Nyitott órák

 

Válaszd ki az érdeklődésedhez leginkább közel álló előadásokat
és érezd magad pécsi bölcsésznek már most!
 

 

2024. november 27-én, szerdán nyitott órákkal várjuk Karunk iránt érdeklődőket. Azoknak, akik legalább 3 nyitott órán részt vesznek, összesen 5 intézményi pontot írunk jóvá, amelyet érvényesíthetnek, amennyiben hozzánk felvételiznek. A 45 perces előadások során lehetőség van betekinteni egy-egy tudományterületbe és megtapasztalni milyen is hallgatóként részt venni egy egyetemi előadáson. 

A nyílt napon történő részvétel, valamint az igazolások kiállítása előzetes regisztrációhoz kötött.  (A kísérőknek nem kötelező regisztrálniuk a rendezvényre.)
Kérjük a regisztrációs űrlapot mindenki körültekintően töltse ki, mert az intézményi pontra jogosító igazolások ez alapján kerülnek majd kiállításra!
Ezen igazolásokat a helyszínen lesz lehetősége a diákoknak átvenni 12:00 órától.
Előregisztrálni 2024. november 25., hétfő 16.00-ig van lehetőség, ezt követően már csak helyszíni regisztrációt biztosítunk, ám ebben az esetben az igazolást csak a rendezvény utáni hetekben áll módunkban e-mailben küldeni.
A beiskolázási rendezvényekkel kapcsolatos intézményi pontok további részletei ITT érhetőek el.

Az előadások helyszíne a PTE BTK, B épület, 407-es, 402-es és 125-ös terme.

A termek befogadó képességei korlátozottak, így az órákra való bejutást érkezési sorrendben tudjuk biztosítani, viszont párhuzamosan több előadás közül is van lehetőség választani.

Annak érdekében, hogy a lehető legtöbb érdeklődő diáknak tudjuk biztosítani a nyitott órákon történő részvételt, arra szeretnénk kérni az érkező kísérőket, hogy lehetőség szerint addig a Campus aulájában vagy intézményünk egyéb részein várakozzanak. 
 

Az előadások listája:

B407-es terem
(kapacitás - 121 fő)

 

9.00–9.45 
Dr. Milbacher Róbert - A Hymnus története


Kölcsey szövegének értelmezése, használati módja, kultusza.

10.00 - 10.45
Dr. Barabás Gábor - A keresztény magyar királyság születése


Az Árpád-kor kezdete, a Szent István-i államalapítás a magyar történelmi tudat alapvető részét képezi. Ennek megfelelően az ismertebb történelmi korok közé tartozik, amellyet az oktatás mellett a popkultúra is formál(t). Előadásomban ezen időszak kevésbé ismert részeit körüljárva igyekszem betekintést nyújtani a történészek feladataiba és lehetőségeibe.

12.00 - 12.45
Basler Julia - Cringe pillanatok: Miért félünk attól, amit mások gondolnak rólunk?


Miért izzad a tenyerünk és remeg a hangunk, amikor mások előtt kell megszólalnunk? Tényleg mindenki minket figyel az utcán, vagy csak úgy érezzük? Az előadás felfedi, mi zajlik bennünk, amikor szorongunk mások társaságában, és hogyan hat mindez a gondolatainkra és viselkedésünkre. Fedezd fel, miért érezzük úgy, hogy ítélkeznek felettünk, és hogy ez a mindennapi élet része vagy valami több!  

13.00 - 13.45
Lukács Laura Klára - A képregény mint hagyományos és új média


Mi a képregény? Mi számít(hat) képregénynek? A képregénymédium történeti fejlődése mellett, az előadás bemutatja annak legújabb formátumait, műfajait is.

 

B402-es terem
(kapacitás 60 fő)

 

9.00–9.45 
Dr. Fekete Tamás - Mit mesél a nyelvről a szleng?


Valóban rontja a nyelvet a szleng? Mi a szleng funkciója? Honnan erednek a manapság használatos szlengkifejezések és miért élnek ilyen rövid ideig? Az előadás ezen kérdésekre keresi a választ miközben betekintést ad a nyelvi változás folyamatába és annak kutatásába.

10.00 - 10.45
Dr. Farkas Judit - Mire jó a nyelvtörténet? Adalékok a nyelv mint rendszer témához


Az előadásban A nyelv mint rendszer témáról lesz szó. A rendszerszerűség a nyelv egyik legfontosabb tulajdonsága, de erről a közoktatásban meglehetősen keveset lehet megtudni. Az előadás arra koncentrál, hogy a nyelv rendszerszerűsége hogyan érhető tetten a különböző nyelvi változásokban.

12.00 - 12.45
Bali Cintia - Digitális eszközök és információfeldolgozás - Zsebedben az univerzum, de hogyan tanulsz belőle? 


A digitális eszközök életünk szinte minden területén jelen vannak, így elkerülhetetlen befolyással vannak a tanulásra és az információfeldolgozásra is. Vajon könnyebb a tanulás digitális eszközök használatával?  Vagy éppen, hogy elterelik a figyelmedet? Hogyan hatnak a motivációra? Számos kérdés merült fel a digitális eszközök és tanulás kapcsolatát illetően, amelyek közül néhányat megkísérlünk most megválaszolni. 

13.00 - 13.45
Dr. Bécsi Zsófia - Miért tanítsunk etikát?


A közoktatás órarendjében talán a legvitatottabb tantárgy az erkölcstan-etika tantárgy, miközben az etika filozófiai diszciplína. Az előadásban arra a kérdésre keressük a választ, hogy vajon mi tette szükségszerűvé és miként kivitelezhető, hogy a morálfilozófia alapjaként szolgáló gondolkodásmódot már az általános iskolában megalapozzuk?

B125-ös terem
(kapacitás 40 fő)

 

10.00 - 10.45
Dr. Cserti-Csapó Tibor - A roma „őshaza” a PC beszédmód, a popularizmus és a tudomány olvasatában


A roma nemzetépítés folyamata (ha beszélhetünk egyáltalán roma nemzetről) a 20. század utolsó évtizedeiben indult el mind nemzetközi, mind hazai színtéren, s jelentek meg rögtön az erről szóló diskurzusok, viták is. Az előadásban azt követjük végig, hogyan zajlott ez a folyamat, hogyan vált az indiai őshaza koncepció ennek szimbólumává, s hogyan jelenik ez meg a korszak populáris roma nemzetépítő kommunikációjában, s a tudományos beszédmód hogyan próbál vitatkozni a nacionalista naiv szólamokkal.

12.00 - 12.45
Dr. Takács Zsuzsanna Mária - A pedagógiai kutatások forrásai: múlt és jelen találkozása


Szeretnéd megismerni, milyen volt az iskolád száz évvel ezelőtt és kik jártak oda? Mit tanultak és milyen volt az akkori diákélet? A korabeli iskolai értesítők, mint a pedagógiai kutatások egyik fontos forrásanyaga, erről mesélnek a kutatóknak. Az előadás a klasszikus középiskolák múltjának és jelenének feltárása során használt forrásanyagok megismerésére irányul.