Az előadás először a szövegek újraírásának klasszikus gyakorlatait tekinti át (palinódia, aemultaio, paródia stb), majd alaposabban kitér a posztkoloniális újraírás jellegzetes példáira. Ezek általában egy európai klasszikus mű szüzséjét folytatják, egészítik ki gyarmati vagy posztgyarmati szempontból, ahogy ezt Jean Rhys Széles Sargasso tengere is teszi a Jane Eyre-rel, és ezzel egészen más, kritikai fénybe helyezik az európai kultúra legnagyobb presztízsű műveit.
Felidézzük a kérdés szakirodalmának fontosabb írásait (Sandra Gilbert, Susan Gubar, Gayatri Chakravorty Spivak és Edward Said tanulmányait), végül két olyan kortárs művet elemzünk, amelyek, noha úgy tűnnek, mintha Camus Idegenjének posztkoloniális újraírásai lennének, (Kamel Daoud: Új vizsgálat a Meursault-ügyben és Németh Gábor: Egy mormota nyara), ám voltaképpen túllépnek a posztkoloniális kritika ellenbeszéd-jellegén, és összetettebb, árnyaltabb intertextuális viszonyt építenek ki az elődszöveggel, amelyet leginkább az újrajátszás fogalmával lehet leírni.
A kurzus nyitott, minden érdeklődő doktoranduszt, hallgatót és kollégát várunk az E/527-es teremben.
Szolláth Dávid Irodalomtörténész, az MTA BTK ITI tudományos munkatársa.
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.