Képzési terv

A Társadalmi  Befogadás  Szakkollégium  képzési  programja

A  tagság  szakmai  feltételei

A  Társadalmi  Befogadás  Szakkollégium  tagsági  viszonyát  két  tényező  határozza  meg, egyrészt  a  leendő  tag  (vagyis  a  PTE  KPVK  beiratkozott  hallgatója)  motiváltsága, elkötelezettsége  a  tantervi  kereteken  túlnyúló  szakmai  és  tudományos  tevékenység irányában,  másrészt  kiemelkedő  készségeinek,  tudásának  bizonyítása  egy  általa választott  területen  a  társadalmi  befogadás  témáját  érintően,  a  kapcsolódó tudományterületek  valamelyikén.

A  Szakkollégium  képzési  vállalásai

A Szakkollégium  tagjai  számára  a  következő  képzési  lehetőségeket  biztosítja: 

  • Szakkollégiumi  szeminárium:  a  2016/2017-es  tanév  tavaszi  félévétől  kezdődően heti  rendszerességgel  biztosít  keretet  a  Szakkollégium  működéséhez.  A szeminárium  keretében  a  tagok  
    • egyéni  felkészülését  segítő  tudományos  kutatási  módszerekkel ismerkednek  meg;
    • emelt szintű szakmai  vitakultúrát  sajátítanak  el;
    • emelt szintű előadás-technikát  sajátítanak  el;
    • saját  kutatási  területük  feltérképezését  sokoldalú,  interdiszciplináris környezetben  végzik;
    • közösen  készülnek  fel  a  különböző  szakmai  kihívásokra,  tudományos megmérettetéseken  való  megjelenésre;
  • Részvétel  külföldi  és  hazai  konferenciákon: a  Szakkollégium  megtervezi  minden tanév  konferencia  megjelenési  lehetőségeit,  s  ehhez  kapacitásaihoz  mérten  anyagi lehetőséget  biztosít  tagjai  számára.  Ez  a  támogatás  vonatkozik  a  konferenciaelőadásokra  és  a  konferenciákon  való  hallgatóként/nézőként  való  megjelenésre egyaránt.
  • Részvétel  Kari  tudományos  tevékenységben:  a  Szakkollégium  becsatornázza  tagjait a  Karon  folyó  tudományos  projektekbe  (kutatások  végzése,  konferenciák szervezése,  lebonyolítása).
  • Önálló szakmai/tudományos események: a Szakkollégium tervezi szakmai/tudományos  események  saját,  önálló  szervezését,  melyek  keretein  belül a  tagok  érdeklődési  körébe  eső  szakembereket  hívnak  meg  előadásra,  szakmai beszélgetésre.

A  szakmai  teljesítmény  elfogadásának  elvei

A Szakkollégium  tagjainak  szakmai  teljesítményét  a  következő  elvek  alapján  fogadja  el:

  • a  tantervi  kereteken  túlmutató  szakmai  és  tudományos  tevékenység  végzése  - motiváltság;
  • önálló  szakmai-tudományos  fejlődés  bemutatása  –  önállóság;
  • a  szakmai-tudományos  megmérettetéseken  való  részvétel  –  eredményesség.

A  Szakkollégium  képzési  programja  elvégzésének  kötelezettségei

A  Szakkollégium  képzési  programja  nemcsak  lehetőségeket  biztosít  tagjai  számára,  de egyúttal  kötelezettségeket  is  ró  rájuk,  melyek  a  következők:

  •  a  Szakkollégium  szeminárium  rendszeres  látogatása,  aktív  részvétel;
  • legalább  egy  saját  kutatási  beszámoló  a  szeminárium  keretein  belül szemeszterenként;
  • legalább  két  szakmai/tudományos  rendezvény  látogatása  szemeszterenként;
  • legalább  egy  szakmai/tudományos  eseményen  való  részvétel  mint  szervező, előadó  vagy  kutató  szemeszterenként; 

 

webinarA fél évente megszervezett Webinárium a szakkollégium egyik fő eseményének számít. A tavaszi félév zárásaként 06. 21-én megszervezett program témája a tanulóközösségek társadalmi érzékenyítő hatása volt. Visszatérő előadóink között szerepelt Botos Bettina doktoranduszhallgató, aki előadásában a szociális és érzelmi tanulás fogalmával, történetével, valamint a hozzá kapcsolódó, napjainkban is zajló kutatásokkal ismertette meg a résztvevőket.

Bettina a tánc- és mozgásterápia módszertanát alkalmazva közelítette meg a témát. Kutatásában olyan problémákra keres megoldást, mint a kapcsolati zavarok, az izoláltságérzet és a depresszió leküzdése, valamint a közösségben való működéshez szükséges készségek elsajátításának segítése, továbbá, hogy az iskolarendszer milyen módon tudna ebben segítséget nyújtani a felnövekvő generációknak. Ezek közé a készségek közé tartozik például az önismeret, az empátia és az érzelemszabályozás. A kutatások szerint ezek elengedhetetlenek a sikeres felnőtté váláshoz. Továbbá előadásában hangot adott annak is, hogy mennyire fontos lenne ezeket a készségeket fejlesztő módszereket beintegrálni az oktatási rendszerbe, ugyanis az a későbbiekben akár globális problémákra is megoldást jelenthet.

Az első modul lezárása után az idén 9. alkalommal megrendezett „Játszunk Komolyan!” workshop eseményeinek és eredményeinek rövid tárgyalása következett. A program négy játékból tevődött össze. Balga Bianka és Novák Tamara által megálmodott és továbbfejlesztett Disz-Komfort nevű játék egy tanulási és viselkedési zavarokkal, valamint mentális betegségekkel küzdők szerepébe helyezi a résztvevőket. A Lélegezz nevű kisebb játékokból és gyakorlatokból álló program vokális és non-vokális gyakorlatokon keresztül könnyed, felszabadult játékot biztosított a résztvevők számára. A program lényege az, hogy lehetőséget adjon megállni egy pillanatra a rohanó világunkban és segítsen kiélvezni az adott pillanatot, hogy elmélyülhessünk magunkban egy kicsit. A „ Mindent a szemnek” játék során a résztvevők szembesülhettek a tekintethez kapcsolódó diszkrimináló viselkedés gyakorlatával. A Rapid Vita aktuális társadalmi kérdéseket dolgozott fel, a gyakorlat során a résztvevőknek ellentétes álláspontokat képviselve, meghatározott időkereteken belül kellett érvelniük egymás ellen. Általánosan megfigyelhető tapasztalat volt, hogy a négy különbözően megalkotott részvevői csoport (akár korosztály, akár ismeretség szempontjából) összetételétől függően változott meg a játék menete, kivitelezése és dinamikája.

Az esemény zárásaként a félévzáró beszámolóra is sor került. Létszámot tekintve 26 taggal rendelkezik a szakkollégium, ehhez hozzátartozik a 4 újonnan érkezett tag is, valamint a félév során szert tettünk 5 új jelöltre. Több társ- és alelnöki pozíció is megüresedett, ugyanis többen is befejezték tanulmányaikat. A pozícióknak több várományosa is van, de a végleges névsor csak szeptemberben derül ki.

Néhány újítás is megfigyelhető a szakkollégium tevékenységében, ugyanis megjelent az első komolyabb publikáció a „Játszunk Komolyan! Módszertani tanulmányok a társadalmi érzékenyítés területén” című 20 szerzős tanulmánykötet. Ezen kívül a szakmai nyilvánosságunk is növekszik, ugyanis a két legutóbbi workshopról filmes dokumentáció és kisvideók készültek, valamint a kerekasztal beszélgetések podcast formában való megjelentetése is a jövőbeli tervek közt szerepel.

A szakkollégium tagjai több konferencián és versenyen is részt vettek, ezek közül a legmeghatározóbb Bruszt Míra, Sütő Ramóna és Macankó Márk OTDK-n való részvétele, ahol a lányok különdíjat nyertek a „Varázskaland – Vár a sárkány!” nevű asztali társasjátékkal. Ezen kívül a HAN Egyetem nemzetközi hetén részt vett Baumann Máté, Koller Inez és Szabó Kristóf. Természetesen a workshopon kívül voltak további saját szervezésű események is, többek között a tanulócsoportok társadalmi érzékenyítő hatásáról szóló kerekasztal beszélgetés, illetve egy Vélemények és vakfoltok című vitaest, amely a vakság társadalmi megítélésével foglalkozott. Júniusban két eseménnyel zártuk a tanévet, egy csapatépítő esttel a szakkollégiumi tagok számára, ahol a szórakozás előtt még sor került egy ígéretes társasjátékfejlesztés tesztelésére, az SZMSZ módosítására és az elnöki posztok várományosainak kijelölésére is, valamint erre a webináriumra, mely az őszi félév tematikus keretét is meghirdette, ami nem lesz más, mint az iskolai szocializáció és identitáskeresés a hátrányos helyzetű és a fogyatékossággal élő fiatalok számára.

Társadalmi Befogadás Szakkollégium

H-7624 Pécs, Rókus utca 2. P8-9       tarsadalmi.befogadas.szk@gmail.com
logo