Történelemtanítás

 

Köszöntjük a történelemdidaktikai tantárgycsoport oldalán!

 

A TÖRTÉNELEMDIDAKTIKÁRÓL

A történelemdidaktikai – más néven történelemtantárgy-pedagógiai, történelem-szakmódszertani – tantárgyak a történelemtanítás elméletével és gyakorlatával ismertetik meg a hallgatókat. A hallgatóknak a nappali képzés minden félévében egy történelemdidaktikai tantárgyat kell felvenniük az 5. félévtől kezdődően, míg a levelező képzés tantervében három ilyen tantárgy szerepel.

A tantárgyak célja a történelemtanári hivatás megalapozása és a történelemtanítás elméleti és gyakorlati problémáinak tudatosítása. Hitvallásunk szerint a konkrét megoldások a tanítási szituációban születnek meg, de az egyetemi kurzusok felmutathatják a megoldási lehetőségeket. A képzés feladata az általános neveléstudományi elméletek kritikája a tantárgy sajátosságainak tükrében. Fontos eleme a hallgatók diákként szerzett tapasztalatainak tudatosítása és megvitatása. Nagy hangsúlyt kap benne a tartalom kiválasztásának (didaktikai elemzésének) gyakorlása, a mikrotanítás tartása és a hallgatótársak mikrotanításának megfigyelése. A kurzusok bevezetnek az iskolán kívüli történelemtanulás kérdéseibe is, megismertetve a hallgatókat a kollektív emlékezet, a történelmi tudat és a történelmi kultúra fogalmával.

TANTÁRGYAK

OKTATÓK

ISKOLAI GYAKORLATOK

A gyakorlat helyszínének kiválasztása

A mentornak és a hallgatónak érdemes jobban megismerni egymást, mielőtt elköteleződnének. Ennek eszköze lehet, hogy a hallgató hospitál a mentornál, és órát tart a mentor jelenlétében. Vajon a hallgató tudása, tanári habitusa alkalmassá teszi arra, hogy az adott iskolában, osztályban sikeresen teljesítse a gyakorlatot? Vajon a mentor tanítási stílusa, a mentorálásra vonatkozó elképzelései rokonszenvesek a hallgató számára?

Önállóság a gyakorlat során

Ez a gyakorlattípus közvetlenül megelőzi a rendes tanári működést, ezért kívánatos, hogy a hallgató nagyobb önállóságot élvezzen, mint korábban a gyakorlóiskolában.

  • Folyamatosan, hosszú ideig (akár az egész tanév során) tanítsa csoportját, hogy lehetősége legyen tartósabb együttműködésre és mélyebb kapcsolat kialakítására a diákokkal. A csoport óráit ne osszák föl a mentor és a hallgató, illetve több hallgató között, mert ez nehezíti a tanítást és az önálló felelősségvállalást.  
  • A kezdeti időszakot követően előzetes kontroll nélkül készítse elő a tanítási órákat, és önállóan határozza meg az óra ismeretanyagát, a felhasználandó médiumokat (forrásokat), munkaformákat és módszereket a tanterv és a közösen kidolgozott tanmenet keretei között. Kapjon közvetlen hozzáférést a digitális tanulási terekhez.
  • A mentor fokozatosan csökkenő arányban látogassa a hallgató óráit, éves szinten kb. 50%-ban. Alapvető követelmény, hogy – az életet vagy testi épséget fenyegető helyzetek kivételével – ne avatkozzon be az óra menetébe.

 

A hallgatók terhelése

  • Az iskolában töltött idő – ide értve a tanórán kívüli programok előkészítésére fordított otthoni időt is – ne haladja meg a heti 20 órát, hogy a hallgatónak legyen elegendő ideje felkészülni a tanítási órákra, foglalkozásokra. 
  • Szakszerű helyettesítés csak elegendő felkészülési idő biztosítása mellett, a hetente és szakonként maximum négy tanítási órányi időkereten belül várható el a hallgatótól.

A gyakorlat rendjét a PTE Tanárképző Központja által közzétett dokumentumok szabályozzák (https://tanarkepzokozpont.pte.hu/hu/vezeto-es-mentortanaroknak), a fenti javaslatok az ott nem részletezett kérdésekre vonatkoznak.

Pécs, 2024. február 5.

                                                                                                                                                                                                                                                                            Dr. Gyertyánfy András   
  

A dokumentum letölthető ITT

PROJEKTEK, MŰHELYEK

2022/23-as tanév, tavaszi félév

Múzeumpedagógia (4. évfolyam)

Hoffmanné Toldi Ildikó (Janus Pannonius Múzeum)

2023/24-es tanév, őszi félév

Múzeumpedagógia (3. évfolyam)

Hoffmanné Toldi Ildikó (Janus Pannonius Múzeum)

2023/24-es tanév, tavaszi félév

Beszédtechnika (3. évfolyam)

Dr. Bertalan Regina adjunktus (PTE KPVK Pedagógiai és Pszichológiai Tanszék)

2024/25-ös tanév, őszi félév

Beszédtechnika (3. évfolyam)

Dr. Bertalan Regina adjunktus (PTE KPVK Pedagógiai és Pszichológiai Tanszék)

2024/25-ös tanév, őszi félév

Szeminárium (3. évfolyam)

Fekete Bálint (Orchidea Gimnázium, Online történelemtanár, Újkor.hu)

2024/25-ös tanév, őszi félév

Online műhely történelemtanárokkal (4. évfolyam)

Kiss László (Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium), dr. Lajtai Ádám (adjunktus, ELTE BTK Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék, Pasaréti Szabó Lőrinc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium), Maróti Zsolt Viktor (Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium, Online történelemtanár, Újkor.hu)., dr. Péterfi Gábor (Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium), Seres Zoltán (Budapest VIII. Kerületi Vörösmarty Mihály Gimnázium), Szabó Márta Mária (Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium)

DOKTORI TANULMÁNYOK

Történelemdidaktikai témákban doktori tanulmányok folytathatóak a PTE BTK Interdiszciplináris Doktori Iskolában. Témavezető: Dr. Fischerné Dr. Dárdai Ágnes professor emerita

EGYETEMI JEGYZETEINK

PUBLIKÁCIÓ TEVÉKENYSÉGEINKRŐL

Bánkuti Gábor – Dévényi Anna – Gőzsy Zoltán – Gyertyánfy András – Rédli Mátyás: A történelemtanítás megújítását szolgáló innovációk a PTE BTK Történettudományi Intézetében. In: Kojanitz László (szerk.): Korszerű történelemoktatás - Új utak és megoldások. Belvedere Meridionale, Szeged, 2023, 33-42.

 

A TÖRTÉNELEMTANÁR-KÉPZÉS TANTERVEI

HASZNOS LINKEK

Történettudományi Intézet

H-7624 Pécs, Rókus u. 2.    +36-72-501-500    hegedus.katalin@pte.hu