Oktató: Dr. Farkas Judit
Tárgyleírás: Az előadás a hagyományos nyelvészet korlátait (használhatatlan definíciók, következetlen elemzések) mutatja be. Az előadást főleg elsőéves hallgatóknak ajánljuk. Az interaktív előadáson betekintést nyerhetnek, hogy a PTE-n miért nem a hagyományos nyelvészet alapján tanítják a mondatelemzést, hanem a tudományos szempontból sokkal megfelelőbb generatív paradigma keretein belül. Ilyen módon remélhetőleg megértik a problémát, és könnyebben elfogadják az alternatív megközelítést.
Mikrokredit: 10
Időpont: 2025.02.11. (kedd) 16:00-17:30
Helyszín: D/242
Oktató: Dr. Deák Máté
Tárgyleírás: Az ember élete tele van megoldandó feladatokkal, melynek megoldására tett kísérletei során – akár naponta többször is – problémákkal szembesül. A feladatok – így a felmerülő problémák is – a mindennapok számos területével kapcsolatosak, így azok lehetnek magánéleti (személyes), vagy a karrier során felmerülő (szakmai) feladatok.
A problémák egy csoportja megoldható a működéshez adott rendszerek keretei között (jó gyakorlatok, meglévő rendszerek, minták, vagy pusztán az „így szoktuk” eljárások alapján).
A problémák másik csoportja az adott személy megítélése alapján túlmutat rajta, megoldási ötlete ugyan lehet, hogy van, ám nem feltétlenül érzi magáénak a feladatot, hogy elkezdje megoldani azt. Ő a „problémával együtt élő ember”, korunk jellemző reziliens személyisége, magas fájdalompont-tűrő képességgel.
Az adott személy képességeitől, attitűdjétől, motiváltságától, lehetőségeitől, vagy pusztán a szükség mértékétől függ a feladat megoldására adott válaszainak és kísérleteinek minősége és megtervezése. A folyamat során mérlegelésre kerül azok fontossági sorrendje, a ráfordítható erőforrások, valamint a megoldástól várható hasznok mennyisége és minősége. Mindemellett a külső környezet motivációs tényezői (anyagi vagy társadalmi hasznok, valamint a környezet nyújtotta ösztönzők) meghatározó szerepet játszanak az egyén döntéshozatali mechanizmusaiban. Amennyiben a mérlegelés eredménye pozitív, tehát rendelkezésre áll a külső és belső motiváció, valamint a megfelelő erőforrások elégséges összessége, akkor megjelenhet a szándék a probléma megoldásával kapcsolatban. A meglévő (releváns) probléma, és az azt megoldani kívánó szándékosság együtt eredményezik a problémával együtt élő ember helyett megjelenő, a problémát megoldani kívánó embert, s személyiségének attitűdjét.
Az attitűd megváltozásának első állomása a tudatosan szemlélődő ember, aki rendelkezik megfelelő megfigyelési technikákkal és kritikus gondolkodásmóddal, s aki már nem csak az őt körülvevő problémákat érzékeli, hanem azok a pontok is tudatosulnak benne, ahol beavatkozhat. A felismert probléma tudatosulása a külső fejlesztés és a belső fejlődés első olyan igazi mérföldköve, ahol az innovációs tudatosságról kezdhetünk beszélni, ám ekkor még a megoldásra való törekvés megléte nem törvényszerű. Amennyiben a tudatosult probléma mellé annak megoldási szándéka is párosul, megjelenik az innovatív attitűd, a személyiségfejlődés azon állomása, amikor az ember már felkészült az innovációs folyamatokban történő részvételre. A felkészültség hozadékaként egyre több felismert és tudatosult probléma kerül azonosításra. A kurzus a folyamat emberi tényezőjére fókuszál, az attitűdváltozást segíti elő.
Mikrokredit: 10
Időpont: 2025.02.13. (csütörtök) 14:00-15:30
Helyszín: D/540
Oktató: Dr. Pozsgai István
Tárgyleírás: Előadásomban röviden bemutatom a Kijevi Rusz építészetének helyi iskolákra való felosztását, ezt követően pedig részletesebben foglalkozom a kijev-csernyigovi és a novgorod-pszkovi építészettel, majd legrészletesebben a Vlagyimir-Szuzdali Fejedelemség építészetével, illetve építészeti plasztikájával. A vlagyimir-szuzdali építészeti plasztika a keresztény elemek és mondanivaló mellett több helyen is összefüggésbe hozható a szláv mitológiával. A domborművek eredetével és szimbolikájával kapcsolatban még ma sincs egységes álláspont a kutatók körében, ezért több lehetséges elméletet is ismertetni fogok. A minikurzus növelheti a hallgatók motivációját a kultúra jelenségeinek tanulmányozására, fejlesztheti az idegen kultúrák iránti attitűdjüket, megkönnyítve ezzel a bennük található értékek befogadását és megértését.
Mikrokredit: 10
Időpont: 2025.02.13. (csütörtök) 17:00-18:30
Helyszín: D/440
Oktató: Dr. Bécsi Zsófia
Tárgyleírás: Sokszor a legnagyobb nehézséget az "idő" okozza: a szervezés, hogy hogy érjünk rá mindenre, hogyan sikerül jól priorizálnunk. Ehhez nyújt segítséget ez az egyszeri alkalom, amikor konkrét javaslatokkal, eszközökkel, egyszerű naptározási technikával ismerkedhetnek meg a hallgatók, hogy a saját programjaikat a számukra megfelelő módon tudják szervezni.
Mikrokredit: 10
Időpont: 2025.02.18. (kedd) 16:00-17:30
Helyszín: B/125
Oktató: Dr. Petkova Ingrid
Tárgyleírás: Mindenki stresszel kisebb vagy nagyobb mértékben: fiatalok, idősebbek, diákok, tanárok. De hogyan tudjuk kezelni a stresszt, nemcsak átvészelni, hanem tanulni belőle? Ezen a minikurzuson rövid betekintést nyújtunk a stressz különböző aspektusaiba és abba, hogy hogyan küzdhetünk meg vele mindennapjaink során: meditáció, önreflexió, egyszerű kézműves technikák segítségével. A 90 perces interaktív óra lehetőséget ad arra, hogy ne csupán megértsük a stressz működését, hanem praktikus módszereket tanuljunk, hogy kiegyensúlyozottabbá váljunk a mindennapokban. Ha szeretnél olyan technikákat elsajátítani, amelyek segítenek abban, hogy ne csak túlélj, hanem valóban élvezd egyetemi éveidet, akkor ez a kurzus neked szól!
Mikrokredit: 10
Időpont: 2025.02.19. (szerda) 10:00-11:30
Helyszín: D/341
Oktató: Dr. Nagy János
Tárgyleírás: A kurzusnak gyakorlati célja, hogy elősegítse a hallgatók tanulási folyamatainak tudatos előkészítését. Hogyan készüljünk az egyetemi órán való okos részvételre? Hogyan jegyzeteljünk? Hogyan készüljünk a kurzusok és a vizsgák teljesítésére az első perctől fogva? Hogyan takarítsunk meg időt, és hogy ne stresszeljünk be? Hogyan kommunikáljunk a kurzus vezetőjével? Időbeosztás és technika. Mire használjuk a ChatGPT-t és mire ne? Hogyan építsünk tanulói köröket, ahol egymás segítségére lehetünk a tanulásban? Tanulópárok és tanulócsoportok megszervezése. Hogyan tudok részt venni a tudományos életben? Szakkollégiumok és Országos Tudományos Diákköri Konferencia, külföldi ösztöndíj. Ezeket a témákat fogjuk anglisztika-centrikusan, közösen körbejárni, és az ülés végére tanulócsoportokat és online platformokat fogunk létrehozni.
Mikrokredit: 10
Időpont: 2025.02.24. (hétfő) 16:00-17:30
Helyszín: A/424
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.