Iskolai szociális munka szakirányú továbbképzési szak


Képzési idő
2 félév
Munkarend
Levelező

Képzési szint
Szakirányú továbbképzés
Képzésterület
Társadalomtudomány

  • Jó tudni!
  • A képzésről
  • A képzés leírása
  • Felvételi információk
  • Elhelyezkedés
  • Kapcsolat
  • Jelentkezés

Szakirányú továbbképzéseinkről

Nem csak mesterszakon vagy doktoranduszként lehet a korábban megszerzett tudást elmélyíteni. Szakmai specializálódásra, elmélyülésre - és nem mellékesen új szakképzettség megszerzésére - szolgálnak a szakirányú továbbképzések. Fejlődési, továbbtanulási lehetőséget kínálnak a diplomásoknak, messzemenően építenek a jelentkezők saját szakterületén szerzett szakmai tapasztalataira. Tematikájukkal jól alkalmazkodnak a gazdasági szféra igényeihez, reagálnak a munkaerőpiac gyors változásaira. Gyakorlatias tudásanyagot adnak a jelentkezőknek, az oktatói gárda pedig általában az adott terület elismert, sikeres szakembereiből áll.

Szakirányú továbbképzésben alap- vagy mesterfokozatot követően lehet részt venni. A képzés tematikája a korábban megszerzett tudásra épül, így szerezhető a választott területen mélyebb szaktudást biztosító végzettség. A képzési idő legalább két, legfeljebb négy félév.

A szakirányú továbbképzésekről a felsőoktatási intézmények saját hatáskörben döntenek, azaz ők határozzák meg a felvételi feltételeit, határidejét, módját, az oktatás tantervét, tematikáját.

Angol-magyar bölcsészettudományi szakfordító szakirányú továbbképzési szak

A négy féléves képzés során nagy hangsúlyt fektetünk fordítási gyakorlatra (EU-s szaknyelv, gazdasági szaknyelv, publicisztika, irodalmi és kreatív szövegek fordítása). Emellett a diákok elméleti és háttérismereteket is szereznek a fordítástudomány, az Európai Uniós szaknyelv, gazdasági és társadalomtudományi szaknyelv területén. Kulturális és nyelvi ismereteik gazdagítása lesz a cél azokon az órákon, ahol angol nyelvű országok kortárs, 21. századi társadalmi és kulturális eseményeivel és irodalmával ismerkednek. 

Az információs műveltség és a könyvtárpedagógia alapjai szakirányú továbbképzési szak

A cél olyan szakemberek képzése, továbbképzése, akik magas szinten ismerik az információk előállításának, keresésének és felhasználásának elméletét és gyakorlatát, továbbá akik ezen ismeretek birtokában képesek az információs műveltség ismeretanyagának oktatására mind a köz- és a felsőoktatásban, mind pedig a kultúraközvetítés bármely színterén.

Biblioterápia szakirányú továbbképzési szak (Pécs, Budapest)

A képzés a szépirodalomolvasás és kreatív írás segítő kapcsolat keretében való, személyiségfejlesztő célú, csoportterápiás struktúrájú alkalmazására készít föl, ami - a jelentkező eredeti szakmájától függően - pedagógiai, könyvtári, pasztorációs, büntetésvégrehajtási, szociális, addiktológiai, pszichológiai és pszichiátriai területeken egyaránt jól hasznosítható.

Gyakorlatvezető mentortanár szakirányú továbbképzési szak

Olyan hallgatók jelentkezését várjuk, akik nyitottak a kezdő pedagógus kezdeményezései iránt, fontosnak tartják, hogy a kezdő tanár megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját.

Igazságügyi régészet szakirányú továbbképzési szak

A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik az állami tulajdonban lévő régészeti korú kulturális javak illegális feltárása, eltulajdonítása, kereskedelme megakadályozása érdekében magas szintű felkészültséggel rendelkeznek a régészettudomány, rendészettudomány, kriminalisztika, kriminológia, igazságügyi szakértés, valamint a közigazgatás és büntető eljárásjog általános és különösen a szakirányú ismeretanyagából.

Irodalmi szerkesztő és kritikus szakirányú továbbképzési szak

A képzés célja a kortárs irodalmi intézményrendszer szakembereinek sokoldalú, gyakorlatorientált képzése. A képzés során a hallgatók elsajátíthatják a különböző műfajú (szépirodalom, non-fiction) szövegek szerkesztési stratégiáit, megismerkednek az irodalmi kritika működésmódjával, valamint átfogó képet kapnak a könyves szakma intézményeinek működésmódjáról, a kortárs irodalmi nyilvánosság alakulásáról.

Iskolai szociális munka szakirányú továbbképzési szak

Az iskolai szociális munka olyan professzionális, inter- és multidiszciplináris tevékenység, amely képes az egyének, családok, közösségek és intézmények problémáinak újszerű megoldására, innovatív szolgáltatások bevezetésére, az iskolai célkitűzések támogatására.

 Klinikai szakpszichológus szakirányú szakképzés

A képzésben való részvétel feltételei

  • egyetemi MA fokozatú pszichológus diploma, illetve a korábbi öt éves képzésben megszerzett pszichológus egyetemi diploma
  • klinikai (és/vagy mentálhigiéniai), egészségügyi teljes idejű, de legalább heti 20 órás munkaviszony igazolása függetlenül attól, hogy állami-, magán- vagy voluntáris (nonprofit) szektorban tevékenykedik
  • szakmai önéletrajz
  • az alábbi tesztmódszerekkel kapcsolatos jártasság: MAWI vagy MAWGYI, MMPI, Rorschach-próba

Írásbeli felvételit tesznek azok, akik a jelentkezés feltételeként szolgáló tesztdiagnosztikai jártasságot nem tudják igazolni.

  • megkezdett önismereti pszichoterápiás tapasztalatszerzés a kiképző terapeuták regiszterében szereplő terapeutától.  tovább a képzésre 
Közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak

Olyan hallgatók jelentkezését várjuk, akik pedagógus képesítéssel rendelkeznek.

Magyar mint idegen nyelv szakos pedagógus szakirányú továbbképzési szak

A képzést olyan, tanári végzettséggel már rendelkezőknek ajánljuk, akik szakszerű tudást és jártasságot kívánnak szerezni a magyar nyelv és kultúra oktatásában, közvetítésében nem magyar anyanyelvűek számára – a közoktatásban, a felsőoktatásban, nyelviskolában, magántanárként; célnyelvi, forrásnyelvi, környezetnyelvi környezetben, illetve diaszpórában és/vagy szórványban.

Mentálhigiéné és közösségi segítés szakirányú továbbképzési szak

A hallgató képes saját kompetenciahatárainak biztos ismeretében adekvát és eredményes beavatkozásokra, szükség esetén továbbirányításra, a mentálhigiénés és egészségfejlesztő tevékenység folytatása során más szakterületekkel kapcsolatba kerülve az együttműködésre.

Pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzések

Olyan hallgató jelentkezését várjuk, aki fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembevételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét, valamint törekszik a széles körű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetek nyitott és elemző megközelítésére.

Protokoll szaktanácsadó és rendezvényszervező szakirányú továbbképzési szak 

A végzettek tevékenységei: rendezvények, ünnepélyek, delegációs programok, hazai és nemzetközi konferenciák, ceremóniák előkészítése, megszervezése és lebonyolítása.

Reflektív addiktológiai szociális segítés szakirányú továbbképzési szak

A reflektív felépülési szakember különböző közösségi környezetekben dolgozhat, legyen szó konzultációról, rehabilitációról vagy támogató szolgálatról. Feladataik sokfélék, annak függvényében konkretizálódnak, hogy milyen környezetben működnek. Gyakran találkoznak olyan gyermekekkel, fiatalokkal, felnőttekkel és családokkal, ahol többféle probléma jelentkezik párhuzamosan, mint például mentális betegségek és addikció, fogyatékosság és foglalkoztatás, vagy például iskolai problémák és pályaválasztási tanácsadás iránti igény. A reflektív felépülési szakembernek fel kell ismernie ezeket a problémákat annak érdekében, hogy megfelelő konzultációs és támogató tevékenységet tudjon végezni.

Roma társadalomismeret szakirányú továbbképzési szak és pedagógus szakvizsga

A résztvevők ismerkedjenek meg a cigány nemzetiségi oktatásra vonatkozó oktatáspolitikával, a magyarországi oktatási rendszerben a cigány népismeret helyével, tantárgyként, tanórán kívüli tevékenységként, hangsúlyozva a törvényi szabályozás ideológiai stratégiáit.

Sportpszichológiai szakpszichológia szakirányú továbbképzési szak

A képzés célja olyan sportpszichológiai szakpszichológusok képzése, akik megalapozott tudással rendelkeznek a sportpszichológia elméleti, gyakorlati és módszertani hátteréről, felkészültek a sportpszichológiai feladatok megtervezésére, szervezésére, irányítására, ellátására és értékelésére.

Rövid leírás

Az iskolai szociális munka olyan professzionális, inter- és multidiszciplináris tevékenység, amely képes az egyének, családok, közösségek és köznevelési intézmények problémáinak újszerű megoldására, innovatív szolgáltatások bevezetésére, az iskolai célkitűzések támogatására.


 

Képzés célja

olyan multidiszciplináris és interprofesszionális szakemberek  képzése, akik társszakmákkal (pedagógus, gyógypedagógus, védőnő, pszichológus, rendőr, stb.) együttműködve végzik tevékenységüket annak érdekében, hogy feltárják és hatékonyan kezeljék a családi és iskolai krízisekből (pl. a családon belüli, kapcsolati és az iskolai erőszakból fakadó) problémákat, enyhítsék a kulturális feszültségeket, a gyermekszegénységből eredő hátrányokat, megelőzzék az iskolai, közösségi kirekesztődést a közösségi kapcsolatok erősítésével. A közvetetten az iskolai szociális munka eszközeivel csökkentsék az iskolai kudarcok kialakulásának az iskolakerülésnek, valamint az iskolai lemorzsolódásnak a kockázatát.


A képzés szükségessége

Az iskolának a hagyományos szerepei és funkciói (nevelés, oktatás) mellett egyre nagyobb feladata van a társadalmi problémák és krízisek megelőzésében, kezelésében. A társadalmi problémák fokozottan jelentek meg az elmúlt években az iskolákban.  Az iskolai szociális munka az intézményrendszeren belül jelentkező problémákat helyben, közvetlenül képes azonosítani, mely alapján professzionális beavatkozási módszereket alkalmaz a segítő szakember. Az iskolában dolgozó szociális, segítő szakember az iskolába és óvodába járó gyermekek segítése során közösségi modell keretei között, szélesebb körben végzi feladatát, hiszen a gyermekeken (mint közvetlen célcsoporton) kívül azok szüleivel, társadalmi környezetével is együtt dolgozik. Az iskolai szociális munka olyan professzionális, inter- és multidiszciplináris tevékenység, amely képes az egyének, családok, közösségek és intézmények problémáinak újszerű megoldására, innovatív szolgáltatások bevezetésére, az iskolai célkitűzések támogatására. A szociális munka az iskola szükségleteire válaszol, a szociális célok a kerettanterv megvalósítását is szolgálják, a szociális jólét, a pszichoszociális jóllét és az iskolai teljesítmény egymással összefügg. A sikeres gyermekjóléti, gyermekvédelmi munka nélkülözhetetlen része az iskolai szociális munka. Az iskolai szociális munkás szakirányú továbbképzésre az utóbbi években megnőtt az igény. 


A képzés/szolgáltatás célcsoportja

 A gyermekjólét területén, a gyermekvédelemben, az iskolákban valamint más köznevelési intézményekben dolgozó személyek (pl. pedagógusok, szociális munkások, óvodai és iskolai segítők,stb.) továbbképzése a cél. A képzés levelező tagozaton zajlik. A szakmai programot hazai és nemzetközi kitekintéssel szervezzük, a beiskolázás széleskörű, építve a pedagógusképzésekre is. 

Képzés nyelve: Magyar

Képzési forma: Levelező

Költségtérítés összege: 275.000 Ft / félév részletfizetési lehetőséggel

Finanszírozás: Önköltséges

Képzés indulása: Szeptemberi indulás

A képzés időtartama: 2 félév

Képzés helyszíne(i): Pécs

Oklevélben szereplő képzettség neve: iskolai szociális munkás

Képzési jellemzők:

A szakképzettség angol nyelvű megnevezése

  • School Social Worker

A szakirányú továbbképzés besorolása

  • képzési terület szerinti besorolása
    • társadalomtudomány képzési terület
  • a végzettségi szint besorolása
    • ISCED 1997 szerint: 5A
    • ISCED 2011 szerint: 6
    • az európai keretrendszer szerint: 6
    • a magyar képesítési keretrendszer szerint: 6
  • a szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása
    • ISCED 1997 szerint: 762
    • ISCED-F 2013 szerint: 0923

A képzés időtartama

  • 2 félév, 140 tanóra, 60 kredit

Konzultációs gyakoriság

  • félévente 4 alkalom / félév (péntek-szombat)

A SZAKMAI KOMPETENCIÁK

Tudás

  • birtokában van az iskolai szociális munka aktuális és korszerű nemzetközi szakirodalmi ismereteinek
  • ismeri az iskolai szociális munkával, pedagógiai munkával, gyermekvédelmi tevékenységgel kapcsolatos jogi szabályozásokat, törvényi hátteret
  • tisztában van az iskolai szociális munka és a pedagógiai kutatás módszertani vonatkozásaival
  • rendelkezik olyan elméleti és módszertani ismeretekkel, amelyek birtokában a felmerülő problémák, megoldandó feladatok során korrektív és/vagy preventív megoldásokkal szolgál
  • ismeri az iskolai szociális munka során alkalmazható beavatkozási módokat
  • ismeri és érti a szakmai területhez kapcsolódó pszichológiai, jogi, pedagógiai, egészségügyi, szociológiai tudományok szociális munkához tartozó fogalomkészletét
  • ismeri és érti a társadalom működését, a társadalmi folyamatokat, a társadalmi és szociális problémák keletkezését, jelenlétét és a veszélyeztető tényezőket, valamint, hogy mindezek hogyan hatnak az egyes emberekre, családokra, csoportokra, szervezetekre, közösségekre
  • ismeri és érti a társadalompolitika területeit, a szociálpolitika meghatározó irányait, elosztási mechanizmusait, valamint az egyéni, családi, közösségi élethelyzetekben és a társadalmi szociális problémák kezelésében alkalmazható szociálpolitikai alapelveket és technikákat
  • ismeri és érti a társadalmi egyenlőtlenségeket, megismeri az egyenlőtlenségek és a kirekesztés csökkentése érdekében felhasználható szociálpolitikai eszközöket
  • ismeri és érti a szociális munka szerepét, lényegét, funkcióit, komplexitását, multi-, interdiszciplináris jellegét
  • ismeri a szociális szolgáltatási rendszert, a közszféra, valamint a magánszféra – ezen belül civil-, egyházi, piaci szféra – rendszereit
  • ismeri más segítő szakmák kompetenciaköreit, felkészült a gyakorlat során felmerülő problémák szakmai illetékességének felismerésére, és más szakmák szakembereivel való szakszerű együttműködésre

Képesség

  • kritikus szemlélettel és reflektív módon megfogalmazni a társadalmi és szociális problémákat, a veszélyeztető tényezőket és a problémakezelés folyamatát
  • a bizalomépítésre, nyílt, hiteles, hatékony kommunikációra
  • szükségletfelmérésre, az egyén és környezete közötti folyamatoknak, kölcsönhatásoknak, problémáknak holisztikus elemzésére
  • az egészségmegőrző szemlélettel az iskolai közösséghez tartozók egészséges életvitelének gyakorlati megvalósításában segítséget nyújtani
  • a szakmai csapatmunkára, a partneri együttműködésekre az érintettekkel, szakmai szervezetekkel, a társszakmák és a közigazgatás szakembereivel, civilekkel önkéntesekkel, közösségi szolgálaton részt vevő diákokkal

Attitűd

  • az iskola társadalmának szociális problémáira fókuszáló szemléletmóddal a másodlagos és harmadlagos prevenció során ökológiai szemlélettel a jelenségeket tágabb kontextusba értelmezni
  • az iskolában felmerülő szociális és/vagy társas viszonyhoz kötődő problémák megoldásához szükséges valamennyi lehetséges erőforrás mozgósításával az iskola társadalmának (tanulók, tanárok, szülők, egyéb iskolai aktorok) és a helyi közösség élet formálásán, helyreállításán, működőképességének biztosításán dolgozik
  • munkájával hozzájárul az iskolai élet zavartalan működéséhez szükséges komplex feltételek megvalósításához, ezáltal közvetve a tanulók szocializációs, illetve tanulmányi sikereihez
  • érzékeny és nyitott a társadalmi és szociális problémákra, elkötelezett és felelősséget vállal a szakma értékei és a társadalmi szolidaritás ügye mellett;
  • nyitott mások megismerésére, empátiával viszonyul az emberekhez, családokhoz, csoportokhoz és közösségekhez
  • elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt

Autonómia és felelősség

  • munkáját minden körülmények között felelősen, a szociális munka és a pedagógia, szociálpedagógia értékeit és alapelveit, a szociális szakmai etikai kódex iránymutatásait figyelembe véve, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli
  • elkötelezett a társadalmi egyenlőség, a demokratikus értékek, a jogállamiság és az európai értékközösség mellett
  • autonóm módon képes felismerni szerepét és helyét az iskolában és a társszakmákkal való együttműködés során, a segítő munka közvetlen gyakorlatában, a különböző szinteken megvalósított team munkában
  • felelősséget vállal a szolgáltatásokat igénybe vevők életébe történő beavatkozásért
  • elkötelezett a szakmai etikai alapelvek gyakorlati alkalmazására, valamint a jogi és etikai keretek közötti felelős cselekvésre
  • felelősséget vállal a rábízott információkért, valamint a dokumentációban rözgzített adatokért, titoktartási kötelezettségét megtartja
  • szakmai fejlődésének tudatos és felelős irányítója, képzésekben és továbbképzésekben, szupervízióban fejleszti önismeretét, önértékelését és szakmai tudását
  • tevékenységét a kritikai gondolkodáson alapuló, kiszámítható, következetes, autonóm munkavégzés, a saját tevékenységre vonatkozó reflexiók jellemzik
  • elméleti és módszertani ismeretinek birtokában, szakmai kapcsolatrendszerén keresztül autonóm módon felelősen alkalmazza az iskolai szociális munka során hatékony feladatmegoldást elősegítő preventív és/vagy korrektív módszereket


Főbb témakörök:

Alapozó tárgyak 10-15 kredit

  • bevezető iskolai szociális munka ismeretkörökbe; a globalizáció következtében fennálló potenciális változások a család, az iskola és a társadalom kapcsolatában, az alkalmazott jogszabályok, nemzetközi vonatkozások

Szakmai törzsanyag 35-45 kredit

  • az iskolai szociális munka pedagógiai, pszichológiai és módszertani vonatkozásai; a társadalmi és gazdasági folyamatok, az iskola és a gyermekvédelem összefüggéseinek kérdései és a szakma válaszai, beavatkozási stratégiák

Választható ismeretek 5-10 kredit

  • kutatásmódszertan, hatékony kommunikáció, teljesítménymérés, önértékelés

Szakdolgozat 5 kredit



A képzés tanterve
Felvételi információk, jelentkezési feltételek:

Jelentkezési idő
2025. július 30.

A szak felvételének feltétele

  • legalább alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett oklevél bölcsészettudomány, pedagógusképzés vagy társadalomtudomány, jogtudomány, hittudomány képzési területen szerzett végzettség
  • jelentkezni a honlapon található jelentkezési lappal (lsd. szakleírás Jelentkezés fül) lehet, mely mellé kérünk csatolni oklevélmásolatot és szakmai önéletrajzot, valamint a regisztrációs díj befizetését igazoló bizonylatot
  • jelentkezéskor egyszeri 5.000.- Ft felvételi eljárási díj fizetendő a következő számlaszámra: 11731001 – 23135378. Kérjük, hogy az átutalás megjegyzés rovatában tüntesse fel a képzés nevét és a 120287-es PST-számot
    • (amennyiben a képzés megfelelő számú jelentkező hiánya miatt nem indul, a jelentkezési díjat visszatérítjük)

A képzés csak a megfelelő jelentkezői létszám (min. 15 fő) esetén indul!



Elhelyezkedési területek

A munkaerő-piaci igény

A felsőoktatási intézmények által megvalósított képzések alapvető célja, hogy a munkaerő-piacon hasznosítható tudáshoz, ismerethez, képzettséghez segítse hozzá hallgatóit. Az 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló törvény módosításához is kapcsolódik, mely 2018. szeptember 01-től a Család- és Gyermekjóléti Központok kötelezően ellátandó feladatai közé sorolja az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet. Az e feladat és tevékenység ellátásához szükséges továbbképzés nélkülözhetetlen voltát mutatja, hogy az ország különböző pontjain már az elmúlt években elindították és sikerrel működtetik ezt a szakirányú továbbképzést. A legközelebbi iskolai szociális munkás szakirányú továbbképzés Szegeden és Székesfehérváron zajlik. Szakmai és adminisztrációs adottságaink lehetővé teszik ezen szakirányú továbbképzés elindítását, hiszen Magyarországon az első iskolai szociális munka szakterületi gyakorlati modell létrejötte Pécs városához és szociális szakembereihez kapcsolódik. Továbbá, az iskolákban dolgozó pedagógusokkal, szülőkkel, gyermekekkel, gyermekvédelmi szakemberekkel készült kutatások alapján megállapítható, hogy nagy szükség van az iskolai szociális munkás tevékenységére. Számolva a hazánkban működő közoktatási intézmények számával és a szociális munka felsőoktatási helyzetével (a tendenciával, hogy az elmúlt években rohamosan csökkent a kikerülő diplomás szociális munkások száma), fontos célkitűzés az iskolai szociális munka képzés beindítása és megerősítése.

Kapcsolat

Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- Társadalomtudományi Kar

Közösségi és Szociális Tanulmányok Tanszék

Cím: 7624 Pécs, Rókus u. 2.

Facebook
Instagram
YouTube

Társadalmi Kapcsolatok Intézete

Dr. Boros Julianna egyetemi adjunktus | +36-70-601-5329, +36-30-891+01-87 

boros.julianna@pte.hu Rókus utca 2. M épület 306-os iroda

Jelentkezés