Klinikai és Személyiségpszichológiai Kutatócsoport

A kutatóközpont neve angolul
Clinical and Personality Psychology Research Lab
A kutatóközpont célja

A kutatócsoport kutatásainak célja, hogy a pozitív pszichológia által feltárt erőforrásalapú személyiségvonásoktól a patológiás működésig terjedő spektrumon megértse az emberi személyiség működését. Ez a vállalkozás egyben össze kívánja kötni a klinikai és prevenciós gyakorlatot az akadémiai kutatásokkal. Célunk olyan kutatások végzése, amelyek a megismerésen túl a gyógyító, korrekciós, személyiségfejlesztő eljárások során is hasznosulhatnak.

A Klinikai és Személyiségpszichológia Kutatócsoport összefogja az egyetemen zajló kutatásokat a klinikai pszichológia és a személyiségpszichológia területén. A Pszichológia Intézet koordinácijával a kutatások az alábbi területeken valósulnak meg:

  1. sötét személyiségvonások vizsgálata;
  2. pozitív pszichológiai kutatások;
  3. kutatások a klinikai mérőeszközök és diagnosztikus rendszerek területén;
  4. szuicidológiai kutatások.

Kutatóközpont vezetője


Prof. dr. Láng András

egyetemi tanár
tanárképzésért felelős dékáni megbízott
intézetigazgató
+36 30 580 5540
72/503 600/64254
PTE BTK, Ifjúság útja 6., B épület, 308
A kutatóközpont vezetőjének egyetemi vagy saját honlapja, MTMT oldala, doktori.hu oldala
Adatlap
A kutatóközpont tagjai
  • Dr. habil. Birkás Béla, egyetemi docens, PTE ÁOK Magatartástudományi Intézet
  • Dr. Happ Zsuzsanna, egyetemi adjunktus
  • Dr. Flach Richárd, klinikai szakpszichológus rezidens, PTE KK
  • Dr. Bérdi Márk, egyetemi adjunktus
  • Erős Zoltán, egyetemi tanársegéd
  • Bodó-Varga Zsófia, egyetemi tanársegéd
  • Kiss Tibor Cece, doktori hallgató

A kutatóközpont legjelentősebb publikációi
  • Bérdi, M. (2022). „Sosem tudnám megtenni.” Az öngyilkos viselkedés „gondolatból tett” paradigmája. Orvosi Hetilap, 163(28), 1095-1104. // Márk, B. (2023). Az elmúlt három évtized öngyilkos viselkedéssel kapcsolatos magyar vonatkozású publikációinak bibliometriai elemzése. Psychiatria Hungarica, 38(3). // Bérdi, M., Hajduska-Dér, N., Sebők, B., Szeifert, N., Bálint, L., & Szilágyi, S. (2024). Examining the Effects of COVID-19 on Suicide Attempts in Budapest: A Focus on Violent and Non-Violent Attempts. European Psychiatry, 67(S1), S130-S131. // Flach, R., Fodor, R., Kettel-Fulop, F., Osvath, P., & Lang, A. (2024). Myths about suicide-validating the Hungarian version of the Literacy of Suicide Scale (H-LOSS) on a community sample. BMC Public Health, 24(1), 2351. // Flach, R., Makai, L., & Láng, A. (2023). „Hiába létezik iskolapszichológia több évtizede, még mindig nem tud azzal foglalkozni, amivel igazán kellene…”. Magyarországi iskolapszichológusok életpálya-perspektíváinak kvalitatív elemzése a kiégés, a reziliencia és a mentálhigiéné tükrében. Alkalmazott Pszichológia, 25(2), 7-34. // Happ, Z., Bodó-Varga, Z., Bandi, S. A., Kiss, E. C., Nagy, L., & Csókási, K. (2023). How codependency affects dyadic coping, relationship perception and life satisfaction. Current Psychology, 42(18), 15688-15695. // Happ, Z., Csordás, G., Lakatos, C., Kiss, E. C., & Csókási, K. (2022). A Többdimenziós Párkapcsolati Stressz Kérdőív magyar változatának (MSQ-C-Hu) pszichometriai mutatói. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 23(2), 193-221. // Rivnyák, A., Pohárnok, M., Péley, B., & Láng, A. (2021). Identity diffusion as the organizing principle of borderline personality traits in adolescents—a non-clinical study. Frontiers in Psychiatry, 12, 683288. // Láng, A., Birkás, B., Zsidó, A. N., Ipolyi, D., & Meskó, N. (2021). It takes two to tango: Development, validation, and personality correlates of the Acceptance of Sugar Relationships in Older Men and Women Scale (ASR-OMWS). Frontiers in Psychology, 12, 592138. // Rivnyák, A., Járdaházi, E., Arató, N., Péley, B., & Láng, A. (2022). The assessment of dual-cycle identity models among secondary school students: The Hungarian adaptation of DIDS and U-MICS. Frontiers in Psychiatry, 13, 804529. // Rivnyák, A., Péley, B., Zsidó, A. N., & Láng, A. (2022). The impact of socioeconomic status upon adolescent identity formation: The mediating role of family characteristics. Identity, 22(4), 337-346. // Láng, A., & Birkás, B. (2023). A Személyiségműködés Színvonala–Rövid Változat 2.0 kérdőív magyar változatának (LPFS-BF 2.0 H) pszichometriai jellemzői egyetemista mintán. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 24(2), 100-112.

A kutatóközpont külső kapcsolatai
  • SE Rehabilitációs Központ, "Tündérhegy" Pszichoszomatikus és Pszichoterápiás Rehabilitációs Osztály
  • SE VIKOTE
  • Loren Abell, Nottingham Trent University
  • Bruno Bonfá Araujo, Masaryk University