Projektek/Projects

Itt találhatók azok a projektek, amelyekben az Intézet partnerként vagy koordinátorként közreműködik.

Here you can find information about projects our intstitute is contributing or has contributed to.

ebook Living and Learning in Diverse Communities

INSTALL - International comparative studies in Adult and Lifelong Learning

install

On September 1st the ERASMUS+ Strategig Partnership INTALL (International comparative studies in Adult and Lifelong Learning) started with University of Pécs (PTE) / BTK / HFMI as a partner. The initial transnational kick-off meeting took place in Ljubljana (Slo) on November 20th and 21st.  INTALL continues the succesful innovations of the finished COMPALL project and brings together 10 old and new partners: Next to PTE and the project coordinators at Würzburg University, there are the universities of HSU in Hamburg (GE), Padova and Florence (ITA), Lisbon (POR), Pécs (HUN), Dublin (IRE), Ljubljana (Slo) and the international institutions Deutscher Volkshochschulverband DVV international (GER) and the European Assiciation for the Education of Adults EAEA placed in Brussels.

During the next 36 months innovations in comparative adult education research will enhance the joint module developed in COMPALL for MA and PhD students and also bring practictioners into the programme. Find more info in the research section of this page or on the official project page with Würzburg University: INTALL-Homepage

INTALL 2019 Würzburg Winter School Online Tutorial - Dr. habil. Balázs Németh

COMPALL - Comparative Studies in Adult Education and Lifelong Learning

Compall (Comparative Studies in Adult Education and Lifelong Learning) project (2015-2018) with partnership of PTE is a well-known bets practice learning and research project worked out by seven university partners around Europe (Würzburg, Hamburg, Padova, Florence, Lisboa, Aarhus and Pécs) and was coordinated by Julius-Maximillian University Würzburg.

The orientations and focus of COMPALL (Németh, 2017) has been to improve joint curricula-based modular structures by establishing a so-called Joint Module in adult and lifelong learning embedded into the Winter School structure itself which usually lasts for a fortnight.  This Joint Module will have a preparatory phase with subject-based on-line tutorials, preparations with leaders of Comparative Working Groups investigating formerly advertised issues and trends as topics in adult and lifelong learning. Another key product of COMPALL is the winter shool which is the two-weeks long intensive study format which is structured into two parts, the first one to get participating students focus on adult learning policies in Europe, and the second one to join one Comparative Working Group by each student to present their country-specific findings they had prepared for presenting in front of other members of their Working Groups. Finally, students and the teaching staff of the COMPALL Winter School are supported by a professional on-line network, based in LinkedIN. Quality presentations from Doctoral students are planned to be published upon selection in the Peter LANG Series on Adult and Lifelong Learning with an international focus. Erasmus+ COMPALL has structured its claimed products into so-called intellectual outputs (IOSs).

Short description of the project: Balázs Németh: Comparative Studies in Adult and Lifelong Learning - COMPALL (Opus et Educatio Vol 4 No 2 (2017) )

Project homepage: https://www.hw.uni-wuerzburg.de/compall/startseite/

VINCE Project

VINCE Project

 

Az előzetes tudás mérésének vizsgálata a menekültválság tükrében

Foundations for Futures Europe
ffe_logo

Foundations for Futures Europe projekt a HFMI-ben

Aktív állampolgárság egy kicsit másképp

PTE BTK Humán Fejlesztési és Művelődéstudományi Intézete (HFMI) 2021 őszétől az ír Maynooth Egyetem főpályázó mellett projektrésztvevőként tevékenykedik a Foundations for the Futures Europe, azaz az "Európa jövőjének alapkövei" című Európai uniós projektben. Az együttműködés új lendületet adhat az aktív állampolgárság témakörének. Számtalan hasonló kezdeményezés van, de ez a nemzetközi projekt, amelyet az Európa a Polgárokért program társfinanszíroz, civileket és egyetemeket is bevonva az európai identitást és "életérzést" egyaránt ünnepivé tenné. Legyen bármily euroszkeptikus is valaki, aki mégis ebben a gazdasági-politikai szövetségben él, érdemes újra felfedeznie ebben az együttműködésben rejlő lehetőségeket. Fő koordinátorként a Dublintól 20 km-re lévő egyetemváros, a Maynooth Egyetem vállalta az irányítási feladatokat. Az impozáns egyetemváros különös hangsúlyt helyez az oktatásra és képzésre is, olyannyira, hogy új oktatási épületet is emeltek ennek a diszciplinának.
Az uniós polgárok elkötelezettségét és a partneri együttműködést illetően a Maynooth Egyetem fenntartja ezt az interdiszciplináris partnerséget, biztosítva, hogy a nem kormányzati szervezetek partnerei, azaz a civilek, Svédországból, Görögországból és Írországból, valamint más résztvevők egyenlő partnerek legyenek, és képesek legyenek hozzájárulni a szakpolitika kialakításához és az adott területen folyó közösségi tanuláshoz. A hat uniós ország résztvevői a következők:

•    Hellenic Anti-Poverty Network, (Görög szegénységellenes hálózat), Görögország
•    Pécsi Tudományegyetem, Magyarország
•    Maynooth Egyetem, Írország
•    European Anti-Poverty Network (Írország Európai Szegénységellenes Hálózata), Írország
•    Föreningen Urkraft, Svédország
•    Újvidéki Egyetem, Szerbia

Városjátékok, workshop-ok, szabadulószobák

De vajon mire is vállalkoznak a résztvevők a tizennyolc hónapos megvalósítás alatt? Az FFE projekt partnerei mélyen elkötelezettek az állampolgári egyenlőség és az emberi jogok megvalósítása iránt a felsőoktatás és a közösségi oktatás, az ifjúsági munka és a közösségfejlesztés, valamint az európai szociálpolitika érdekképviseletének területén. A Maynooth Egyetem mellett a Pécsi Tudományegyetem és az Újvidéki Egyetem is jelentős tudományos tapasztalattal rendelkezik az európai szociálpolitika,  a felnőtt- és közösségi oktatás és az emberi jogok témakörében. Minél több aktív polgárt bevonva városjátékok, közös egyetemi kurzus, workshop-ok és fesztiválok fogják segíteni európaiságunk mélyebb megértését. A projektről csatolunk egy videót, melyet 2021. szeptember 30-i projektnapunkon készítettünk a PTE BTK Rókus utcai campusán a Humán Fejlesztési és Művelődéstudományi Intézetben, továbbá ajánljuk az EPALE Magyarország felületén megjelent cikket. Ld. https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/aktiv-allampolgarsag-egy-kicsit-maskepp
 

 

 

PTE BTK - HUMÁN FEJLESZTÉSI ÉS MŰVELŐDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET