A Társadalmi Befogadás Szakkollégium képzési programja
A tagság szakmai feltételei
A Társadalmi Befogadás Szakkollégium tagsági viszonyát két tényező határozza meg, egyrészt a leendő tag (vagyis a PTE KPVK beiratkozott hallgatója) motiváltsága, elkötelezettsége a tantervi kereteken túlnyúló szakmai és tudományos tevékenység irányában, másrészt kiemelkedő készségeinek, tudásának bizonyítása egy általa választott területen a társadalmi befogadás témáját érintően, a kapcsolódó tudományterületek valamelyikén.
A Szakkollégium képzési vállalásai
A Szakkollégium tagjai számára a következő képzési lehetőségeket biztosítja:
- Szakkollégiumi szeminárium: a 2016/2017-es tanév tavaszi félévétől kezdődően heti rendszerességgel biztosít keretet a Szakkollégium működéséhez. A szeminárium keretében a tagok
- egyéni felkészülését segítő tudományos kutatási módszerekkel ismerkednek meg;
- emelt szintű szakmai vitakultúrát sajátítanak el;
- emelt szintű előadás-technikát sajátítanak el;
- saját kutatási területük feltérképezését sokoldalú, interdiszciplináris környezetben végzik;
- közösen készülnek fel a különböző szakmai kihívásokra, tudományos megmérettetéseken való megjelenésre;
- Részvétel külföldi és hazai konferenciákon: a Szakkollégium megtervezi minden tanév konferencia megjelenési lehetőségeit, s ehhez kapacitásaihoz mérten anyagi lehetőséget biztosít tagjai számára. Ez a támogatás vonatkozik a konferenciaelőadásokra és a konferenciákon való hallgatóként/nézőként való megjelenésre egyaránt.
- Részvétel Kari tudományos tevékenységben: a Szakkollégium becsatornázza tagjait a Karon folyó tudományos projektekbe (kutatások végzése, konferenciák szervezése, lebonyolítása).
- Önálló szakmai/tudományos események: a Szakkollégium tervezi szakmai/tudományos események saját, önálló szervezését, melyek keretein belül a tagok érdeklődési körébe eső szakembereket hívnak meg előadásra, szakmai beszélgetésre.
A szakmai teljesítmény elfogadásának elvei
A Szakkollégium tagjainak szakmai teljesítményét a következő elvek alapján fogadja el:
- a tantervi kereteken túlmutató szakmai és tudományos tevékenység végzése - motiváltság;
- önálló szakmai-tudományos fejlődés bemutatása – önállóság;
- a szakmai-tudományos megmérettetéseken való részvétel – eredményesség.
A Szakkollégium képzési programja elvégzésének kötelezettségei
A Szakkollégium képzési programja nemcsak lehetőségeket biztosít tagjai számára, de egyúttal kötelezettségeket is ró rájuk, melyek a következők:
- a Szakkollégium szeminárium rendszeres látogatása, aktív részvétel;
- legalább egy saját kutatási beszámoló a szeminárium keretein belül szemeszterenként;
- legalább két szakmai/tudományos rendezvény látogatása szemeszterenként;
- legalább egy szakmai/tudományos eseményen való részvétel mint szervező, előadó vagy kutató szemeszterenként;
A fél évente megszervezett Webinárium a szakkollégium egyik fő eseményének számít. A tavaszi félév zárásaként 06. 21-én megszervezett program témája a tanulóközösségek társadalmi érzékenyítő hatása volt. Visszatérő előadóink között szerepelt Botos Bettina doktoranduszhallgató, aki előadásában a szociális és érzelmi tanulás fogalmával, történetével, valamint a hozzá kapcsolódó, napjainkban is zajló kutatásokkal ismertette meg a résztvevőket.
Bettina a tánc- és mozgásterápia módszertanát alkalmazva közelítette meg a témát. Kutatásában olyan problémákra keres megoldást, mint a kapcsolati zavarok, az izoláltságérzet és a depresszió leküzdése, valamint a közösségben való működéshez szükséges készségek elsajátításának segítése, továbbá, hogy az iskolarendszer milyen módon tudna ebben segítséget nyújtani a felnövekvő generációknak. Ezek közé a készségek közé tartozik például az önismeret, az empátia és az érzelemszabályozás. A kutatások szerint ezek elengedhetetlenek a sikeres felnőtté váláshoz. Továbbá előadásában hangot adott annak is, hogy mennyire fontos lenne ezeket a készségeket fejlesztő módszereket beintegrálni az oktatási rendszerbe, ugyanis az a későbbiekben akár globális problémákra is megoldást jelenthet.
Az első modul lezárása után az idén 9. alkalommal megrendezett „Játszunk Komolyan!” workshop eseményeinek és eredményeinek rövid tárgyalása következett. A program négy játékból tevődött össze. Balga Bianka és Novák Tamara által megálmodott és továbbfejlesztett Disz-Komfort nevű játék egy tanulási és viselkedési zavarokkal, valamint mentális betegségekkel küzdők szerepébe helyezi a résztvevőket. A Lélegezz nevű kisebb játékokból és gyakorlatokból álló program vokális és non-vokális gyakorlatokon keresztül könnyed, felszabadult játékot biztosított a résztvevők számára. A program lényege az, hogy lehetőséget adjon megállni egy pillanatra a rohanó világunkban és segítsen kiélvezni az adott pillanatot, hogy elmélyülhessünk magunkban egy kicsit. A „ Mindent a szemnek” játék során a résztvevők szembesülhettek a tekintethez kapcsolódó diszkrimináló viselkedés gyakorlatával. A Rapid Vita aktuális társadalmi kérdéseket dolgozott fel, a gyakorlat során a résztvevőknek ellentétes álláspontokat képviselve, meghatározott időkereteken belül kellett érvelniük egymás ellen. Általánosan megfigyelhető tapasztalat volt, hogy a négy különbözően megalkotott részvevői csoport (akár korosztály, akár ismeretség szempontjából) összetételétől függően változott meg a játék menete, kivitelezése és dinamikája.
Az esemény zárásaként a félévzáró beszámolóra is sor került. Létszámot tekintve 26 taggal rendelkezik a szakkollégium, ehhez hozzátartozik a 4 újonnan érkezett tag is, valamint a félév során szert tettünk 5 új jelöltre. Több társ- és alelnöki pozíció is megüresedett, ugyanis többen is befejezték tanulmányaikat. A pozícióknak több várományosa is van, de a végleges névsor csak szeptemberben derül ki.
Néhány újítás is megfigyelhető a szakkollégium tevékenységében, ugyanis megjelent az első komolyabb publikáció a „Játszunk Komolyan! Módszertani tanulmányok a társadalmi érzékenyítés területén” című 20 szerzős tanulmánykötet. Ezen kívül a szakmai nyilvánosságunk is növekszik, ugyanis a két legutóbbi workshopról filmes dokumentáció és kisvideók készültek, valamint a kerekasztal beszélgetések podcast formában való megjelentetése is a jövőbeli tervek közt szerepel.
A szakkollégium tagjai több konferencián és versenyen is részt vettek, ezek közül a legmeghatározóbb Bruszt Míra, Sütő Ramóna és Macankó Márk OTDK-n való részvétele, ahol a lányok különdíjat nyertek a „Varázskaland – Vár a sárkány!” nevű asztali társasjátékkal. Ezen kívül a HAN Egyetem nemzetközi hetén részt vett Baumann Máté, Koller Inez és Szabó Kristóf. Természetesen a workshopon kívül voltak további saját szervezésű események is, többek között a tanulócsoportok társadalmi érzékenyítő hatásáról szóló kerekasztal beszélgetés, illetve egy Vélemények és vakfoltok című vitaest, amely a vakság társadalmi megítélésével foglalkozott. Júniusban két eseménnyel zártuk a tanévet, egy csapatépítő esttel a szakkollégiumi tagok számára, ahol a szórakozás előtt még sor került egy ígéretes társasjátékfejlesztés tesztelésére, az SZMSZ módosítására és az elnöki posztok várományosainak kijelölésére is, valamint erre a webináriumra, mely az őszi félév tematikus keretét is meghirdette, ami nem lesz más, mint az iskolai szocializáció és identitáskeresés a hátrányos helyzetű és a fogyatékossággal élő fiatalok számára.