kapcsolódó énképe a digitális oktatás tükrében 2
  • Varga Szilvia – Pásztor Attila – Steklács János: Szövegértési képességek fejlesztése általános iskolában morfológiai fejlesztőprogram segítségével
  • Bóna Judit – Steklács János: A hangos olvasás fluenciájának változása 4. és 5. osztályos kor között. Egy longitudinális vizsgálat eredményei
  • Kis Orsolya – Steklács János: Szerzett nyelvi zavarhoz társuló olvasási problémák vizsgálata olvasás teszttel. A teszt kidolgozásának elméleti és gyakorlati szempontjai
  • Huszár-Samu Nóra: A reciprok tanítási módszer elemeinek jelentősége az olvasásszövegértés tanítás eredményességének fejlesztésében

További Előadások:

  • Bóna Judit, Steklács János: Az olvasási stratégiák vizsgálata ismeretterjesztő tanulási célú szövegek feldolgozásakor egyetemisták körében. FELELŐS NYELVÉSZET – ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KONFERENCIA 2023. NOVEMBER 23–24.
  • Demeter Éva: Nyelvi akadálymentesítés az olvasástanulás kezdetén, A szövegértést megalapozó funkciók mérésének szerepe az iskolaérettségi vizsgálatokban (Hatékonyság és koherencia a pedagógiában, gyógypedagógiában és tanárképzésben, XIV. Taní-Tani Konferencia 2023.02.03., Miskolci Egyetem)
  • Demeter Éva: Az olvasási készséget megalapozó nyelvi és kognitív funkciók mérése a pedagógiai szakszolgálati vizsgálatok keretében (XIX. Pedagógiai Értékelési Konferencia, 2023.04.20. Szegedi Tudományegyetem)
  • Demeter Éva: Nyelvi akadálymentesítés az olvasástanításban (16. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia, MATE Neveléstudományi Intézet, Kaposvár, 2023.05.19.)
  • Kis Orsolya: A verbális munkamemória komponenseinek hatása az afáziás személyek olvasási teljesítményére. Magyar Rehabilitációs Társaság XLII. Vándorgyűlése, Siófok, 2023. október 12-14.
  • Markó Éva, Bilicz Hanga Lilla, Kiss Enikő Csilla: A 10 itemes Szülői Reziliencia Kérdőív (PREQ-H-10) bemutatása In: Kulcsár Gabriella, D. Horváth Vanessza (szerk.): Találkozás a változásban - Változások a találkozásban: A Magyar Pszichológiai Társaság XXX. Országos Tudományos Nagygyűlése-Kivonatkötet. Budapest: Magyar Pszichológiai Társaság, pp 258-258 (2023) Konferencia helye, ideje: Pécs, Magyarország 2023.06.08. - 2023.06.10.

Szimpóziumok:

XXIII. ORSZÁGOS NEVELÉSTUDOMÁNYI KONFERENCIA ELTE PPK, Budapest 2023. okt. 26.-28.:

  1. Szimpózium címe: A metakogníció, a tudatelméleti képesség és az episztemológiai tudatosság fejlesztése a ProMeToM pedagógus továbbképzésben

Elnök: Bálint Ágnes

Előadók és előadásuk címe:

  • Zank Ildikó: Az akciókutatás értelmezése, módszertana és illeszkedése a ProMeToM projekthez
  • Csíkos Csaba: A metakognícióelmélet új fejleményei: Hogyan hasznosulhat az elmélet a 21. századi nevelés-oktatás gyakorlatában?
  • Bálint Ágnes: Mire jó a tudatelmélet (Theory of Mind) fejlesztése?
  • Steklács János: Az episztemológiai tudatosság és nézetek elméleti kérdései, iskolai jelentőségük és fejlesztésük a ProMeToM pedagógustovábbképzésben
  1. Szimpózium címe: Az olvasási fluencia, olvasástechnika vizsgálata, mérése

Elnök: Steklács János

Előadók és előadásuk címe:

  • Kis Orsolya, Steklács János: A munkamemória szerepe az írott szöveg feldolgozásában
  • Huszár Nóra, Steklács János: Fluencia a szövegértésben. A fluencia fejlesztése a Rciprok Tanítási Módszer segítségével
  • Sipos Zsóka, Steklács János: Olvasástechnikai hibák jellemzői hangos olvasás során negyedik évfolyamon
  • Tánczikné Varga Szilvia, Steklács János: Morfológiai tudatosságot vizsgáló feladatok megoldási stratégiáinak elemzése szemkamerás módszerrel 2-4. osztályos tanulók körében
  • Bogdán Patrik: Egy magyar nyelvű olvashatósági indexadaptáció megalkotásának kérdései

További előadások

  • Steklács János: A tanulók episztemológiai meggyőződései és tanulási képességeik (plenáris előadás) A Magyar Comenius Társaság XXXI. Tudományos Konferenciája 2023. november 24.
  • Steklács János: Olvasási fluencia, folyékony olvasás (plenáris előadás) VIII. Vályi András anyanyelv-pedagógiai konferencia, 2023. december 9.
  • Steklács János: A PISA-eredmények értékelése, Olvasás-Szövegértés, MTA 2023. dec. 19. 

Olvasási Fluencia és Szövegértés Kutatócsoport

H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6.    +36 30 3168611    steklacs.janos@pte.hu