A PAB I. Nyelv- és Irodalomtudományok Szakbizottsága, Irodalomelméleti Munkabizottsága, Irodalomtörténeti Munkabizottsága valamint a Művészetek és Irodalom Háza (ZsÖK)
Tisztelettel meghívja Önt
Az irodalomtudomány műhelyei program keretében
2015. április 15-én (szerdán) 18 órakor, a Breuer Marcel terembe
(Művészetek és Irodalom Háza)
Hajdu Péter
(klasszika-filológus által szerkesztett)
Horatius arcai
(Budapest, Reciti Kiadó, 2014)
valamint
Kárpáti András
(klasszika-filológus)
Múzsák ellenfényben
A régi görög újzene: vázakép, popkultúra, politika
(Gondolat Kiadó, 2014)
című köteteinek bemutatójára.
A szerzőkkel
Jankovits László
(irodalomtörténész)
és
Heidl György
(esztéta)
beszélget.
A Hajdu Péter által szerkesztett Horatius arcai című kötet többszerzős monográfia. Nem abban az értelemben szerzői monográfia, ahogyan azt évtizedekkel ezelőtt elképzelték - tudniillik az életrajzra és az életmű egységére koncentráló folyamatos elbeszélés -, hanem olyan könyv, amely egy egységes szemléleti keretben az életmű pillanatnyilag fontosnak látszó összes aspektusával foglalkozik. A kötet fejezeteinek többsége egy-egy vers kapcsán foglalkozik valamilyen általánosabb Horatius-problémával is, de a szerzők igyekeznek a korszak, a római (és európai) kultúrtörténet és az életmű kontextusának bemutatása mellett szoros szövegelemzéseket is nyújtani, abban a meggyőződésben, hogy a 21. század elején a vers és annak szövegisége az, ami az olvasókat leginkább érdekli Horatiusban. Magyarul ez az első tudományos könyv Európa egyik legnagyobb lírai költőjéről. Ezért a jelen kötetnek az is feladata, hogy bemutassa a hazai olvasóközönségnek, hogyan lehet (vagy szokás) manapság beszélni róla, ugyanakkor megjelenítse a magyar Horatius-filológia teljesítményeit is.
Kárpáti András könyve a régi görög újzene körül dúló élénk társadalmi vitába nyújt bepillantást. Amikor Athénben, a Kr. e. 5. század vége felé a költészet a zenei kifejezés új eszközeit hódította meg magának, az arisztokrata elit felháborodva rontott rá az újító muzsikus-költőkre. A régi, „múzsai" rend felforgatásával az állam rendjét is veszélybe sodorják, méltatlankodott Platón. Nem elég, hogy felszabadítják a zenét a nyelv elsőbbsége alól, még a harmoniát is a szöveg, a logos elébe merészelik helyezni. A közönség persze mindeközben ünnepelte az újítókat. Szövegek sora tanúskodik arról, mennyire éles vita folyt Athénben az újzenéről: milyen a jó és milyen a rossz zene, milyen hatással van az ifjúság nevelésére, mely hangszereket lenne üdvös mellőzni, és így tovább. A könyv első része megismerteti az olvasót a zenepolitikai vita hátterével, kialakulásának okaival, jeles alkotóival. A második rész bemutatja, miként jelenik meg mindez a vázaképeken. Hogyan képes a festő a vizuális humor eszközeivel felidézni a kortárs komédia színpadára vitt zenepolitikát? Miért bukkanhat fel egy komédiakarakterré vált újító muzsikus száz évvel később Dél-Itáliában? Milyen változáson ment át az istenekkel versenyre kelő híres muzsikusok mítoszainak az ábrázolása a zenei vita hatására? Hogyan módosult a görög ünnepkultúra zenei versenyeinek nagy múltra visszatekintő ikonográfiája? A kötet, amely, amennyire ma lehetséges, a váza ókori vásárlója szemével láttatja a képeket, az első magyar nyelvű mű a későbbi korokból is ismerős zenei-politikai csatározások klasszikus kori görög előképéről.
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.