ESZTÉTIKA BA
A szabad bölcsész alapszak esztétika szakmai modul képzésben a záróvizsga két részből áll:
1. A záróvizsgázó mind a témavezetőjétől mind opponensétől kérdéseket kap szakdolgozatának bírálata mellé; a záróvizsgán a szakdolgozat védéseként e kérdésekre kell válaszolnia. A kérdéseket a záróvizsgázó a bírálatokkal együtt előre megkapja. (Az adott szemeszterben a bírálatok és a kérdések Neptunba való feltöltésének határidejéről a szemeszter ütemterve rendelkezik.) A védés során a kérdések megválaszolásához előre készített jegyzeteket használni nem lehet.
2. A záróvizsgázó a képzés során megszerzett tudásáról számot ad. Tételhúzás után felkészülési idő áll a hallgató rendelkezésére felelete megkezdése előtt. A felelet során a felkészülés alatt készített jegyzeteket a vizsgázó használhatja.
Tételsor (ide kattintva elérhető és letölthető a részletes, bibliográfiával ellátott tételsor)
- A szépség fogalma Platón filozófiájában. Platón művészet-kritikája.
- Arisztotelész művészet-elmélete
- Bizánci esztétika
- A későreneszánsz poetológiai irodalom esztétikatörténeti vonatkozásai
- Az ízlés elmélete
- Az alkotás esztétikája
- Esztétika és történelem
- Kant és Hegel
- Romantika
- Kierkegaard és Nietzsche
- Dilthey és Husserl
- Művészettörténet és művészetfilozófia
- Heidegger és Gadamer
- Posztstrukturalizmus, dekonstrukció, posztmodern
MŰVÉSZETTÖRTÉNET
A szabad bölcsész alapszak művészettörténet szakmai modul képzésben a záróvizsga négy részből áll:
1. A záróvizsgázó mind a témavezetőjétől mind opponensétől kérdéseket kap szakdolgozatának bírálata mellé; a záróvizsgán a szakdolgozat védéseként e kérdésekre kell válaszolnia. A kérdéseket a záróvizsgázó a bírálatokkal együtt előre megkapja. (Az adott szemeszterben a bírálatok és a kérdések Neptunba való feltöltésének határidejéről a szemeszter ütemterve rendelkezik.) A védés során a kérdések megválaszolásához előre készített jegyzeteket használni nem lehet.
2. A záróvizsgázó a képzés során megszerzett tudásáról számot ad. Ennek egyik formája, hogy művészettörténeti ill. -elméleti kérdésekre válaszol. Tételhúzás után felkészülési idő áll a hallgató rendelkezésére felelete megkezdése előtt. A felelet során a felkészülés alatt készített jegyzeteket a vizsgázó használhatja.
3. A művészettörténet záróvizsga részét képezi az emlékfelismerés. Egy adott műalkotás azonosítása (alkotó, cím, idő) és rövid bemutatása (technika, kompozíció, stíluskorszak jellegzetességei, ikonográfiai jellemzők, a mű által felvetett sajátos kérdések). A művek listája a hallgatók rendelkezésére áll, elérhetősége: Neptun → MeetStreet → „Művészettörténet specializáció” színtér, amelyhez minden művészettörténet szakmai modult ill. specializációt választó hallgató szakosodásával együtt hozzáférést kap. Ebből a tárból sorszám húzásával kerül kiválasztásra, hogy mely emléket kell a hallgatónak felismernie.
4. Egy a vizsgát megelőző félévben látott kiállítás leíró, értelmező és értékelő írásbeli bemutatása. A kritikát a záróvizsga időpontja előtt minimum egy héttel, írásban kell beadni a szakfelelősnek. Minimális terjedelem: 9.000 n. A kritikát a vizsgáztató oktatók mindegyike elolvassa, a záróvizsgán a kiállítás és az arról készült kritika megvitatása történik. Lehetséges szempontok a kiállítás bemutatásához (nem biztos, hogy minden szempont releváns a választott kiállítás kapcsán, mindig az adott kiállításhoz kell illeszkednie a kérdéseknek):
– A kiállítás helyének, idejének, intézményének, szereplőinek (alkotó(k), kurátor(ok) ismertetése.
– Mennyiben illeszkedik az adott rendezvény az intézmény kiállítási, gyűjtési hagyományába?
– Milyen típusú kiállításról van szó (tudományos, népszerűsítő, egyéb)?
– Milyen elképzelések, koncepcionális elgondolások alapján született a kiállítás?
– Ki(k) a fő alkotója/alkotói a kiállításnak? Egyéni kiállítás esetén hogyan illeszkedik az esemény az alkotó életművébe?
– Milyen összefüggéseket teremt vagy emel ki a kiállítás a művek között?
– Az egyes művek bemutatásának módja (restaurálás, posztamensek, vitrinek, világítás stb.)
– Milyen a katalógus és kiállítás kapcsolata?
– Mely alkotásokat talált kiemelkedőnek és miért?
– Értékelje az egész kiállítást az intézmény, az alkotó(k) és a kurátori elgondolás szempontjából!
Tételsor (ide kattintva elérhető és letölthető a részletes, bibliográfiával ellátott tételsor)
1. A vatikáni ún. "Dogmatikus" vagy "Szentháromság" vagy "Két szövetség" szarkofág (vitás kérdések, ikonográfiai program, bibliai jelenetek és azok jelentései, stb.
2. A képvita, annak lényege és története. Az ikonok típusai és a bizánci művészet kiemelkedő alkotásai. Andrej Rubljov Szentháromság ikonja
3. A honfoglalás kori sírleletek művészettörténeti értékelése
4. A magyar Királyság mint a közép-európai gótikus művészet egyik központja – kiválasztott emlék alapján
5. Paul Juvenel pozsonyi festménysorozata; Hans Rudolf Miller képei a sárvári vár dísztermében ; a győri és az árpási oltárképek
6. A XIX. századi magyar festészet néhány jellemző műfaja
7. A magyar avantgárd hazai és emigrációbeli története 1906 és 1926 között
8. A magyar képző- és építőművészet irányai a két világháború között
9. H. Wölfflin és A. Riegl a képzőművészeti stílusról
10. Panofsky az ikonográfia és ikonológia fogalmáról
11. Az „ut pictura poesis” elv története
12. A médium változó szerepe a modernitásban és a kortárs művészetben
13. Heinrich Wölfflin barokk-fogalma és egy kortárs barokk-interpretáció (Deleuze, Foucault vagy Marin)
14. A képzőművészet-elmélet kérdései Danto nyomán
ESZTÉTIKA MA
Az esztétika szakos mesterképzésben a záróvizsga két részből áll:
1. A záróvizsgázó mind a témavezetőjétől mind opponensétől kérdéseket kap szakdolgozatának bírálata mellé; a záróvizsgán a szakdolgozat védéseként e kérdésekre kell válaszolnia. A kérdéseket a záróvizsgázó a bírálatokkal együtt előre megkapja. (Az adott szemeszterben a bírálatok és a kérdések Neptunba való feltöltésének határidejéről a szemeszter ütemterve rendelkezik.) A védés során a kérdések megválaszolásához előre készített jegyzeteket használni nem lehet.
2. A záróvizsgázó a képzés során megszerzett tudásáról számot ad. Tételhúzás után felkészülési idő áll a hallgató rendelkezésére felelete megkezdése előtt. A felelet során a felkészülés alatt készített jegyzeteket a vizsgázó használhatja. A felelet két részből áll, egy „A” és egy „B” tételsorból húz a hallgató. Az „A” tételsor az esztétika törzsanyagát fedi le, míg a „B” tételsor a választott specializáció anyagának főbb területeit.
Tételsorok (ide kattintva elérhető és letölthető a részletes, bibliográfiával ellátott tételsor)
esztétika törzsanyag
- Művészet és utánzás Platónnál és Arisztotelésznél
- A középkor és az esztétika
- A későreneszánsz és koraújkori poetológiai irodalom esztétikatörténeti vonatkozásai
- A modern esztétika megszületése
- A szép és a fenséges közti különbségtétel, valamint az ízlésítélet sajátosságának elemzése Kant filozófiájában
- A német koraromantika és Hegel művészetfilozófiája
- Kierkegaard és Nietzsche
- Hermeneutika és fenomenológia
művészetelmélet specializáció
- Az ízléskritikai irodalom és a történetfilozófiai spekuláció művészetelméleti jelentősége a XVII-XVIII. században
- Az irodalmi mű szerzőjének jelentősége az irodalomelméletekben
- A médium szerepe a művészetek történeti rendszerében és a modern majd a kortárs művészetekben
- Formalizmus és ikonológia jelentése és viszonyuk a műértelmezésben Heinrich Wölfflin és Erwin Panofsky írásai alapján
- Walter Benjamin és Theodor Adorno nézeteinek hasonlósága és különbségei a műalkotás státuszáról, a befogadás módjának változásáról, valamint a kulturális modernségről
- Metafizikán innen és túl: analitikusok, dekonstruktivisták, narratológia
- Posztstrukturalizmus, posztmodern, újfenomenológia
filmtudományi specializáció
- A filmesztétika alapkérdései
- Filmnarratológia
- Film és zene
- Film és politika
- Avantgárd film
- Kísérleti film
- Egy szabadon választott film interpretációja
klasszikus örökség specializáció
- Ismertesse a görög és római vallástörténet forrástípusait és alapvető fogalmait!
- Adjon rövid áttekintést (egy-egy példán bemutatva) a görög mítoszábrázolások típusairól, értelmezésük módszertani kérdéseiről!
- Az Akropolisz
- Adjon rövid áttekintést a homéroszi epikáról!
- A görög szobrászat egy választott korszakának bemutatása
- Adjon rövid áttekintést az Augustus-kori római költészetről (szerzők, témák, műfajok, viszonyulás a görög lírához)!
- Szabadon választott görög vagy római dráma (tragédia, komédia, szatírdráma) bemutatása és elemzése