A Pulszky Társaság — Magyar Múzeumi Egyesület Múzeumandragógiai Tagozata 2024. december 5-én 14:00-15:30 között tartja következő online szakmai műhelyét „Múzeumok és egyetemek közötti együttműködés — Jó gyakorlatok Pécsről” címmel. A szakmai program keretében múzeumi és egyetemi kollégák számolnak be arról, hogy a múzeumi tanulás, a múzeumok és egyetemek közötti együttműködés miként mozdíthatja elő a hallgatók ismereteinek bővítését, készségeinek fejlesztését.
A programra az alábbi regisztrációs felületen lehet jelentkezni 2024. december 2-ig. Sok szeretettel várjuk a kollégákat a Pulszky Társaság — Magyar Múzeumi Egyesület Múzeumandragógiai Tagozatának szakmai programján!
Részletes program
14:00-14:15
Hoffmanné Toldi Ildikó (osztályvezető, múzeumpedagógus, Janus Pannonius Múzeum, Közművelődési és Múzeumpedagógiai Osztály):
Reflektív gondolkodás és tudásmegosztás a múzeumban
2024-ben a JPM múzeumpedagógiai osztálya az alábbi kérdésekre keresi a választ a PTE hallgatóival való találkozás, közös munka során:
- Miként lehet hallgatókat bevonni a múzeumi reflektív gondolkodás módszereinek kidolgozásába?
- Miként lehet hallgatókkal együtt keresni és létrehozni a múzeumi tudásmegosztás újabb színtereit?
- Alakulhat-e közösség a hallgatók között közös múzeumi projektekben való részvétel folyamán?
14:15-14:30
Pásztor Andrea (történész, főmuzeológus, Janus Pannonius Múzeum, Új- és Legújabbkori Gyűjteményi Osztály) — dr. habil. Pilkhoffer Mónika (egyetemi docens, PTE BTK Történettudományi Intézet, Modernkori Történeti Tanszék):
A Janus Pannonius Múzeum és a PTE együttműködése a Genius Loci című állandó kiállítás példáján
Egy új állandó kiállítás létrehozása ritka alkalom, amibe a Janus Pannonius Múzeum bevonta a Pécsi Tudományegyetemet is, egyfajta gyakorlóterepet biztosítva az egyetemistáknak. A Műszaki és Informatikai Kar belsőépítészeti tanszékének PhD-hallgatói a tanszékvezető irányításával készítették a belsőépítészeti terveket, továbbá segítette a munkát a Modernkori Történeti Tanszék egyik kurzusa is. A hely szelleme – Genius Loci című állandó kiállítás digitális terepasztalára álmodtak meg és dolgoztak ki tartalmakat. A hallgatók így gyakorlati eredményeket mutathattak fel, ami a kiállításon megtekinthető. Nehéz lenne vitatkozni azzal, hogy a történelemtanítás alapvetően elméleti képzés, ugyanakkor a hagyományos módszerekkel nem egyszerű a mostani egyetemista generáció érdeklődését felkelteni és figyelmét megtartani. Az előadás feltárja, hogy a Genius Loci kiállításhoz a hallgatók által egy szeminárium keretében készített anyagok munkafolyamata milyen másfajta formáját kínálta az ismeretszerzésnek, milyen kompetenciákat fejlesztett, illetve milyen nehézségekkel járt.
14:30-14:45
Kérdések, beszélgetés
14:45-15:00
Dezső Krisztina (osztályvezető, Pécsi Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont, Történeti Gyűjtemények Osztálya):
Kiállítások, múzeumi órák, egyetemi rendezvények – a pécsi egyetem történeti gyűjteményeinek programkínálata
Előadásomban a PTE EKTK Történeti Gyűjtemények Osztályához tartozó Klimo Könyvtárban és Pécsi Egyetemtörténeti Gyűjteményben folyó szerteágazó munkát és azt a programkínálatot szeretném bemutatni, mellyel hozzájárul az osztály az egyetem különböző programjaihoz, rendezvényeihez, egyetemi kurzusaihoz. A programok között a kiállításlátogatások és idegenvezetések mellett különböző múzeumi órák, tematikus vezetések, a gyűjteményekre alapozott online elérhető múzeumpedagógiai tartalmak is szerepelnek.
15:00-15:15
dr. Minorics Tünde (adjunktus, PTE BTK Humán Fejlesztési és Művelődéstudományi Intézet, Művelődéstudományi Tanszék):
Nemzetiségek ételei a Közösségszervező képzés asztalán
A PTE Közösségszervezés BA szakos képzése keretében két féléves a Nemzetiségek a mai magyar társadalomban című kurzus. Az első félévi elméleti alapozás után a Rendezvényszervezés kurzussal összekapcsolva szereznek a hallgatók rendezvény, illetve kiállításszervezési tapasztalatot a Nemzetiségi Nap megszervezésével, amelynek népszerű eleme a nemzetiségi gasztronómia. Az egyes ételek elkészítésében a hallgatók is aktívan részt vesznek, de a környezetükben élő nemzetiségi közösségekkel, szervezetekkel, azok képviselőivel is kapcsolatot vesznek fel, és vonják be őket egyre színesebb és kreatívabb módszerekkel a bemutatásba.
15:15-15:30
Kérdések, beszélgetés