A szabad tanítástól a tanulás szabadságáig
Andragógiai műhelykonferencia Prof. Dr. Koltai Dénes emlékére
2024. október 11. (péntek), 10:00–16:20
Helyszín: Civil Közösségek Háza
7621 Pécs, Szent István tér 17.
Zoom-link: https://us06web.zoom.us/j/88093199280?pwd=SNBM8lLlNXkXzgeSI4Sjb4x9IEJ2s…
Meeting ID: 880 9319 9280
Passcode: 679194
További információ:
http://mtaandragogia.org
https://btk.pte.hu/hu/hfmi
2024. október 11-én tudományos műhelykonferenciát szervez az MTA Pedagógia Bizottság Andragógiai Albizottsága együttműködő partnereivel Pécsett a Civil Közösségek Házában. A tematikus szakmai rendezvényen tisztelgünk Prof. Dr. Koltai Dénes munkássága előtt, aki számos, az andragógus, humánerőforrás-fejlesztő, közművelődési és könyvtáros szakmákban elkötelezett szakember pályáját inspirálta innovatív szemléletével. Koltai Tanár Úr igyekezett hidat képezni a felnőttképzés tudománya, az andragógiai professzió és praxis között, csakúgy mint megalapozni az andragógia helyét a neveléstudomány rendszerében. Konferenciánkon plenáris és szekció-előadásokban zajlik a tanácskozás interdiszciplináris fókuszban.
Program
10:00–10:20 Köszöntők/Welcome words – Konferenciaterem
Dr. Németh Balázs – az MTA PTB Andragógiai Albizottság elnöke, az EAEA elnökségi tagja
Dr. Molnár György – az Óbudai Egyetem KKVK Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ, az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság tagja
Dr. Várnagy Péter – a PTE BTK dékánhelyettese
10:20–12:30 Plenáris ülés/Plenary Keynotes – Konferenciaterem, vezeti: Németh Balázs
Farkas Éva: Mikrotanúsítvány és egyéni tanulási számla: Lehetőség a felnőttkori tanulás támogatására és a keresletorientált felnőttképzési rendszer kialakítására/ Microcredentials and ILA as Choice for Supporting ALE with Needs-oriented System Building
Heribert Hinzen: Professionalization and Institutionalization of Adult Learning and Education - Contributions and memories of Professor Dénes Koltai
Benedek András: Illúziók és realitás - az andragógia magyarországi fejlődéstörténetének egy fejezetéhez/Illusions and reality - for a chapter in the history of the development of andragogy in Hungary
Kraiciné Szokoly Mária: Az informális tanulás jelentősége korunkban - gondolatok a művelődésszervező és jogutód szakos képzések nézőpontjából/ Role of Informal Learning in Our Age
Tóth Máté: Reflexiók az Erasmus+ Learn&Exchange projekről / Reflections on Erasmus+ Learn&Exhange project
12:30–13:30 Ebédszünet/Lunch
13:30–16:00 Párhuzamos szekciók/Parallel Sessions
- 13:30–16:00 ALE Session with experts and researchers – Conference Room, Chairs: Éva Szederkényi and Balázs Németh (Szekció A, in English)
-
Arne Carlsen: From education as a human right to lifelong learning as a human right
Philipp Assinger: Validation of Non-formal and Informal ALE: An ambivalent friendship?
Anikó Kálmán: CHANGING the LIFELONG LEARNING PARADIGM: Complexity as the New Normal. New Deal of Lifelong Learning
Shairil Bhardwaj: Enhancing Professional Development via Project-Based Innovation in German AE
Éva Szederkényi: EPALE Platform as Space for Community Learning
Carmel Berendi: ASEAN Youth Report on "Learning Cities: Drivers for Young Adults’ Participation in Climate Change Governance
Balázs Németh: Two Years after CONFINTEA VII – Reporting on Trends of Policy Research in ALE - 13:30–16:00 Andragógiai szekció – Tetőtéri terem, vezeti: Bajusz Klára és Sulyok Tamás (szekció B)
-
T. Molnár Gizella – Sütő Erika: A felnőtt tanulók speciális csoportja a felsőoktatásban: képzésfejlesztés a tanulási eredmény alapú szemlélet elsajátításával a Szegedi Tudományegyetemen
Erdei Gábor: A 24. órában? – a TIT vidéki egyesületeinek helyzete a rendszerváltás utáni évtizedekben
Sulyok Tamás: A gamifikáció szerepe a felnőttkori tanulásban
Máté Andrea: Az ERASMUS+ Blended Intensive Program és a tanulás szabadsága
Nemes-Wéber Zsófia: Matematikai játékosság a tanítóképzésben
Virágh Viktória: Mikrotanulási programok előnyei, lehetőségei és módszerei szociális ellátásokat igénybe vevő idősek körében
Vedovatti Anildo: Az EPALE Magyarország szerepe a felnőttkori tanulás minőségi fejlesztésében
Bajusz Klára: A sikeres idősödés eszközrendszere - 13:30–16:00 Művelődéstudományi szekció – Tükör-terem, vezeti: Dezső Renáta és Koltai Zsuzsa (szekció C)
-
Dóri Éva: A 60-as évek “népművelési vitája” – egy értelmiségi eszmecsere szakmatörténeti távlatai
Brachinger Tamás: Szabad művelődés?
Várnagy Péter: A jogi stúdiumok fejlődéstörténete a 90-es évektől napjainkig a pécsi kultúraközvetítő és humán képzésekben
Koltai Zsuzsa: Trendek, innovációk és kihívások a múzeumandragógiában napjainkban
Bene Adrián: Populáris kultúra és kritikai gondolkodás: a disztópiák hatása a reflektivitásra
Dezső Renáta: Kulturális emlékezet egy nemzetközi felsőoktatási programban – non-formális interkulturális tanulás a Holokauszt 80. évfordulóján
Bartalovics Gabriella: Közművelődési szakemberek pályaképe. Fókuszban Baranya Vármegye Közművelődési szakemberei
Kazinczy Viktória Renáta – Nemes-Wéber Zsófia: A tanulás szabadsága a játék - 13:30–16:00 Készség- és szervezet-fejlesztés, foglalkoztatás és HR – Kodály terem, vezeti: Lükő István (szekció D)
-
Molnár György: A tanítás és tanulás változása a szakképzésben és a felnőttképzésben módszertani és technológiai vonatkozások
Koltai Zoltán: A Közép-Duna Menti Kiemelt Térség humán erőforrás adottságai és azok fejlesztése
Pankász Balázs: A munkaképesség-felmérés korszerű módszertana
Király Brigitta: A készségfejlesztés útjai a német szakképzésben és a felnőttképzésben
Lükő István: Andragógia – szakképzés - fenntarthatóság
Klein Sándor–Nemeskéri Zsolt–Zádori Iván: Kompetencia-fejlesztés Dienes játékokkal - 13:30–16:00 Tanulás és tudáscsere a könyvtárakban (Learn&Exchange projekt disszeminációs eseménye) – Méhes-terem, vezeti: Varga Katalin és Tóth Máté (szekció E)
-
Tóth Máté: A PTE BTK Könyvtár- és Információtudományi tanszékének nemzetközi kapcsolatai
Egervári Dóra: Elektronikus tanulás, távoktatás
Varga Katalin–Tóth Máté: A Learn&Exchange projekt tananyagainak bemutatása
Nagy Andor: Fenntartható digitalizálás
Varga Katalin: A MOOC-ok szerepe az információs műveltség fejlesztésébenTeams-link: https://n9.cl/8joc7
16:00–16:20 Plenáris ülés/ Reflexiók, következtetések – Konferencia-terem, vezeti: Németh Balázs
A Konferencia előadásaiból készülő elemző tanulmányokat az MTA PTB Andragógiai Albizottság és a PTE BTK HFMI a Tudásmenedzsment folyóirat tematikus számában megjelenteti a 2024. december 20-ig beérkező írásokat. Erről az előadókat külön értesíti a Szerkesztőség.
A konferenciaprogram változtatásának jogát a szervezők fenntartják!
Együttműködő partnerek
MTA PTB Andragógiai Albizottság; EPALE Magyarország; Nevelők Háza Egyesület, PTE BTK HFMI, PTE KPVK, HOF Europe, EAEA, DVV International, UNESCO UIL, MELLearN, MTA PAB Könyvtár- és Művelődéstudományi Munkabizottság, Határon Túli Magyarságért Alapítvány, Erasmus+ Learn&Exchange projekt