A konferencia középpontjában Madách Imre Az ember tragédiáján kívüli életműve áll. A kikötés abból a megfontolásból született, hogy a költőt igen gyakran egyműves alkotóként értékeljük, amely jellemzés már Gyulai Pál Madách-kiadásától kezdve meghatározó. 2023-ban, Madách születésének 200. évfordulója alkalmából megrendezett konferenciák anyaga is erről a (látens) elgondolásról árulkodott, hiszen a legtöbb előadás fő művéhez kapcsolódott. E rendezvény tehát kísérlet is arra vonatkozóan, hogy lehetséges-e a kultikus mű árnyékában lévő művekről nem csupán fejlődéstörténeti perspektívából, a nagy műhöz vezető út állomásaiként megnyilatkozni, hanem önálló esztétikai minőséget képviselő alkotásokként.
A Tragédia takarása mellett természetesen több oka is van annak, hogy Madách életműve kevésbé került a jelenkori kutatások homlokterébe, hiszen írói fejlődése több kortársától eltérően – Petőfi Sándor, Arany János, Jókai Mór – nem a polgári nyilvánosság előtt, a korabeli folyóiratokban, vagy a színházi bemutatók forgatagában zajlott, hanem főúri, nemesi környezetben, annak sajátos belső színterein. A költő – Az ember tragédiáját és néhány költeményét nem számítva – csak a Magyar Tudományos Akadémia és a Kisfaludy Társaság által hirdetett jeligés pályázatokra jelentkezett műveivel. E családi nyilvánosság működésének és a korabeli irodalmi intézményrendszer pályázatainak feltérképezése szintén fontos aspektus lehet Madách munkásságának kontextusait tekintve.
Ám a korabeli viszonyok értelmezése és az esetleges rekanonizációs törekvések mellett a későbbi idők interpretációinak is szeretnénk teret engedni a konferencián. Épp ezért olyan előadásokat is várunk, amelyek Madách valamely Tragédián kívüli művének 20–21. századi művészi értelmezésével, színházi, képzőművészeti és egyéb adaptációjával foglalkoznak.
Lehetséges témakörök:
Jelentkezni maximum 2500 leütés terjedelmű absztrakttal lehet a nemtragedia@gmail.com címen.
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.