2020. szeptember 15.
Öt éves a biblioterapeuta képzés - interjú dr. Béres Judittal
A szak létrehozásának indoka, képzési célja:
A biblioterápia fogalma a szépirodalomolvasás és kreatív írás segítő kapcsolat keretében való, személyiségfejlesztő célú, csoportterápiás struktúrájú alkalmazása, amely a pedagógiai, könyvtári és szociális ellátás területén ugyanúgy nemzetközileg elterjedt módszer, mint klinikai területen, betegek gyógyításának, rehabilitációjának a kiegészítőjeként.
Képzési programunk kiforrott, koherens tartalmat kínál. 2013 augusztusában újítottuk meg az akkreditált biblioterápia szak (eng.száma: OH-FHF/2137-2/2009) tartalmát. Nálunk jelent meg az országban elsőként több nélkülözhetetlen tárgy pl. a 100 óra önismereti sajátélmény csoport; Csoportdinamika, csoportvezetés; Pszichoterápiás és biblioterápiás helyzetgyakorlatok; Biblioterápia speciális célcsoportoknak; A biblioterápia klinikai alkalmazása; Esetmegbeszélő szeminárium; Csoportos szupervízió. Az országban egyedül nálunk van 100 óra önismereti sajátélmény a képzésbe beépítve, ami a terapeutaképzés legfontosabb eleme, s amelyet irodalomterápiás módszerrel és személyközpontú szemléletben kapnak a hallgatók.
A PTE budapesti és pécsi tagozata köztudottan magas szakmai színvonalat képvisel, amit az irodalomterápia területén országosan ismert és elismert, hiteles, tapasztalt gyakorló szakemberek oktatói és mentori munkája garantál.
Hospitálásainknak a Magyar Irodalomterápiás Társaság irodalomterapeutáinak vezetésével működő csoportok adnak helyet. A tagok részt vesznek az oktatásban és a szakdolgozatok témavezetéseiben is.
Képzésünk elsődleges célcsoportja azon informatikus könyvtárosok, könyvtárostanárok és más szakos pedagógusok köre, akik már alap- és mesterképzésük során is szerezhettek biblioterápiás alapismereteket, s többen annyira elköteleződtek ebben az irányban, hogy szívesen vállalnának speciális biblioterápiás továbbképződést.
A további célcsoportok tekintetében kiemelendő, hogy a képzettség mint módszertani képzés kiválóan hasznosítható speciális ismereteket nyújt pszichológiai, szociális, addiktológiai és egyéb terápiás, orvosi, coaching, HR, pasztorációs, büntetésvégrehajtási területeken dolgozó szakemberek számára is.
A szak alapadatai
A szakirányú továbbképzés megnevezése: biblioterápia szakirányú továbbképzési szak (eng.száma: OH-FHF/2137-2/2009.; PTE-s szakindítás: 2014. februártól, keresztféléven))
A szakképzettség oklevélben történő megnevezése: biblioterapeuta (bibliotherapist)
A szakirányú továbbképzés képzési területe: bölcsészettudományok
A jelentkezés feltétele:
Legalább alapképzésben szerzett oklevél a következő képzési területek egyikén: társadalomtudományok, bölcsészettudományok pl. pedagógus- és pszichológusképzés, andragógusképzés, művészeti képzés, művészet- és kultúraközvetítés, valamint orvostudomány, egészségtudomány, hitéleti, jogi és igazgatási képzés.
A képzés gyakorisága: kéthetente péntek-szombati napokon
A jelentkezés határideje: 2020. február 15. és szeptember 15.
A képzés csak megfelelő számú jelentkező esetén indul!
A képzés költsége: 160.000 Ft/félév
A képzés helyszíne: Pécs, Budapest
Képzési idő: 4 félév
A képzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben:
Kompetenciák, tudáselemek, megszerzendő ismeretek:
- a biblioterápiás szakmai olvasói attitűd kialakítása és fejlesztése,
- a biblioterápia egyéni és csoportos formájának gyakorlása,
- irodalomtörténeti és irodalomelméleti jártasság szakirányú fejlesztése,
- irodalom-esztétikai tudás biblioterápiás szakirányú fejlesztése,
- biblioterápiás csoport önálló vezetéséhez szükséges kompetenciák,
Személyes adottságok, készségek:
- magas szintű kommunikációs készség,
- nyelvi kreativitás,
- magas szintű stressztűrő képesség,
- fejlett empatikus készség,
- jó szervezőkészség,
- segítői attitűd megléte.
A szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben:
A szakképzettség szempontjából meghatározó főbb ismeretkörök és a hozzájuk rendelt kreditértékek:
Más művészetterápiák körében szerzett kiegészítő ismeretek: 4 kredit
Irodalmi, irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai és pedagógiai alapozó ismeretek: 44 kredit
Biblioterápia szakmai tárgyai: 21 kredit
Irodalmi, irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai és pedagógiai alapozó ismeretek speciális biblioterápiás szakterületen való alkalmazása: 27 kredit
Sajátélmény, terápiás és probléma-alapú tanulás gyakorlat: 14 kredit
A szakdolgozat és a szakdolgozati szeminárium kreditértéke: összesen10 kredit
Értékelési és ellenőrzési módszerek:
Az elméleti tanegységek kollokviummal, ötfokozatú érdemjeggyel záródnak. A számonkérés formája lehet szóbeli és/vagy írásbeli, a követelményeket a tantárgyleírások tartalmazzák, illetve az oktatók határozzák meg.
A szemináriumok valamint, a gyakorlatok ötfokozatú gyakorlati jeggyel záródnak. Az ellenőrzés lehet szóbeli és/vagy írásbeli. A részletes követelményeket a tantárgyleírások tartalmazzák, illetve az oktatók határozzák meg.
A formális módon nem értékelhető teljesítések (pl. önismereti sajátélmény csoport, csoportos szupervízió) esetében az aktív részvétel minősül gyakorlati teljesítésnek. E kurzusok esetében a teljesítés szempontjából még elfogadható hiányzások mértékét a tantárgyfelelős oktatók határozzák meg és közlik a hallgatókkal a félév kezdetekor. Ennek túllépése esetén a kurzus az adott tanulmányi félévben nem teljesíthető.
A záróvizsgára bocsátás feltételei:
A szakképzettség megszerzésének feltétele: a záródolgozat sikeres megvédése a róla szóló 15 perces ppt-prezentáció keretében, amelyhez a jelölt kérdéseket kap a záróvizsgabizottság tagjaitól; a záróvizsga keretében a jelölt számot ad a képzés során megszerzett tudásáról.
A szakképzettség akkor szerezhető meg, ha a záródolgozat és a záróvizsga ötfokozatú összesített érdemjegye legalább elégséges (2).
Az előzetes ismeretek beszámítására vonatkozó szabályok:
A korábbi iskolarendszerű vagy más módon végzett tanulmányok, tanfolyamok, a korábban megszerzett munkatapasztalat, tudás, illetve a teljesített tanulmányi egységek elfogadása, beszámítása a PTE érvényben lévő Tanulmányi és Vizsgaszabályzata figyelembevételével, egyéni elbírálás alapján történik.
A hallgatónak az elismertetési kérelmek beadásának adott félévben kiszabott határidejéig hivatalos űrlapon kell kérelmét benyújtania, amelyhez csatolnia kell az elfogadás, beszámítás alapjául szolgáló igazoló dokumentumok másolatát. A kérvények értékelését a kérdéses tantárgy(ak) oktatója és a szakfelelős végzi, az ő javaslatuk alapján dönt a kari Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottság.
A képzésben alapvető fontosságú 100 órás önismereti sajátélmény modul csak hasonló jellegű, akkreditált önismereti csoport elvégzésének hitelt érdemlő igazolásával váltható ki.
A PTE BTK HFMI képzésének felépítése, moduljai:
A modulok tematikus blokkokat ölelnek föl, nem féléveket. Egyes tárgyak, amelyek több modulhoz is kapcsolódnak, több félévben is megjelenhetnek (lásd a későbbi bontást).
Önismereti sajátélmény modul
A hallgatók intenzív sajátélményű önismereti csoportokon vesznek részt, az első két félév során 50-50, összesen 100 órában. A program elvégzésével a hallgatók képessé válnak a pszichoterápiás folyamatban a saját lélektani működés és a fejlődési-változási folyamat megértésére, átélésére.
Alapozó modul
A hallgatók a modul elvégzésével olyan irodalomtudományi, esztétikai, pszichológiai, pszichiátriai, pedagógiai és művészetterápiás alapismereteket szereznek, amelyek biztosítják a biblioterápiás gyakorlat végzéséhez szükséges alapvető elméleti felkészültséget, a helyzetek, problémák, hatások, reakciók helyes felismeréséhez, kezeléséhez, értékeléséhez szükséges alapvető háttértudást.
Módszerspecifikus modul
A modulban a hallgatók elméleti előadások és módszertani szemináriumok során megismerik a biblioterápiás foglalkozásaikon hasznosítható elméleteket és gyakorlati személyiség- és közösségfejlesztő technikákat. Előadásokat hallgatnak a különböző terepeken és célcsoportokkal végzett biblioterápiás munka sajátosságairól, lehetőségeiről, eredményeiről, s lehetőségük nyílik helyzetgyakorlatok, valamint hospitálás során saját benyomásokat is szerezni minderről.
Gyakorlati modul
A tanultak gyakorlására a hallgatók először védett közegben, egymásnak tartanak csoportfoglalkozásokat oktatói részvétel mellett. A foglalkozásokat esetmegbeszélés követi, amikor a csoporton történtek megbeszélésével, elemzésével a hallgatók közvetlen értékelő visszajelzéseket kapnak csoportvezetésük minőségéről és hatásairól, ami segíti őket egy hatékony csoportvezetési gyakorlat kialakításában.
Végül a hallgatók egy alapvégzettségüknek, kompetenciájuknak megfelelő, szabadon választott terepen és célcsoporttal, mentorálás és kötelező szupervízió mellett önálló csoportvezetési gyakorlatot végeznek.
A gyakorlat tapasztalatait, felmerülő nehézségeit és mindenkit érintő, széles körben tanulságul szolgáló kérdéseit a hallgatók és a vezető oktató csoportos szupervízión tárgyalja meg.
A gyakorlat tapasztalatairól, valamint a megszerzett elméleti és gyakorlati tudásról tanúskodik a képzés zárásaként benyújtott záródolgozat.
A szakkal, a szak felvételével kapcsolatos további információ:
A képzés hálótervét és a jelentkezési lapot az oldal alján, a csatolmányok között találja.
Dr. Béres Judit
E-mail: beres.judit@pte.hu
Pécsi Tudományegyetem | Kancellária | Informatikai és Innovációs Igazgatóság | Portál csoport - 2020.