színes magyar játékfilm, 2015, rendező: Ujj Mészáros Károly
forgatókönyvíró: Hegedűs Bálint, Ujj Mészáros Károly, operatőr: Szatmári Péter, főszereplők: Balsai Mónika, David Sakurai, Schmied Zoltán, Bede Fazekas Szabolcs, Reviczky Gábor, producer: Major István, gyártó: Filmteam Kft., 94 perc
Miről szól?
Csudapesten, egy alternatív Budapesten, egy alternatív hetvenes években járunk. A félénk ápolónő, Liza (Balsai Mónika) sorsát követhetjük, aki a harmincadik születésnapján elhatározza, végre párt talál magának. A kiszemelt jelöltek azonban egymás után, bizarrnál bizarrabb balesetekben elhaláloznak, ami felkelti egyfelől a rend éber őreinek gyanúját, másrészt Lizát is gondolkodóba és kétségbe ejti. Lehet, hogy el van átkozva? És hogy jön a képbe Tomy Tani (David Sakurai), a néhai japán popsztár szelleme, akit csak Liza láthat? Miközben az ápolónő megpróbálja legyőzni az átkot, Zoltán (Bede Fazekas Szabolcs) zászlós, a finn country zene egyetlen hazai rajongója is nyomozni kezd.
Mitől különleges?
Mielőtt első nagyjátékfilmjét elkészíthette volna, Ujj Mészáros Károly több mint tíz éven át rövidfilmeket rendezett. Pályája első szakaszában álomszerű, stilizált és játékos kisfilmeket forgatott (Palika kiviszi a szemetet, Gumiember), majd realistább, drámaibb történetek felé fordult (Alena utazása, 3 [történet a szerelemről]). Ahogy rövidfilmesként nem lehetett beskatulyázni, úgy első játékfilmes rendezésében sem a konvenciókat követi. A Liza, a rókatündér
papíron nem kompatibilis műfajokat és hangnemeket kever össze első filmestől ritkán tapasztalható magabiztossággal.
Saját világot, alternatív múltat teremt – Csudapestben a szocializmus hangulata ötvöződik egy kapitalista utópiával –, amelyben magától értetődő természetességgel mozognak a különc figurák. Ujj Mészáros a fantasy, a kísértetfilm, a horror, a krimi, a thriller és a romantikus komédia paneljeiből válogat, méghozzá úgy, hogy az idézőjeleket mindig kiteszi. Noha szellemes képi és verbális gegekkel telezsúfolt műfaji játékként működik a legjobban a film, Liza véres kálváriája a magánytól való félelem és a legyőzhetetlen szeretetvágy által motivált párkeresés metaforájaként is nézhető.
A film teljes adatlapja elérhető itt.
Február 23. Szőts István: Emberek a havason (1941)
Március 9. Gaál István: Sodrásban (1964)
Március 30. Bereményi Géza: Eldorádó (1988)
Április 13. Ujj Mészáros Károly: Liza, a rókatündér (2015)
Április 27. Tóth Barnabás: Akik maradtak (2019)
Május 4. Hartung Attila: FOMO – Megosztod, és uralkodsz (2019)
Forrás: NFI Egyetemi Filmklub
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.