Köszöntjük a történelemdidaktikai tantárgycsoport oldalán!
TANTÁRGYAINK
Javaslatok az összefüggő egyéni gyakorlathoz
történelem tantárgyból
A gyakorlat helyszínének kiválasztása
A mentornak és a hallgatónak érdemes jobban megismerni egymást, mielőtt elköteleződnének. Ennek eszköze lehet, hogy a hallgató hospitál a mentornál, és órát tart a mentor jelenlétében. Vajon a hallgató tudása, tanári habitusa alkalmassá teszi arra, hogy az adott iskolában, osztályban sikeresen teljesítse a gyakorlatot? Vajon a mentor tanítási stílusa, a mentorálásra vonatkozó elképzelései rokonszenvesek a hallgató számára?
Önállóság a gyakorlat során
Ez a gyakorlattípus közvetlenül megelőzi a rendes tanári működést, ezért kívánatos, hogy a hallgató nagyobb önállóságot élvezzen, mint korábban a gyakorlóiskolában.
- Folyamatosan, hosszú ideig (akár az egész tanév során) tanítsa csoportját, hogy lehetősége legyen tartósabb együttműködésre és mélyebb kapcsolat kialakítására a diákokkal. A csoport óráit ne osszák föl a mentor és a hallgató, illetve több hallgató között, mert ez nehezíti a tanítást és az önálló felelősségvállalást.
- A kezdeti időszakot követően előzetes kontroll nélkül készítse elő a tanítási órákat, és önállóan határozza meg az óra ismeretanyagát, a felhasználandó médiumokat (forrásokat), munkaformákat és módszereket a tanterv és a közösen kidolgozott tanmenet keretei között. Kapjon közvetlen hozzáférést a digitális tanulási terekhez.
- A mentor fokozatosan csökkenő arányban látogassa a hallgató óráit, éves szinten kb. 50%-ban. Alapvető követelmény, hogy – az életet vagy testi épséget fenyegető helyzetek kivételével – ne avatkozzon be az óra menetébe.
A hallgatók terhelése
- Az iskolában töltött idő – ide értve a tanórán kívüli programok előkészítésére fordított otthoni időt is – ne haladja meg a heti 20 órát, hogy a hallgatónak legyen elegendő ideje felkészülni a tanítási órákra, foglalkozásokra.
- Szakszerű helyettesítés csak elegendő felkészülési idő biztosítása mellett, a hetente és szakonként maximum négy tanítási órányi időkereten belül várható el a hallgatótól.
A gyakorlat rendjét a PTE Tanárképző Központja által közzétett dokumentumok szabályozzák (https://tanarkepzokozpont.pte.hu/hu/vezeto-es-mentortanaroknak), a fenti javaslatok az ott nem részletezett kérdésekre vonatkoznak.
Pécs, 2024. február 5.
Dr. Gyertyánfy András
A dokumentum letölthető ITT
OKTATÓINK
Dr. Bánkuti Gábor habilitált egyetemi docens
Dr. Gőzsy Zoltán habilitált egyetemi docens
DOKTORI TANULMÁNYOK
Történelemdidaktikai témákban doktori tanulmányok folytathatóak a PTE BTK Interdiszciplináris Doktori Iskolában. Témavezető: Dr. Fischerné Dr. Dárdai Ágnes professor emerita
PUBLIKÁCIÓ TEVÉKENYSÉGEINKRŐL
Bánkuti Gábor – Dévényi Anna – Gőzsy Zoltán – Gyertyánfy András – Rédli Mátyás: A történelemtanítás megújítását szolgáló innovációk a PTE BTK Történettudományi Intézetében. In: Kojanitz László (szerk.): Korszerű történelemoktatás - Új utak és megoldások. Belvedere Meridionale, Szeged, 2023, 33-42.
EGYETEMI JEGYZETEK
Gőzsy Zoltán – Dévényi Anna: A történelem tanításának tartalmi és módszertani változásai. Egyetemi jegyzet a Történetírói irányzatok és hatásuk a történelemtanításra című kurzushoz. PTE BTK TTI, Pécs, 2011.
Gyertyánfy András (szerk.): A történelemtanítás elmélete és gyakorlata.Szöveggyűjtemény. PTE BTK, Pécs, 2023.