Alkalmazott Pszichológia Kutatócsoport

Kutatóközpont neve angolul
Applied Psychology Lab
Kutatóközpont célja

Kutatócsoportunk az Alkalmazott Pszichológia Tanszék kutatási munkáját hivatott összefogni. A kutatási terület elsősorban a tanszék munkatársainak kutatási tevékenységéhez kapcsolódik.

Fontos szerepet játszik munkánkban a tanácsadás pszichológiájának és az iskolapszichológiai folyamatoknak a kutatása, amelynek során mind a módszertani, mind a kapcsolódó diagnosztikai eljárások vizsgálata, hatékonyságellenőrzése megvalósul, valamint új technikák kifejlesztésére is sor kerül.

Különösen fontos szerepet játszik munkánk során a Szondi Lipót által létrehozott Sorsanalitikus szemlélet modern, tanácsadási keretek között való alkalmazásának kutatása, valamint olyan módszerek kidolgozása, amelyek jelentős mértékben segíthetik a sorsanalitikus módszerrel dolgozó szakemberek gyakorlati munkáját.

Ezen kívül kutatócsoportunk keretein belül a cyberbullying és szexting jelenségének kutatása van folyamatban serdülők és fiatal felnőttek körében. Mindkét jelenség újkeletű, ezért kiemelkedően fontos a fejlődésben betöltött szerepüknek, előzményeiknek és következményeiknek kutatása. Mind a cyberbullying, mind a szexting jelenségét szocio-emocionális készségek, identitás és morális képességek fejlődése irányából közelítjük meg, hiszen ezek a változók edukációs, prevenciós és intervenciós programok fejlesztésekor alapul használhatók.

Az elmúlt 2 évben baranyai hátrányos helyzetű kistérségben (Hegyháti Járás) végeztünk felmérést (az európai szintű ESPAD felmérések mintájára) szerhasználati szokások és más deviáns viselkedésekben való érintettség feltérképezésére, azzal a céllal, hogy a kivitelezendő prevenciós programokat minél nagyobb hatékonysággal, a célcsoportok számára optimalizálva tudjuk végrehajtani.

Céljaink között szerepel az elérhető, jelenleg futó prevenciós programok hatásvizsgálata, fejlesztése, további módszertani anyagok kidolgozása az általános deviancia prevenció és specifikus részterületekre (fiatalkori szexuális nevelés, nemi szerepek, online tudatosság, [cyber]bullying) egyaránt, valamint ezen programok kivitelezése.

Célunk továbbá nemzetközi kapcsolatok építése, bővítése az ifjúsági munka és oktatás területén, melynek részeként egy elnyert Erasmus+ támogatási program keretében drámapedagógiai és önismereti módszerekre építő pedagógus tréning és cserediák-program kidolgozását és megvalósítását vállaltuk a pályázó dániai partnerintézménnyel együttműködésben (várható megvalósítás: 2021 március).


A kutatóközpont vezetőjének egyetemi vagy saját honlapja, MTMT oldala, doktori.hu oldala
Országos Doktori Tanács | Magyar Tudományos Művek Tára
A kutatóközpont tagjai

Arató Nikolett, egyetemi tanársegéd
Országos Doktori Tanács
Magyar Tudományos Művek Tára

Takács Bálint, tudományos segédmunkatárs
Országos Doktori Tanács
Magyar Tudományos Művek Tára


A kutatóközpont legjelentősebb publikációi
  • Arató, N., Zsidó, A. N., Lénárd, K., & Lábadi, B. (2020). Cybervictimization and Cyberbullying: The Role of Socio-Emotional Skills. FRONTIERS IN PSYCHIATRY, 11. http://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00248
  • Arató, N., Zsidó, A. N., Lénárd, K., & Lábadi, B. (2019). Az internetes zaklatás áldozata és elkövetője kérdőív (CVBS-HU) és az Európai Cyberbullying Intervenciós Projekt Kérdőív (ECIPQ) magyar adaptációja. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 29(12), 81–110.
  • Bigazzi, Sára ; Siegler, Anna ; Serdült, Sára ; Bokrétás, Ildikó ; Takács, Bálint A Measure of Perceived Identity Threat and of Distancing Relevant Others: Development of the Multiple Threat and Prejudice Questionnaire OPEN JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES 7 : 10 pp. 237-254. , 18 p. (2019)
  • Fittler András, Vida Róbert, Káplár Mátyás, Lajos Botz (2018)
    5PSQ-124 Medicines and dietary supplements purchased outside the traditional supply chain raise patient safety concerns in hospital and clinical settings EUROPEAN JOURNAL OF HOSPITAL PHARMACY-SCIENCE AND PRACTICE 25 : Suppl. 1 pp. A222-A222. , 1 p. (2018)
  • Jenei Sándor (Szerkesztő), Di Blasio Barbara, Gimesi László, Jenák Ildikó, Káplár Mátyás, Király Balázs, Surányi Péter (2018)
    Infokommunikációs technológiák a matematikatanításban
    Pécs, Magyarország : Pécsi Tudományegyetem
  • Káplár Mátyás (2016). Stressz és szorongás okozta szomatikus tünetek kezelése relaxációval. In: Nagy, András; Dittrich, Katalin (szerk.) A vastag- és végbél betegség modern kezelése, műtétei, szűrése, onkológiája és a stressz összefüggése a szomatikus betegségekkel. Kaposvár, Magyarország : Magyar ILCO Szövetség, (2016) pp. 99-114. , 16 p.
  • Káplár Mátyás (2018). Sorsanalízis a tanácsadásban
    IMÁGÓ BUDAPEST: PSZICHOANALÍZIS TÁRSADALOM KULTÚRA 7 : 1 pp. 189-206. , 18 p.)
  • Takács, Bálint; Bigazzi, Sára ; Arató, Ferenc ; Serdült, Sára
    How Movements Are Mediated: The Case of the Hungarian Student Network in 2012–2013 CONTENTION: THE MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF SOCIAL PROTEST 6 : 1 pp. 93-118. , 26 p. (2018)
  • Takács, Bálint (2015). Inkluzív stratégiák a hazai felsőoktatási intézményekben. In: Arató, Ferenc; Varga, Aranka (szerk.)
    Befogadó egyetem: Az akadémiai kiválóság fejlesztése az inklúzió szempontjainak érvényesítésével
  • Zsido, A. N., Arato, N., Lang, A., Labadi, B., Stecina, D., & Bandi, S. A. (2020). The connection and background mechanisms of social fears and problematic social networking site use: a Structural Equation Modeling analysis. PSYCHIATRY RESEARCH, 292. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113323

A kutatóközpont külső kapcsolatai
  • INDIT Közalapítvány FÜGE Drogprevenciós munkacsoport
  • Hegyháti Gyerekesély Program
  • Dagbehandlingstilbuddet på Bustrup Hovedgaard
    https://europa.eu/youth/volunteering/organisation/66722_hu
  • ELTE PPK Pedagógiai Pszichológia Kutatócsoport
  • Dr. Szondi Lipót Emlékalaptítvány
  • International Szondi Association
  • Szondi Institute, Zürich