Minőségbiztosítási terv

 

A PTE BTK Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskola minőségpolitikája

 

Az IKDI mindenkori törzstagi tanácsa határozott és látható minőségpolitikát visz, s három évtized alatt definiált minőségpolitikáját a nyilvánosság és az elkötelezett szakmaiság határozza meg. Az első felületét az iskola honlapján kívül a konferenciaközösségek, a publikációs terek teremtik meg és igazolják vissza, a másodikat a tudományos programok, az MTA bizottsági együttműködése, a szakmai munkát megalapozó közös kutatás jelenti. A minőségcélok rövid- és hosszútávon megvalósuló elemei a szakmai kiválóságot, elkötelezett emberséget emelik célul az iskola közössége elé. Az írások, a tudományos jelenlét minden formája a doktorandusz és doktorok együttes munkáját helyezik az egyén munkája elé – ennek tudatosítása és működtetése az iskola minőségcéljait összetartó erő.

A minőségpolitika alapelve tehát a műhelyszerűen, inkább kiscsoportban vitt képzés, a tudományos kutatások megindításának csoportos karaktere, az egyéni eredmények mellett pedig minőségcélunk az iskola közös eredményességének felépítése. Ennek érdekében bevezettük a közös disszertációs konzultációs kurzust 2023-ban, az évenként konferenciaformájú beszámolót, mely lehetőség és kötelesség egyszerre.

 

A PTE BTK Irodalom- és Kultúratudományi doktori képzés és fokozatszerzés minőségbiztosítási terve

 

Az Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskola (IKDI) jogelődjének, az 1996-ban akkreditált Irodalomtudományi Doktori Programnak az eredeti célkitűzéseit követve arra törekszik, hogy méltó módon kövesse és közvetítse a szakterület oktatásának és kutatásának korszerű eredményeit, hogy meghatározó műhelye legyen az irodalom- és kultúratudományi kutatásoknak. A szükségszerű változások mellett néhány vonatkozásban következetesen kitart az alapelvek mellett, amelyek a felvételt nyert hallgatók számára színvonalas diszciplináris és interdiszciplináris képzést biztosítanak, valamint szakmai segítséget nyújtanak a doktoranduszok egyéni kutatómunkájához. A doktori képzéssel és fokozatszerzéssel kapcsolatos valamennyi szakaszról és döntésről írásos elektronikus dokumentáció készül, melyek hozzáférhetők az IKDI archívumában, honlapján és a https://doktori.hu weboldalon.

A felvétel, a témaválasztás, a képzés, a kutatás szakmai felügyelete és a fokozatszerzési eljárás lebonyolítása szorosan összefüggő folyamatot alkotnak. Doktori képzésbe csak a https://doktori.hu lapon országosan meghirdetett pályázatra történő jelentkezéssel, sikeres felvételi bizottsági meghallgatás után lehet bekerülni. A felvételin szerezhető szakmai habitus értékelése részben a választott témában való jártasságon alapul.

A felvételi vizsgán való részvétel feltétele a fogadókészség írásban történő biztosítása a témavezető, valamint a fogadó intézmény részéről. A felvétel formai követelménye a legalább jó minősítésű diploma, valamint a tudományág műveléséhez szükséges – a Doktori Iskola Tanácsa (DIT) által elfogadott – idegen nyelv(ek) ismeretének igazolása. A DIT megvitatja a jelentkezők témajavaslatait, és annak alapján javasolja a felvételt, hogy a téma szakmailag indokolt-e és összhangban áll-e az IKDI szakmai arculatával, beállítottságával, az oktatók által képviselt érdeklődéssel és szakmai tapasztalattal.

Témavezetőt a DIT saját törzstagjai, valamint a PTE akkreditált oktatói közül választ. Külső témavezetéssel olyan téma esetén bíz meg országosan elismert egyetemi oktatót, ha így látja megvalósíthatónak a komplexebb szakismeretek biztosítását a doktorandusz számára. A PTE IKDI alapítói és oktatói között az elmúlt években többen voltak akadémiai intézetek kutatói is, ami szorosabbra fonta a kapcsolatot az ELTE HTK Irodalomtudományi Intézetével, illetve más felsőoktatási intézményekkel. Külső témavezetői megbízást olyan kollégák kaptak, akiknek munkája részben a PTE, részben a kutatóintézethez kötődik. A kiemelkedő hazai szakmai testülettel való együttműködés gazdagításaképpen több Pécsen végzett doktorandusz kapott elhelyezést a ELTE HTK Irodalomtudományi Intézetében, valamint felsőoktatási intézményekben (ELTE, KRE, PTE). A fokozatszerzési eljárásban rendszeresen vesznek részt bírálóként vagy bizottsági külső tagként az említett kutatóintézet és más hazai egyetemek oktatói, kutatói.

 

A doktori iskola szakmai irányultsága

A PTE IKDI jellegét elsősorban a 19. és 20. századi magyar irodalom története, a dráma- és színházelméleti kutatások, az irodalom- és kultúraelmélet, a diszciplínaközi kutatások, művészetelméleti kérdések határozzák meg. Ennek megfelelően várja a jelentkező hallgatókat, akiknek megfelelő és magas színvonalú kurzuskínálatot, doktori témájuk kidolgozásához pedig alkalmas témavezetőt biztosít. Az olyan esetekben, amikor e komplex feladat vállalására nincs lehetőség, a jelentkezőt elutasítja. A magyar nyelvű program mellett létesült angol nyelvű program az angol nyelvű irodalmak Európában és Észak-Amerikában tárgyterület kutatására vállalkozik.

A témakiíróktól, a témavezetőktől az IKDI vezetése aktív kutatói, publikációs tevékenységet és szakmai hozzáértést vár el. A témavezetők feladatai közé tartozik a doktoranduszt a tudományos közösségbe vezetni, a DIT tudományos hálóját használva biztosítani a publikációs elvárások teljesítéséhez a szakmai fórumokat, lehetővé tenni a doktoranduszok munkáinak, szakfordításainak megjelenését. Hasonló a rendeltetése a doktori iskola által szervezett egyetemi, egyetemközi, hazai és nemzetközi konferenciáknak is.

A doktori képzés tantárgyai

A tárgyak képzésbe történő elfogadásáról, illetve a tematikák felújításáról a DIT dönt. A tematikát képzési ciklusonként felülvizsgáljuk. A képzés a szakterületeknek megfelelő modulokon alapul, melyek keretében az oktatók, előadók változó tematikájú kurzusokat hirdetnek meg.

A doktori iskola oktatói csak azok a tudományos fokozattal rendelkező oktatók és kutatók lehetnek, akiket a DIT alkalmasnak tart, és egy adott időszakra felkér a doktori kurzusok tartására. A doktori iskola oktatói megjelennek az iskola ODT adatbázisában, és amennyiben valaki több doktori iskolában is oktat, az ODT adatlapján nyilatkozik arról, hogy melyik doktori iskolához hány százalékban tartozik.

Az oktatói munka hallgatói véleményezésével a doktoranduszok lehetőséget kapnak tapasztalataik visszajelzésére, a Doktori Fórumon pedig megismerkedhetnek egymás kutatásával, pályalehetőségével, akadémiai helyzetértelmezéseikkel.

A doktori iskola aktuális képzési tervéről, illetve tantárgyairól és oktatóiról, volt diákjaitól kutatóműhelyeiről rendszeresen megújított tájékoztató található a doktori iskola honlapján (https://btk.pte.hu/hu/irodalom-kultura-doktori).

A doktoranduszok kutatómunkája

A doktori képzés során végzett kutatómunkával kapcsolatos elvárásokat a doktori iskola képzési terve tartalmazza. A doktorandusz évente legalább egy szakmai előadást tart kutatási eredményeiről az iskola keretében, továbbá az egyetem és az ország más doktori iskoláinak szervezésében zajló szakmai konferenciákon. A doktori iskola támogatja, hogy a hallgató a képzés során az egyetemközi és nemzetközi kapcsolatok keretében, vagy eseti pályázati támogatással eljusson olyan külföldi egyetemekre, konferenciákra, nyári doktori képzésekre, amelyeken témájához kapcsolódó kutatások folynak.

 

Az eredmények követése, felügyelete és értékelése.

A hallgatók tanulmányi teljesítményét és előrehaladását szemeszterenként írásban (min. 1000 n terjedelemben) értékeli a témavezető az írásos munkabeszámolók és a szakmai szemináriumok alapján. A doktoranduszok szemeszterenként munkabeszámolót készítenek témavezetőjüknek, mely tartalmazza a tanulmányi és kutatási eredményeik összesített mutatóit (beleértve a doktori témakörében készült publikációkat, konferencia és szemináriumi előadásokat).

 

A PhD-fokozat publikációs követelményei a minőségcélok között első helyen szerepelnek, s a DI szabályzatában, illetve az IKDI honlapján olvashatók: https://btk.pte.hu/hu/irodalom-kultura-doktori. A fokozat megszerzéséhez az irodalomtudományi szakterületnek megfelelő publikációs követelményrendszernek kell eleget tenni. A kiindulópont az MTMT kritériumainak megfelelő közlemény, melyeknek számát, műfaját a doktori iskola programja szabályozza. A humaniórák terén nincs impakt faktoros minősítés, így a minőség az MTA illetékes osztályának, szakbizottságainak, a szakterület elismert fórumainak és képviselőinek mércéitől és kritikai ítéleteitől függ. A doktori iskola publikációs követelményrendszere nyilvános, a hallgatók mtmt-s adataiból a képzés minőségpolitikája követhetően rajzolódik elénk.

 

A fokozatszerzési eljárást az abszolutórium megszerzése után a doktorandusz kérelmezi és a DIT indítja. A 2016 előtt felvett hallgatókra a felvételükkor érvényes Szabályzat paragrafusai érvényesek.

A doktori iskolába 2016 óta felvett hallgatók a törvénymódosításnak megfelelően komplex vizsgát tesznek a negyedik aktív szemeszter után. A sikeres vizsga és a disszertáció előmunkálatait érintő szakmai beszámoló elfogadásával a hallgató további négy aktív szemeszteren át tagja a doktori iskolának. Kutatásokat folytat, készíti értekezését, publikál és részt vesz a doktori iskolai és tanszéki teendőkben.

A komplex vizsga, valamint a doktori védés lefolyását jegyzőkönyv rögzíti. Az értekezés benyújtása után a bírálók és a védési bizottság tagjai nyomtatott és elektronikus formában is megkapják a disszertációt és a tézisfüzetet. Az opponensek személye a bírálatok elkészültéig nem nyilvános. A védési bizottsági tagok az opponensi véleményeket és a jelölt válaszait a védés előtt elektronikus formában kapják meg. A nyilvános vita meghirdetésekor az értekezés és a tézisfüzet nyilvánossá válik a https://doktori.hu lapon, amire rámutat a doktori iskola honlapja is.

A bírálókhoz kiküldött értekezés utólag nem módosítható. Amennyiben a bíráló bizottság szakmailag hibás állításokat kifogásol, vagy nem fogad el tézispontokat, akkor a bizottsági jegyzőkönyv erre vonatkozó részét a disszertációhoz csatolják (elektronikus formában is), és a megvédett értekezés ezzel a kiegészítéssel kerül nyilvánosságra (könyvtár, repozitórium).

Az IKDI vezetése, tanácsa a törvényi előírások betartásával és a munkaszakaszok dokumentumainak, a szakmai eredményeknek a hozzáférhetővé tételével biztosítja a doktori iskolában folyó tevékenység áttekinthetőségét és színvonalát.

Irodalom- és Kultúratudományi Doktori Iskola

H-7624 Pécs, Ifjúság u. 6.       idi.pte@gmail.com