Nemzetközileg és hazánkban is globális trenddé vált az internet, s okoseszközök használatának folyamatos, exponenciális növekedése. Mindez számos olyan kérdést vet fel, mint például az oktatásban való alkalmazhatósága az információs és kommunikációs technológiai eszközöknek (IKT), a technológiai fejlődés pozitív hatásai a kognícióra és idegrendszerre, ugyanakkor a túlzott használat negatív konzekvenciái, illetve a prevenció, és leszokást elősegítő lépések.
A tudománynak válaszolnia kell ilyen, s ehhez hasonló kérdésekre a gyakorlati alkalmazhatóságok feltérképezése, valamint a biztonságos és tudatos internethasználat elősegítése végett. Ezentúl egyre nő a nemzetközi tudományos közeg érdeklődése a technológiai fejlődést követő idegrendszeri és alapvető kognícióban is jelentkező változások megértésére.
Kutatócsoportunk célja, szoros együttműködésben több hazai kutatóközponttal, az internetfüggőség pozitív és negatív hatásainak feltérképezése. Átfogó vizsgálataink során korszerű képalkotó diagnosztikai eszközökkel, viselkedéses vizsgálatokkal, valamint kérdőívvel vizsgáljuk az internethasználat, s más viselkedéses függőségek következményeit. Tesszük mindezt fiatal felnőtt és serdülő populációk bevonásával.
Darnai Gergely, egyetemi adjunktus, PhD
https://doktori.hu/index.php?menuid=192&lang=HU&sz_ID=17383
MTMT 10025610
Zsidó András Norbert, egyetemi tanársegéd
https://doktori.hu/index.php?menuid=192&lang=HU&sz_ID=14393
MTMT 10052048
Arató Nikolett
Inhóf Orsolya
Anna Altbäcker, Enikő Plózer, Gergely Darnai, Gábor Perlaki, Réka Horváth, Gergely Orsi, Szilvia Anett Nagy, Péter Bogner, Attila Schwarcz, Norbert Kovács, Sámuel Komoly, Zsófia Clemens, József Janszky (2015) Problematic Internet use is associated with structural alterations in the brain reward system in females. Brain Imaging and Behavior. 10(4), 953-959.
Labadi, B. Beke, A. M. (2017). Mental state understanding in children with agenesis of the corpus callosum. Frontiers in Psychology, Vol. 8. 1-12. doi:10.3389/fpyg.2017.00094
Lábadi Beatrix (2015). A gyermeki elme válasza a digitális kor kihívásaira In: Böhm Gábor, Fedeles Tamás (szerk.) Pécsi Tudományegyetem Bölcsész Akadémia 2. Pécs: PTE 117-135. (ISBN:978 963 642 864 8)
Gergely Darnai, Szilvia Anett Nagy, Réka Horváth, Péter Ács, Gábor Perlaki, Gergely Orsi, Norbert Kovács, Anna Altbäcker, Enikő Plózer, Dalma Tényi, Rita Weintraut, Attila Schwarcz, Flóra John, Eszter Varga, Tamás Bereczkei, Zsófia Clemens, Sámuel Komoly, József Janszky (2017) Iron concentration in deep gray matter structures is associated with worse visual memory performance in healthy young adults, Journal of Alzheimer’s disease, 59(2), 675- 681.
Zsido, A. N., Arato, N., Inhof, O., Janszky, J., & Darnai, G. (2017). Short Versions of Two Specific Phobia Measures: The Snake and the Spider Questionnaires. Journal of anxiety disorders.
Zsido, A. N., Bernath, L., Labadi, B., & Deak, A. (2018). Count on arousal: introducing a new method for investigating the effects of emotional valence and arousal on visual search performance. Psychological research, 1-14.
Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszék, ELTE
Klinikai Központ Neurológiai Klinika, PTE
MTA-PTE Clinical Neuroscience MR Research Group
Pécsi Diagnosztikai központ
Idegsebészeti Klinika, PTE
Magatartástudományi Intézet, PTE
TDK dolgozatok:
Arató Ákos: Mit okoz az internethasználat? A problémás internethasználat és az egzekutív gátlásban bekövetkező alterációk
Losonci Adrienn: Az evészavarok és a problémás internethasználat közös agyi háttere
Stecina Diána Tünde: A nikotinfüggőség nemi különbségeinek vizsgálata képalkotó eljárással
Bali Cintia: Az interaktív mesekönyvek hatása az 5-6 éves gyermekek emlékezetének teljesítményére
Varga Zsófia: Problémás internethasználat és végrehajtó funkciók összefüggése
TDK hallgatók:
Bálint Dominika, Beda Balázs, Ihász Virág, Szondy Noémi
Hallgatói konferenciarészvételek:
Ihász, V. & Zsidó, A. (2018). Finding an emotional face in the kindergarten. Budapest CEU Conference on Cognitive Development
Losonci, A., Stecina, D. T., Arató Á., & Zsidó, A. N. (2017) Ősi és modern félelmek az óvodában. X. Nemzetközi, XVII. Országos Interdiszciplináris Grastyán Konferencia
Arató Á., Stecina, D. T., Losonci, A., & Zsidó, A. N. (2017) Figyelmi moduláció a stimulusok függvényében. X. Nemzetközi, XVII. Országos Interdiszciplináris Grastyán Konferencia
Hallgatói publikációk:
Arató Ákos, Stecina Diána Tünde, Losonci Adrienn, Zsidó András Norbert (2017). Fenyegető ingerek észlelése mindennapi és negatív helyzetekben. Impulzus, 4 (1)
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.