Az ESREA BGL-ALC Hálózat konferenciája (ESREA – Európai Felnőttoktatás-kutatási Társaság – www.esrea.org, s ennek a globális és lokális viszonyok közötti felnőtt-tanulói közösségek változásával foglalkozó hálózata) 11. alkalommmal kerül megrendezésre, melynek idén júniusban a PTE BTK Humán Fejlesztési és Művelődéstudományi Intézete és a társrendező Civil Közösségek Háza ad otthont.
A konferencia témája: Living and Learning in Diverse Communities/Hogyan éljünk és tanuljunk a sokféle közösségekben
Időpont: 2019. június 13-15. (Megnyitó: 201. június 13. – 9.30. óra – Szántó Kovács 1/B. – FSZ/A terem)
Helyszín: PTE BTK HFMI és a Civil Közössége Háza (Pécs, Szent István tér 17.)
E téma azokat a külső, zömmel globális és lokális tényezőket veszi sorra, melyek jelentős mértékben, de eltérő módon befolyásolják a felnőttek közösségi formákban való tanulását, legyen szó tehát iskolarndszerű (formális), vagy a többséget jelentő iskolán kívüli tanulási megnyilvánulásokra non-formális, vagy informális keretek között. A tanácskozás célja, hogy rámutasson azokra a lehetőségre és korlátokra egyaránt, melyek az európai környezetben azonos és/vagy eltérő tanulási gyakorlatokban öltenek testet, mivel az ESREA Társaság és annak hálózata összehasonlító elemzésekkel tárja fel a felnőtt-tanulás azonos és eltérő tulajdonságait, s ezek okait.
A konferencia ezért gyakorlati példákon keresztül igyekszik megjeleníteni azokat a trendeket, jelenségeket, melyekkel leírhatók a felnőtt-tanulók közösségeit jellemző kihívások és jó gyakorlatok egyaránt az intergenerációs és interkulturális megnyilvánulások metszetében.
A konferencia öt szekció-témája:
- Integration and Diversity/Integráció és sokféleség
- Culture in the Focus of Global and Local Approaches/ A kultúra globális és lokális megközelítések fókuszában
- Educational Dimensions/Oktatási dimenziók
- Community Aspects of Diversity in Learning/ A tanulás sokféleségének közösségi aspektusai
- Effective Knowledge Transfer for Senior Learning/ Hatékony tudásátadás a szenior-tanulásért
A fenti témák mindegyike azt jelzi, hogy a felnőttek közösségekben való tanulása megvalósítja a bevonást, az élményalapú tanulást és eleve sokféleséget biztosít, melynek révén sajátos közösségépítés zajlik az eltérő kulturális és generációs különbségekre tekintettel, azok figyelembe vételével. Úgy véljük, hogy a magyarországi és különösképpen a pécsi és Pécs régiójában felvonultatható példák sora járulhat hozzá ahhoz, hogy összehasonlító elemzésekkel mutassuk rá a felnőttek tanulásának egyéni és közösségi hasznára, szerepére a globális és lokális tényezők figyelembe vételéve. A PTE felnőttoktatási kutató-műhelyének több évtizedes tevékenységét, valamint a Civil Közösségek Házában megtalálható közösségi tanulások sokféleségét, minőségi kínálatát ismeri el a tekintélyes szervezet és annak előadó, amikor Pécset és a PTE-t és a Civil Közösségek Házát választották az idei konferencia helyszínéül.
PTE BTK HFMI – Civil Közösségek Háza